Væravhengig OpenSprinkler hagevanning med Netatmo værstasjon
Hjemmeside › Forum › Introdusert › Væravhengig OpenSprinkler hagevanning med Netatmo værstasjon
Merket: Netatmo, OpenSprinkler, WeeWx, Zimmerman
- Dette emnet har 10 svar, 4 stemmer, og ble sist oppdatert 2 år siden ved
Admin.
-
AuthorInnlegg
-
5. June 2021 at 15:23 #24366
Anonymous
InactiveFor å vanne rekkehushagen min installerte jeg en OpenSprinkler vanningscomputer for å kontrollere Gardena vanningssystemet basert på været.
OpenSprinkler er installert i garasjen og forsyner tre vanningssoner utstyrt med Gardena 24V AC ventiler. Den er integrert i mitt WiFi-nettverk via sin integrerte WiFi-adapter og drives av den tilhørende strømforsyningen. Ventilene er installert i en Gardena 2-veis ventilboks bakgård og en 1-veis ventilboks forangård. Plenen bak huset vannes med en pop-up firkantsprinkler og en turbin pop-up sprinkler. Ulike dryppvanningsdyser brukes til å vanne plantene i bedene foran huset og blomsterpottene på terrassen bak huset.

Jeg har brukt OpenSprinkler 3.1-DC siden våren 2019. Jeg hadde allerede hatt to års erfaring med en OpenSprinkler OSBee, men jeg ville ikke gå glipp av fordelene med værbasert vanning.
De tre vanningssonene er definert i OpenSprinkler-fastvareprogrammet som "Backyard Lawn", "Backyard Flowers" og "Frontyard Flowers".
Etter min mening gir væravhengig vanning av hagen bare mening hvis det er tilgang til pålitelige lokale værdata. Spesielt nedbørsmengdene kan variere mye fra sted til sted. Av denne grunn har jeg integrert min eksisterende Netatmo værstasjon i kontrollsystemet.
Jeg bruker Zimmerman-metoden som den værspesifikke metoden for OpenSprinkler. Jeg satte grunnverdien for fuktigheten til 65%, alle andre grunnverdier ble beholdt. Jeg synes at dette tilsvarer det gjennomsnittlige luftfuktighetsnivået i den sentraleuropeiske hageperioden og har gode erfaringer med det.
I den gjeldende versjonen V2.0.4 av OpenSprinkler Weather Service brukes værdataene fra de siste 24 timene til å beregne vanningsverdien "% Water Level" når du velger Zimmerman-metoden og velger Lokal værstasjon eller Weather Underground. Dette er imidlertid snarere en fordel fremfor den klassiske Zimmerman-metoden, da mer aktuelle data for temperatur, fuktighet og nedbør er inkludert i beregningen av vanningsverdien.
De siste årene har værtjenesteleverandører og skytjenester i økende grad introdusert betalingssystemer og OpenSprinkler-teamet har gjennomført en rekke oppdateringer i denne forbindelse.
For å bli litt mer uavhengig av dette, installerte jeg OpenSprinkler Weather Service sammen med open source værprogramvaren WeeWx på en Raspberry Pi. WeeWx etablerer forbindelsen til Netatmo værstasjon og tillater også en grafisk visning av værdataene. Jeg kompilerte også OpenSprinkler-fastvaren 2.1.9(7) og tilbakestilte den periodiske pollingen til værtjenesten fra 6 timer til én time. Etter min mening er dette den eneste måten å få tak i aktuelle data for vanning i de tidlige morgentimene. På grunn av den lokale Raspberry Pi-installasjonen av Weather Service, er det ingen ekstra kostnader for OpenSprinkler-teamet på grunn av den økte pollingfrekvensen.
For å unngå vanning når det regner, ble det også installert en Kenko M152 regnsensor og koblet til OpenSprinkler sensorinngang S1. Skytjenesten IFTTT kan ikke lenger brukes til regnvarsler, da den garanterte responstiden i den ikke-betalte versjonen kan være opptil 1 time.
Jeg bruker bare IFTTT til å logge den totale mengden regn fra dagen før, bestemt av Weather Underground og OpenSprinkler-aktivitetene på Google Kalender.De siste årene har plenen, blomstene og buskene blitt vannet annenhver dag klokken 07.00. I år bør vanntilførselen til potteplantene på terrassen forbedres, da de åpenbart må tilføres vann oftere enn annenhver dag på varme dager.
Plenen vannes nå annenhver dag, kort tid etter soloppgang. Blomster og busker vannes daglig klokken 18.00. En 100 % grunnverdi på 30 minutter er satt for plenen og en 100 % grunnverdi på 15 minutter for blomstene og buskene. Men jeg optimaliserer fortsatt her og vil muligens øke plenvanningen til tre dager med en 100 % grunnverdi på 45 minutter.
For meg er det også viktig å sjekke funksjonen til vanningssystemet på reise. I tillegg til å styre OpenSprinkler med OpenSprinkler-appen, er det ved en alvorlig feil også mulig å tilbakestille OpenSprinkleren via en radiostyrt stikkontakt som kan fjernstyres ved hjelp av Fritz!Box.
12. June 2021 at 0:04 #24402Admin
KeymasterVel, det er det jeg kaller en flott beskrivelse.
Jeg har også integrert værstasjonen min, men jeg er fortsatt koblet til OpenSprinkler via Weatherunderground.
19. June 2021 at 13:02 #24456Anonymous
InactiveHei Franzstein,
Jeg har akkurat dette prosjektet i tankene også. Kan du gi meg flere linker eller kilder slik at jeg kan bruke netatmo værinformasjon og regninformasjon i OSPI. Jeg ville sannsynligvis også måtte rekompilere den nåværende versjonen av OpenSprinkler for PI, men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det ennå. Derfor er jeg veldig takknemlig for all informasjon.
20. June 2021 at 23:05 #24473Admin
KeymasterHei hg, Alt er faktisk beskrevet i det engelskspråklige OpenSprinkler-forumet, i tilhørende instruksjoner og kunnskapsbaseartikler og i OpenSprinkler GitHub-depotet. Det er litt kjedelig å samle alt, men det er dessverre ingen fullstendig beskrivelse på ett sted. Den enkleste måten ville være å registrere Netatmo-stasjonen i Weather Underground, oppdatere OpenSprinkler-fastvaren og deretter få tilgang til værdataene fra Weather Underground. Her er noen interessante linker om emnet: https://OpenSprinkler.com/forums/topic/error-building-firmware-from-source/ https://openthings.freshdesk.com/support/home https://github.com/OpenSprinkler Dessverre er jeg på ferie de neste tre ukene, men hjelper gjerne til om mulig i etterkant. Hilsen Franz (gikk videre)
21. June 2021 at 11:21 #24480Anonymous
InactiveTusen takk for informasjonen, Franz. Det skal jeg prøve. Foreløpig vil jeg kun bruke netatmo som regndata og temperaturkilde via Weather Underground. Jeg ønsker å integrere situasjonen i hagen min mer presist; Jeg kan bytte værdata fra DarkSky til WUnderground under "Alternativer" og "Avansert". Er WeeWx fortsatt nødvendig? Jeg lar fastvaren være som den er (2.1.9(4)) foreløpig. Hvis jeg også trenger en timeoppdatering, må jeg kanskje gjøre det igjen. Men jeg tror det avhenger av den værspesifikke metoden som er valgt. Det må jeg prøve. Hva bruker du der (Zimmerman, ETo)?
21. June 2021 at 21:58 #24489Anonymous
Inactive<p style="text-align: left;">Bare veldig kort. WeeWx er ikke nødvendig. Weather Underground kan velges som værtjeneste direkte i OpenSprinkler. Jeg bruker Zimmerman-metoden. ETo kan ikke brukes med Weather Underground.</p>
21. June 2021 at 22:46 #24491Anonymous
InactiveFor øyeblikket kan jeg opprette en konto hos Weather underground, men å legge til en værstasjon gir en feil. Men uten en værstasjon kan jeg ikke søke om en API-kode. Jeg fortsetter å prøve.
5. July 2022 at 11:25 #25930Anonymous
InactiveHei, fungerer Netatmo-dataene fortsatt for deg for vanningskontroll? Jeg kan ikke registrere Netatmo hos WU. Jeg kom imidlertid over en artikkel om at Netatmo har avsluttet samarbeidet med WU og derfor kan mine egne regnmålinger og Netatmo-data ikke lenger brukes.
Hvilket annet alternativ er det for å bruke den lokale mengden regn fra din egen hage for å beregne mengden vanning? Værmeldingen er for unøyaktig i en storby. Det regner alltid et sted, men ikke uunngåelig i hagen min.
5. July 2022 at 16:51 #25940Anonymous
InactiveSom beskrevet ovenfor installerte jeg OpenSprinkler Weather Service sammen med open source værprogramvaren WeeWx på en Raspberry Pi. Det er imidlertid også mulighet for å videresende Netatmo-dataene til værtjenesten "MeteoWare Plus". På denne måten kan de videresendes fra Meteoware Plus til Weather Underground. Dette bør fortsatt fungere. Bare prøv det!
18. November 2022 at 12:08 #26351Michael Betz
ParticipantHallo,
Er det nå sikkert at netatmo har avsluttet samarbeidet med Wu?
Fordi du fortsatt kan registrere netatmo-enheter på WU-siden.Vedlegg:
Det må du være logget inn for å se vedlagte filer.5. July 2024 at 0:05 #32446Admin
KeymasterNetatmo fungerer nå igjen, men noe manuelt arbeid kreves:
https://github.com/OpenSprinkler/OpenSprinkler-Weather/blob/master/docs/netatmo.md
-
AuthorInnlegg
- Du må være logget inn for å svare på dette emnet.