væravhengig OpenSprinkler Hagevanning med Netatmo værstasjon

Hjem > Fora > Presentert > væravhengig OpenSprinkler Hagevanning med Netatmo værstasjon

Viser 10 innlegg - 1 til 10 (av totalt 10)
  • Forfatter
    innlegg
  • #24366
    Anonym
    Inaktiv

    Jeg har en til å vanne rekkehushagen min OpenSprinkler Vanningscomputer installert for væravhengig kontroll av Gardena vanningssystem.

    Det OpenSprinkler er installert i garasjen og forsyner tre vanningssoner utstyrt med Gardena 24V AC ventiler. Den er integrert i mitt WLAN-nettverk via sin integrerte WLAN-adapter og forsynes med strøm via den tilhørende strømforsyningsenheten. Ventilene er installert i en Gardena 2-veis ventilboks Bakgård og en 1-veis ventilboks Frontyard. Plenen bak huset vannes med en pop-up firkantsprinkler og en turbin pop-up sprinkler. Ulike dryppvanningsdyser brukes til å vanne plantene i bedene foran huset og blomsterpottene på terrassen bak huset.

    Installasjon des OpenSprinkler i garasjen

    Den perfekte Opensprinkler Jeg har kjørt 3.1-DC siden våren 2019. Før det hadde jeg to års erfaring med en OpenSprinkler OSBee samle, men ville ikke gå glipp av fordelene med værkontrollert vanning.

    De tre vanningssonene er i det OpenSprinkler Fastvareprogram definert som "Backyard Lawn", "Backyard Flowers" og "Frontyard Flowers".

    Etter min mening er en væravhengig vanning av hagen bare fornuftig hvis det er tilgang til pålitelige lokale værdata. Spesielt kan mengden nedbør variere sterkt fra sted til sted. Av denne grunn integrerte jeg min eksisterende Netatmo værstasjon i kontrollen.

    Som en værspesifikk metode for OpenSprinkler Jeg bruker Zimmerman-metoden. Jeg satte grunnverdien for fuktigheten til 65%, alle andre grunnverdier ble beholdt. Jeg synes at dette samsvarer ganske bra med gjennomsnittsverdien av fuktigheten i den sentraleuropeiske hageperioden og har gode erfaringer med det.

    I gjeldende versjon V2.0.4 av OpenSprinkler Værtjeneste, værdata fra de siste 24 timene brukes til å beregne vanningsverdien "% vannstand" hvis du velger Zimmerman-metoden og velger Lokal værstasjon eller Vær underjordisk. Dette er imidlertid mer en fordel sammenlignet med den klassiske Zimmerman-metoden, siden mer oppdaterte data for temperatur, fuktighet og nedbør inngår i beregningen av vanningsverdien.

    De siste årene har betalingssystemer i økende grad blitt introdusert av værtjenesteleverandører og skytjenester og av OpenSprinkler Teamet gjennomførte også en rekke oppdateringer i denne forbindelse.

    For å bli litt mer uavhengig av dette har jeg OpenSprinkler Weather Service installert på en Raspberry Pi sammen med open source værprogramvaren WeeWx. WeeWx etablerer forbindelsen til Netatmo værstasjon og tillater også en grafisk representasjon av værdataene. ble også den OpenSprinkler Firmware 2.1.9(7) kompilert på nytt av meg og den periodiske pollingen av værtjenesten tilbakestilt fra 6 timer til én time. Etter min mening er dette den eneste måten å få tak i aktuelle data for vanning tidlig om morgenen. Den lokale Raspberry Pi-installasjonen av Værtjenesten gjør også at det ikke er noen ekstra kostnader for dette OpenSprinkler team på grunn av økt avstemningsfrekvens.

    For å unngå vanning når det regner, ble det også installert en Kenko M152 regnsensor og med OpenSprinkler Sensorinngang S1 tilkoblet. IFTTT-skytjenesten kan ikke lenger brukes til regnvarsler, siden den garanterte responstiden i den ikke-betalte versjonen kan være opptil 1 time.
    Jeg bruker bare IFTTT for Google Kalender-logging av den totale regnmengden bestemt av Weather Underground for dagen før og OpenSprinkler aktiviteter som brukes.

    De siste årene har plen, blomster og busker blitt drysset annenhver dag klokka 7. I år skal vannforsyningen til potteplantene på terrassen forbedres, ettersom de åpenbart må forsynes med vann oftere enn annenhver dag på varme dager.

    Plenen drysses nå annenhver dag kort etter soloppgang. Blomstene og buskene vannes daglig klokka 18. En 00% basisverdi på 100 minutter er satt for plenen og en 30% basisverdi på 100 minutter for blomster og busker. Men jeg optimaliserer fremdeles her og kan øke vanningen til plenen til tre dager med en 15% basisverdi på 100 minutter.

    Det er også viktig for meg å sjekke funksjonen til vanningssystemet på reise. I tillegg til å kontrollere OpenSprinkler med OpenSprinkler Appen er også en tilbakestilling av den harde feilsaken OpenSprinklerer mulig via en radiostyrt stikkontakt som kan fjernstyres med Fritz!Box.

    #24402
    adminadmin
    administrator

    Vel, det er en flott beskrivelse.

    Jeg har også integrert værstasjonen min, men jeg er fortsatt på Weatherunderground OpenSprinkler.

    #24456
    Anonym
    Inaktiv

    Hei Franzstein,

    Jeg har også dette prosjektet i tankene. Kan du gi meg flere linker eller kilder slik at jeg kan bruke netatmo værinformasjon og regninformasjon i OSPI kan bruke. Dessuten ville jeg sannsynligvis trenge den nåværende versjonen av OpenSprinkler for PI, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det. Så jeg er veldig takknemlig for all informasjon.

    #24473
    adminadmin
    administrator

    Hei hg, jeg snakker engelsk Opensprinkler forumet, i de tilknyttede veiledningene og kunnskapsbaseartikler, og i OpenSprinkler GitHub-depot er faktisk alt som er beskrevet. Det er litt mas å finne alt sammen, men det er dessverre ikke en fullstendig beskrivelse på ett sted. Den enkleste måten ville være å registrere Netatmo-stasjonen i Weather Underground, som OpenSprinkler oppdater fastvaren og trekk deretter værdata fra Weather Underground. Her er noen interessante linker om emnet: https://opensprinkler.com/forums/topic/error-building-firmware-from-source/ https://openthings.freshdesk.com/support/home https://github.com/opensprinkler Dessverre er jeg på ferie de neste tre ukene, men etter det hjelper jeg gjerne - så langt det er mulig. Hilsen Franz (videreført)

    #24480
    Anonym
    Inaktiv

    Tusen takk for rådene, Franz. Jeg prøver det. Foreløpig vil jeg bare bruke netatmo som regndata og temperaturkilde via Weather Underground. Jeg er interessert i en mer presis integrering av situasjonen i hagen min. Jeg kan bytte DarkSky værdata til WUnderground under “Alternativer” og “Utvidelser”. Trenger jeg fortsatt WeeWx? Jeg lar firmwaren være slik den er for nå (2.1.9 (4)). Hvis jeg også trenger en timesoppdatering, må jeg kanskje kjøre den igjen. Men jeg tror det kommer an på den værspesifikke metoden som er valgt. Jeg må prøve det. Hva nytter du der (Zimmerman, ETo)?

    #24489
    Anonym
    Inaktiv

    Bare et øyeblikk. WeeWx er ikke nødvendig. Weather Underground kan direkte inn OpenSprinkler velges som værtjeneste. Jeg bruker Zimmerman-metoden. ETo kan ikke brukes med Weather Underground.

    #24491
    Anonym
    Inaktiv

    For øyeblikket kan jeg åpne en konto med Weather underground, men å legge til en værstasjon gir en feil. Uten en værstasjon kan jeg imidlertid ikke søke om en API-kode. Jeg vil fortsette å prøve.

    #25930
    Anonym
    Inaktiv

    Hei, fungerer Netatmo-dataene fortsatt for deg for vanningskontroll? Jeg kan ikke registrere min Netatmo hos WU. Jeg kom imidlertid over en artikkel som går ut på at Netatmo har avsluttet samarbeidet med WU og at mine egne regnmålinger og Netatmo-data derfor ikke lenger kan brukes.

    https://community.homey.app/t/info-netatmo-hat-die-partnerschaft-mit-weather-underground-beendet/44000

    Hvilke andre alternativer er det for å bruke den lokale mengden regn fra din egen hage for å beregne mengden vann som skal vannes? Værmeldingen er for upresis i en storby. Det regner alltid et sted, men ikke alltid i hagen min.

    #25940
    Anonym
    Inaktiv

    Som beskrevet ovenfor har jeg OpenSprinkler Weather Service installert på en Raspberry Pi sammen med open source værprogramvaren WeeWx. Det er imidlertid også mulighet for å videresende Netatmo-dataene til værtjenesten "MeteoWare Plus". På denne måten kan de videresendes fra Meteoware Plus til Weather Underground. Dette bør fortsatt fungere. Bare prøv det!

    #26351
    Michael BetzMichael Betz
    Deltaker

    Hei,

    er det nå sikkert at netatmo har avsluttet samarbeidet med Wu?
    Du kan fortsatt registrere netatmo-enheter på WU-siden.

    Vedlegg:
    Du må være logget inn for å vise vedlagte filer.
Viser 10 innlegg - 1 til 10 (av totalt 10)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.