Åben sprinklerinstallation

Startside > Forums > Fremlagde > Åben sprinklerinstallation

Viser 1 indlæg (af i alt 1)
  • Forfatter
    indlæg
  • #24492
    Anonymous
    Inaktiv

    Åben sprinklerinstallation, 40 stationer (24 aktive), Gardena-kunstvanding, havepumpe, poolkontrol, homemetisk integration, vejrstation, radiofjernbetjening osv.

    styreboks med OpenSprinkler Komponenten

    I de sidste par nætter har jeg pænt installeret hele kunstvandingselektronik og elektroteknisk installation i IP67-kassen og endelig sagde farvel til de flyvende ledninger.

    Vandingsprojektet startede for 4 år siden (2017) med i første omgang en OpenSprinkler Main Controller V2.3, som stadig gør sit arbejde i dag. Denne har dog nu 2 ekspansionstavler, så i alt 40 stationsudgange, hvoraf kun 24 bruges pt. Jeg installerede det andet ekspansionsbræt som en "reserve", fordi der konstant tilføjes nye vandingszoner.

    Følgende styres af åbne sprinklere:

    haven pumpe
    10 x Gardena firkantede pop op-sprinklere
    2 x Gardena sprinklere
    3 x vinduesboksvanding
    2 x trug
    1 x kunstvanding af græsplæner under jorden
    3 x vandingslinjer til i alt 48 buskplanter
    3 x ventilstyrede vandstik
    1 x poolfyldning
    1 x poolfilterpumpe (forberedt)
    1 x poolchlorgenerator (forberedt)
    1 x udendørslampe / stikkontakt (planlagt)
    Hardware:

    OpenSprinkler v2.3
    2 x OpenSprinkler Expansion Board
    3 x DIN-skinnerelæer 12V
    9V plug-in strømforsyning
    IP67 hus 60 cm x 40 cm
    8 x Gardena 3-vejs ventilkasser, hvoraf 7 er udstyret med 3 ventiler hver (1 kasse som reserve)
    8 mm, 20 mm, 25 mm og 32 mm PE linjer (afhængigt af strømningshastighed, hovedledninger i 32 mm)
    Bechwand pool, med filtersystem og korgenerator (saltvandselektrolyse)
    Særlige egenskaber:

    Al elektronik installeret i kælderen. Derfra fører 5 kabler med 7 ledninger hver til ventilkasserne (6 ventiler styres pr. Kabel + 1 x fælles, dvs. 2 Gardena 3-vejs ventilkasser pr. Kabel).
    3 af OpenSprinkler Udgange driver 12V relæspoler direkte (synligt på billedet). De 3 relæer skifter hver 2-polet (omvendt polaritetsbeskyttelse) til følgende 230V enheder: springvandspumpe, poolfilterpumpe, poolklorgenerator.
    Nå pumpe er naturligvis konfigureret i OS som “Main 1”.
    Filterpumpen er konfigureret som "Main 2" for at sikre, at filterpumpen altid kører, når klorgeneratoren er tændt. Brøndpumpen er allerede tændt via relæet, filterpumpen og klorgeneratoren er endnu ikke tilsluttet relæet, fordi strømkablerne til apparaterne ved poolen endnu ikke er ført gennem kældervæggen. Tanken er, at filtersystemet inklusive klorgenerator over OpenSprinkler gange, typisk 3 timer i døgnet, når der er kraftig badning og/eller høje temperaturer har poolen brug for mere klor. Næste projekt: vandtæt kabelkanal til pooludstyret gennem kældervæggen.
    Integration i hjemmeautomatisering: Hjemmekontrolcenter (Homematic) sender HTTP-anmodninger via script Opensprinkler og bruger den til at kontrollere følgende OpenSprinkler Kommandoer: tænd/sluk for individuelle stationer (signaler fra fjernbetjeningen)
    Start vandingsprogrammer (signaler fra fjernbetjeningen)
    Regnforsinkelse (signal fra vejrstationen)
    Angående fjernbetjeningen: Den er yderst praktisk, når du arbejder i haven, skal have vand fra vandslangen fra tid til anden og så blot har den lille, handy fjernbetjening i bukselommen, som du kan aktivere havepumpen med. eller individuelle vandingskredsløb eller nogle gange kan starte hele vandingsprogrammer. Du kan selvfølgelig også bruge smartphonen med OS-appen til dette, men touchskærmen er svær at betjene med snavsede fingre eller havehandsker. Det er en Homematic fjernbetjening, som sender til Homematic kontrolcenteret i huset, hvor der startes et script, som sender den tilsvarende Http anmodning til OpenSprinklercontroller sender.
    Regnforsinkelse gennem vejrstation: Regnforsinkelsen gennem vejrstationen fungerer på samme måde som fjernbetjeningen. Vejrstationen er igen en Homematic-komponent. Når det begynder at regne, sender stationen til Homematics hovedkvarter. Der startes et script igen, som sender en tilsvarende Http-anmodning OpenSprinkler sender, hvilket aktiverer regnforsinkelsen i OS. Hvis det holder op med at regne, sker der yderligere kommunikation mellem kontrolcentrene: Fra slutningen af ​​regnen forbliver regnforsinkelsen i OS aktiv i yderligere 12 timer. Der er også en OS API-kommando til dette. Selvom OpenSprinker kan modtage vejrdata fra internettet, er disse ikke præcise nok til at afgøre, om det rent faktisk regner på din ejendom, eller om regnskyen passerer forbi. Uden egen regnsensor (i mit tilfælde sin egen vejrstation) kan det ske at OS'et vander selvom det regner. Så står naboen allerede foran døren og gør opmærksom på, at du har tændt for plænesprinkleren trods silende regn. For at undgå denne blufærdighed skal du have din egen regnsensor på stedet.
    Poolpåfyldning via OS og havepumpe: For at genopfylde den tomme pool fuldstændigt er der behov for en tidskontrol. I mit tilfælde skal pumpen køre i 14 timer. OS slukker derefter pumpen og forhindrer den i at løbe over. Derudover skal bassinet genopfyldes om aftenen i stærkt solskin (fordampning), for dette skal pumpen og ventilen være aktiveret i 10 til 20 minutter afhængigt af udetemperaturen. Vandindløbet til poolen er simpelthen et 25 mm PE-rør, der er forbundet til en af ​​haveventilerne og ender på den anden side ved kanten af ​​poolen. En fyldningsniveausensor ved poolen ville også være ønskelig for at fylde nøjagtigt op til målniveauet; den aktuelle løsning beregner kun varigheden af ​​poolpåfyldningen baseret på udetemperaturen i løbet af dagen, hvilket kan føre til afvigelser over flere dage der skal rettes manuelt.
    Ventilstyrede slangeforbindelser: Indtil for nylig blev Gardena vandstikkene simpelthen forbundet med vandforsyningsledningerne til ventilkasserne. For at tage vand fra dåser er alt, hvad du skal gøre, at slutte en haveslange til vandstikkene ved hjælp af Gardena-koblingen og tænde havepumpen. Alle ventiler skal være slukket for at have det fulde pumpetryk på den tilsluttede haveslange og ikke lade sprinklere osv. Køre ved halvtryk på samme tid. Dette kunne let konfigureres i OpenSprinker ved at navngive en gratis station som en "slange" og konfigurere den med "Main 1" (= havepumpe). Du behøver ikke engang at bruge en “ægte” stationforbindelse i OS-controlleren. Du kan konfigurere flere stationer i OS-konfigurationsmenuen, end der faktisk er tilgængelige. Jeg kalder disse fysisk ikke-eksisterende stationer "virtuelle stationer". “Slange” kan være en virtuel station, hvis funktion simpelthen er at tænde “Main 1” (= havepumpe) uden at nogen ventil er aktiv. Vandet føres derefter fra vandstikket mellem pumpen og ventilboksen gennem den tilsluttede haveslange. En anden "virtuel station" kaldes "Pause" for mig. Det styrer ikke en "hoved", så pumpen er slukket. "Pausestationen" bruges kun til at give pumpen en pause under programmer med lang vanding eller til at inkorporere en pause i et program af en anden grund eller til at give en pause i manuel vanding.
    Tilbage til emnet: Mine smarte forbindelser (vandstik) var tidligere forbundet direkte til hovedvandledningerne mellem pumpen og ventilboksen. Dette er meget praktisk, fordi du ikke har brug for ventiler til vandstikkene, og du stadig kan styre en tilsluttet slange via OS. Denne billige løsning har dog også ulemper: Hvis du glemmer at fjerne slangen fra vandstikket (og der ikke er nogen anden stopanordning i haveslangen), er slangen også aktiv, så snart OS starter et kunstvandingsprogram. Så om aftenen trækker du dig tilbage til huset og tror, ​​at kunstvandingsprogrammet allerede vil gøre sit job, for kun senere at finde ud af, at plænen slet ikke er blevet vandet, fordi alt vandet har lækket gennem haveslangen i timevis. Det bliver særligt vanskeligt, når andre familiemedlemmer forbinder haveslanger uden at vide, hvorfor haveslangen skal fjernes, inden vandingsprogrammet startes. Derudover er der situationer, hvor du bevidst vil medtage en haveslange i vandingsprogrammet. For eksempel er dette tilfældet, når der er plantet nye planter, der skal vandes særligt kraftigt, så en tilsluttet haveslange er fastgjort til planten. Dette fungerer ikke, hvis den tilsluttede haveslange forstyrrer hele vandingsprogrammet, fordi en del af vandet konstant dræner væk gennem det.
    Alle disse overvejelser førte mig for nylig til nu at styre alle tre vandstik med deres egen ventil. Nu behøver jeg ikke bekymre mig om en slange, der er tilsluttet, som nogen i huset utilsigtet har efterladt der. Vandingsprogrammet påvirkes ikke længere. Derudover kan jeg til enhver tid selektivt skifte vandstik, for eksempel for specifikt at vandre en plante ved hjælp af en haveslange. Et andet anvendelseseksempel er havebruseren, der er tilsluttet permanent til vandstikket på varme sommerdage og kan aktiveres i 3 minutter med fjernbetjening (se ovenfor). Ulempen ved den ventilstyrede slangetilslutning: Omkostninger til ekstra ventiler, ledninger, kabler osv. Og belægning af en OS-station pr. Vandstik. Du kan også forbinde alle vandstikkene elektrisk til en OS-station eller forsyne alle vandstikkene sammen via en ventil, men hvis det er tilfældet, skal du gøre det rigtige: Nu vil jeg være i stand til at styre hver vandstikket individuelt og via sin egen ventil .
    Yderligere planer:

    Tilslutning af pooludstyret (filterpumpe og klorgenerator) til relæerne i kælderen, også via OpenSprinkler at kunne styre. Udover de kabler, der allerede er ført igennem, skal strømforsyningerne til pooludstyret også føres gennem kælderens ydervæg på en sådan måde, at der ikke kan trænge grundvand gennem kælderen gennem boringerne.
    Niveausensor ved poolen for at forhindre poolen i at løbe over eller utilstrækkelig fyldning samt for at være i stand til at overvåge påfyldningsprocessen eksternt. Løsning nærmer sig: kapacitiv niveaumåler, ultralyd, svømmerafbryder, elektrisk forbindelse gennem (salt) vandet i poolen. Jeg har en tendens til at bruge en kapacitiv niveaumåler, muligvis en ekstra svømmerafbryder til den nøjagtige bestemmelse af det endelige fyldningsniveau. I modsætning til regnløbet er problemet med bassinet, at du bader i det, hvilket skaber bølgebevægelser og dermed svingende sensorværdier.
    Vindueskasser: Jeg bruger vindueskasserne fra Lechuza. De er dyre, men ser godt ud og har en vandreserve med et overløb nedenfor. Blomsterkasser fyldes med vand hver dag via tynde, gennemsigtige slanger, der fører fra ventilkassen på husvæggen op til altanerne og vinduerne. 2 til 4 minutter er nok til alle de kasser, der er fyldt sammen via en ventil, og så overløber de alle fra overløbet. Jeg indstiller vandingstiden, så den sidste boks flyder over, så jeg ved, at de alle er fulde. For meget vand betyder ikke noget, boksene har overløb for det. Planterne i æskerne "trækker" deres vand efter behov over de porøse sten i bunden af ​​æskerne. Jorden i kasserne er derfor altid kun moderat fugtig, uanset hvor meget vand der pumpes ind i beholderne. Når dette vandingskredsløb kører, drypper det ned fra blomsterkasser overalt i huset. Jeg tænkte på at lægge en returledning på hver kasse til det overfyldte vand, så det ikke drypper ned, men det ville være svært at fastgøre, og hvad dælen, det drypper bare.
    Andre kunstvandingszoner: Der er altid noget nyt, der har brug for kunstvanding: grøntsagsbede, blomsterpotter, hækbusk, der endnu ikke er overrislet. Til dette formål installerede jeg det andet OS-udvidelseskort i den nye elektronikboks i dag. Ingen zone på det nye tavle er besat endnu, men det kommer helt sikkert.
    En mere kraftfuld pumpe: der vandes så meget, programmerne kører i flere timer om dagen, indtil de 24 stationer er igennem. Hvis bassinet derefter er fyldt i timevis, kører pumpen kontinuerligt på varme dage. Hvis det ikke længere er nok, er der brug for en mere kraftfuld pumpe, muligvis en anden brønd. Dette ville fylde puljen hurtigere, flere sprinklere ville køre på samme tid osv. Jeg tænker på at skifte fra den nuværende sugepumpe til en nedsænkelig pumpe, men jeg er ikke sikker endnu. Pumpen trækker altid et par luftbobler, forhåbentlig skulle det ikke ske med den nedsænkelige pumpe. Eventuelle ideer, forslag eller anbefalinger om emnet dykpumper?
    Så meget her. Der er helt sikkert flere detaljer, som jeg endnu ikke har noteret. Måske mere senere. Jeg kan også sende flere fotos, hvis du er interesseret. Men nu har jeg tjent AD-konverteren ...

Viser 1 indlæg (af i alt 1)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette emne.