Åpne sprinklerinstallasjon

Hjem > Fora > Presentert > Åpne sprinklerinstallasjon

Visning av 1-bidrag (fra totalt 1)
  • Forfatter
    innlegg
  • #24492
    Anonym
    Inaktiv

    Åpen sprinklerinstallasjon, 40 stasjoner (24 aktive), Gardena vanning, hagepumpe, bassengkontroll, Homemetic integrasjon, værstasjon, radio fjernkontroll, etc.

    kontrollboks med OpenSprinkler komponenter

    De siste par nettene har jeg pent installert hele vanningselektronikk og elektroteknisk installasjon i IP67-boksen og til slutt sa farvel til den ledende ledningen.

    Vanningsprosjektet startet for 4 år siden (2017) med i utgangspunktet ett OpenSprinkler Hovedkontroller V2.3, som fortsatt gjør jobben sin i dag. Denne har imidlertid nå 2 utvidelseskort, så totalt 40 stasjonsutganger, hvorav kun 24 brukes i dag. Jeg installerte det andre ekspansjonsbrettet som en "reserve" fordi nye vanningssoner stadig legges til.

    Følgende kontrolleres av åpne sprinklere:

    hage pumpe
    10 x Gardena firkantede sprinklere
    2 x Gardena sprinklere
    3 x vindusboks vanning
    2 x plantekummer
    1 x plenkanting vanning under bakken
    3 x vanningslinjer for totalt 48 buskplanter
    3 x ventilstyrte vannuttak
    1 x bassengfylling
    1 x bassengfilterpumpe (klargjort)
    1 x bassengklorgenerator (tilberedt)
    1 x utelys / uttak (planlagt)
    Maskinvare:

    OpenSprinkler v2.3
    2 x OpenSprinkler Utvidelseskort
    3 x DIN-skinnereléer 12V
    9V plug-in strømforsyning
    IP67 hus 60 cm x 40 cm
    8 x Gardena 3-veis ventilbokser, hvorav 7 er utstyrt med 3 ventiler hver (1 boks som reserve)
    8 mm, 20 mm, 25 mm og 32 mm PE linjer (avhengig av strømningshastighet, hovedledninger i 32 mm)
    Bechwand basseng, med filtersystem og korgenerator (saltvannselektrolyse)
    Spesifikasjoner:

    All elektronikk installert i kjelleren. Derfra fører 5 kabler med 7 ledninger hver til ventilkassene (6 ventiler styres per kabel + 1 x vanlig, dvs. 2 Gardena 3-veis ventilbokser per kabel).
    3 av OpenSprinkler Utganger driver 12V reléspoler direkte (synlig på bildet). De 3 reléene hver bryter 2-polet (omvendt polaritetsbeskyttelse) følgende 230V enheter: fontenepumpe, bassengfilterpumpe, bassengklorgenerator.
    Brønnpumpe er selvfølgelig konfigurert i OS som “Main 1”.
    Filterpumpe er konfigurert som "Main 2" for å sikre at filterpumpen alltid er i gang når klorgeneratoren er på. Brønnpumpen er allerede slått på via reléet, filterpumpen og klorgeneratoren er ennå ikke koblet til releet fordi strømkablene til enhetene ved bassenget ennå ikke er ført gjennom kjellerveggen. Tanken er at filtersystemet inkludert klorgenerator over OpenSprinkler ganger, typisk 3 timer om dagen, når det er tung bading og/eller høye temperaturer trenger bassenget mer klor. Neste prosjekt: vanntett kabelkanal for bassengutstyret gjennom kjellerveggen.
    Integrasjon i hjemmeautomatisering: Hjemmekontrollsenter (Homematic) sender HTTP-forespørsler via script Opensprinkler og bruker den til å kontrollere følgende OpenSprinkler Kommandoer: slå individuelle stasjoner på/av (signaler fra fjernkontrollen)
    Start vanningsprogrammer (signaler fra fjernkontrollen)
    Regnforsinkelse (signal fra værstasjonen)
    Angående fjernkontrollen: Den er ekstremt praktisk når du jobber i hagen, trenger vann fra vannslangen fra tid til annen og så bare har den lille, hendige fjernkontrollen i bukselommen, som du kan aktivere hagepumpen med. eller individuelle vanningskretser eller noen ganger kan starte hele vanningsprogrammer. Du kan selvfølgelig også bruke smarttelefonen med OS-appen til dette, men berøringsskjermen er vanskelig å betjene med skitne fingre eller hagehansker. Det er en Homematic-fjernkontroll, som sender til Homematic-kontrollsenteret i huset, hvor et script startes, som sender den tilsvarende Http-forespørselen til OpenSprinklerkontrolleren sender.
    Regnforsinkelse gjennom værstasjon: Regnforsinkelsen gjennom værstasjonen fungerer på samme måte som fjernkontrollen. Værstasjonen er igjen en Homematic-komponent. Når det begynner å regne, sender stasjonen til Homematic-hovedkvarteret. Et skript startes der igjen, som sender en tilsvarende Http-forespørsel OpenSprinkler sender, som aktiverer regnforsinkelsen i OS. Hvis det slutter å regne, skjer videre kommunikasjon mellom kontrollsentralene: Fra slutten av regnet forblir regnforsinkelsen i OS aktiv i ytterligere 12 timer. Det er også en OS API-kommando for dette. Selv om OpenSprinker kan motta værdata fra Internett, er disse ikke presise nok til å fastslå om det faktisk regner på eiendommen din eller om regnskyen passerer forbi. Uten egen regnsensor (i mitt tilfelle egen værstasjon) kan det skje at OS vanner selv om det regner. Da står naboen allerede foran døren og påpeker at du har slått på plensprinkleren til tross for pøsregnet. For å unngå denne sjenanse trenger du din egen regnsensor på stedet.
    Bassengfylling via operativsystem og hagepumpe: For å fylle det tomme bassenget helt, kreves det en tidskontroll. I mitt tilfelle må pumpen gå i 14 timer. OS slår deretter av pumpen og forhindrer at den renner over. I tillegg må bassenget fylles på nytt om kvelden i sterkt solskinn (fordampning), for dette må pumpen og ventilen være aktivert i 10 til 20 minutter, avhengig av utetemperaturen. Vanninntaket til bassenget er rett og slett et 25 mm PE-rør som er koblet til en av hageventilene og ender på den andre siden ved kanten av bassenget. En fyllingsnivåsensor ved bassenget vil også være ønskelig for å fylle opp nøyaktig til målnivået; den nåværende løsningen beregner bare varigheten av bassengfyllingen basert på utetemperaturen på dagtid, noe som kan føre til avvik over flere dager som må korrigeres manuelt.
    Ventilstyrte slangeforbindelser: Inntil nylig koblet Gardena vannuttak til vannforsyningsledningene til ventilkassene. For å ta vann fra hermetikkboksen, er alt du trenger å gjøre å koble en hageslange til vannuttakene ved hjelp av Gardena-koblingen og slå på hagepumpen. Alle ventiler bør være slått av for å ha fullt pumpetrykk på den tilkoblede hageslangen og ikke la sprinklere osv. Gå samtidig med halvtrykk. Dette kan enkelt konfigureres i OpenSprinker ved å navngi en gratis stasjon som en "slange" og konfigurere den med "Main 1" (= hagepumpe). Du trenger ikke en gang å bruke en “ekte” stasjonstilkobling i OS-kontrolleren. Du kan konfigurere flere stasjoner i OS-konfigurasjonsmenyen enn det som faktisk er tilgjengelig. Jeg kaller disse fysisk ikke-eksisterende stasjoner "virtuelle stasjoner". “Slange” kan være en virtuell stasjon, hvis funksjon bare er å slå på “Main 1” (= hagepumpe) uten at noen ventil er aktiv. Vannet blir deretter tatt fra vannuttaket mellom pumpen og ventilboksen gjennom den tilkoblede hageslangen. En annen "virtuell stasjon" kalles "Pause" for meg. Den kontrollerer ikke en “hoved”, så pumpen er av. "Pausestasjonen" brukes bare til å gi pumpen en pause under lang vanningsprogrammer, eller til å innlemme en pause i et program av annen grunn, eller for å gi en pause i manuell vanning.
    Tilbake til emnet: Mine smarte tilkoblinger (vannuttak) var tidligere koblet direkte til hovedvannrørene mellom pumpen og ventilboksen. Dette er veldig praktisk fordi du ikke trenger ventiler til vannuttakene, og du kan fortsatt styre en tilkoblet slange via operativsystemet. Denne billige løsningen har også ulemper: Hvis du glemmer å fjerne slangen fra vannuttaket (og det ikke er noen annen stoppenhet i hageslangen), er slangen også aktiv så snart operativsystemet starter et vanningsprogram. Så om kvelden trekker du deg tilbake til huset, i tro på at vanningsprogrammet vil gjøre jobben sin, bare for å finne ut senere at plenen ikke har blitt vannet i det hele tatt fordi alt vannet har lekket gjennom hageslangen i flere timer. Det blir spesielt vanskelig når andre familiemedlemmer kobler hageslanger uten å innse hvorfor hageslangen må fjernes før vanningsprogrammet startes. I tillegg er det situasjoner der du bevisst vil inkludere en hageslange i vanningsprogrammet. For eksempel er dette tilfellet når det er plantet nye planter som skal midlertidig spesielt vannes, slik at en tilkoblet hageslange festes til planten. Dette fungerer ikke hvis den tilkoblede hageslangen forstyrrer hele vanningsprogrammet fordi en del av vannet kontinuerlig tømmes bort gjennom den.
    Alle disse betraktningene førte nylig til at jeg nå kontrollerte alle tre vannuttakene med sin egen ventil. Nå trenger jeg ikke å bekymre meg for en slange som er koblet til som noen i huset ved et uhell har forlatt der. Vanningsprogrammet påvirkes ikke lenger. I tillegg kan jeg selektivt bytte vannuttak når som helst, for eksempel for å spesifikt vanne et anlegg ved hjelp av en hageslange. Et annet brukseksempel er hagedusjen, som er koblet permanent til vannuttaket på varme sommerdager og kan aktiveres i 3 minutter med fjernkontroll (se ovenfor). Ulempen med den ventilstyrte slangetilkoblingen: Kostnader for tilleggsventiler, ledninger, kabler etc. og innkvartering av en OS-stasjon per vannuttak. Du kan også koble alle vannuttakene elektrisk til en OS-stasjon, eller forsyne alle vannuttakene sammen via en ventil, men i så fall gjør du det riktig: Nå vil jeg være i stand til å kontrollere hver vannuttak individuelt og via sin egen ventil.
    Ytterligere planer:

    Tilkobling av bassengutstyret (filterpumpe og klorgenerator) til reléene i kjelleren, til også over OpenSprinkler å kunne styre. I tillegg til kablene som allerede er ført gjennom, skal strømforsyningene til bassengutstyret også føres gjennom kjellerens yttervegg på en slik måte at ikke grunnvann kan trenge inn i kjelleren gjennom borehullene.
    Nivåsensor ved bassenget for å forhindre at bassenget renner over eller utilstrekkelig fylling, samt for å være i stand til å overvåke fyllingsprosessen eksternt. Løsningen nærmer seg: kapasitiv nivåmåler, ultralyd, flottørbryter, elektrisk tilkobling gjennom (salt) vannet i bassenget. Jeg pleier å bruke en kapasitiv nivåmåler, muligens en ekstra flottørbryter for nøyaktig bestemmelse av det endelige fyllnivået. I motsetning til regnløpet er problemet med bassenget at du bader i det, noe som skaper bølgebevegelser og dermed svingende sensorverdier.
    Vindusbokser: Jeg bruker vindusbokser fra Lechuza. De er dyre, men ser bra ut og har en vannreserve med overløp nedenfor. Blomsterkassene fylles med vann hver dag via tynne, gjennomsiktige slanger som fører fra ventilboksen på husveggen og opp til balkongene og vinduene. 2 til 4 minutter er nok for alle boksene som fylles sammen via en ventil, og deretter renner de over fra overløpet. Jeg satte vanningstiden slik at den siste boksen renner over, så jeg vet at de alle er fulle. For mye vann spiller ingen rolle, boksene har overløp for det. Plantene i boksene “trekker” vannet etter behov over de porøse steinene i bunnen av boksene. Jorda i kassene er derfor alltid bare moderat fuktig, uansett hvor mye vann du pumper inn i reservoaret til boksene. Når denne vanningskretsen går, drypper den ned fra blomsterkassene over hele huset. Jeg tenkte å sette en returledning på hver boks for det overfylte vannet, så det ikke dryppet ned, men det ville være vanskelig å feste og hva pokker, det drypper bare.
    Andre vanningssoner: Det er alltid noe nytt som trenger vanning: grønnsaksbed, blomsterpotter, hekkbusker som ennå ikke er vannet. For dette formålet installerte jeg det andre OS-utvidelseskortet i den nye elektronikkboksen i dag. Ingen sone på det nye styret er okkupert ennå, men det kommer sikkert.
    En kraftigere pumpe: det er så mye vanning, programmene går i flere timer om dagen til de 24 stasjonene er gjennom. Hvis bassenget deretter fylles i flere timer, går pumpen kontinuerlig på varme dager. Hvis det ikke lenger er nok, er det behov for en kraftigere pumpe, muligens en ny brønn. Dette vil fylle bassenget raskere, flere sprinklere vil kjøre samtidig, etc. Jeg tenker på å bytte fra den nåværende sugepumpen til en nedsenkbar pumpe, men jeg er ikke sikker ennå. Pumpen trekker alltid noen luftbobler, forhåpentligvis skulle det ikke skje med den nedsenkbare pumpen. Noen ideer, forslag eller anbefalinger om emnet nedsenkbare pumper?
    Så mye så langt. Det er sikkert flere detaljer som jeg ikke har notert meg ennå. Kanskje mer senere. Jeg kan også legge ut flere bilder hvis du er interessert. Men nå har jeg tjent AD-omformeren ...

Visning av 1-bidrag (fra totalt 1)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.