Alleen water geven als de vochtsensor schakelt

HOME > Forum > Algemeen > Alleen water geven als de vochtsensor schakelt

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • auteur
    posts
  • #24568
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Teilnehmer

    Hallo,

    Ik heb er een OSPi Gekocht, plus een vochtmeter en een regensensor. Ik wil graag een programma maken voor mijn groendak dat als volgt zou moeten werken:

    Wanneer de vochtsensor opent (meldt dat deze droog is), moet de zone "carportdak" worden gestart voor x tijdseenheden.
    Als het regent en de irrigatie van de carport loopt, moet de bewatering stoppen. Als de regen niet genoeg was en de sensor zegt weer droog, dan moet de bewatering opnieuw beginnen.

    Is dat haalbaar of zie ik het te ingewikkeld?

    #24569
    beheerderbeheerder
    Beheerder

    Dat betekent alleen: geen water geven als de vochtsensor vochtig zegt of de regensensor regen zegt

    Bij de vochtsensor hoef je alleen maar een vertraging in te voeren, anders schakelt hij om zodra je water geeft (> giettijd). Met de regensensor blijft alles op 0,0

    Het is dus mogelijk

    #24586
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Teilnehmer

    Ja, in een notendop, maar hoe verwerk ik dat in een programma? En als de vochtigheidssensor "vochtig" zegt, zou de bewatering ook moeten stoppen als je de sensor niet naast de druppelslang plaatst, toch?

    #24589
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Teilnehmer

    En nog een vraag. Ik heb de mijne gisteren gekregen OSPi aangesloten op mijn Raspberry 3b+. Een DIN-rail voeding met 24vAC uitgang naar de OSPi Board aangesloten en mijn Pi ging aan. Is dat normaal? Ik dacht dat ik de PI van extra stroom moest voorzien. Bovendien brandde er geen lampje op de AD-converter. En ja, ik ben er 100% zeker van dat het een voeding is met AC aan de secundaire kant https://www.amazon.de/gp/product/B00F4QFH4O/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

    Wat had ik nog meer verkeerd kunnen doen?

    #24596
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Teilnehmer

    Vandaag heb ik kleppen aangesloten die goed schakelen, maar op de A2D converter is geen activiteit te zien. Hoe ik deze kleine potti's moet draaien is mij ook niet duidelijk

    #24645
    beheerderbeheerder
    Beheerder

    Je draait de potjes met een kleine kruiskopschroevendraaier.

    Als het vochtig is maar de LED uit is, draait u met de klok mee totdat de LED oplicht.

    Als het droog is, maar de LED brandt, draai dan naar links totdat de LED uitgaat.

    De A2D is van OSpi gevoed, pintoewijzing is (van links naar rechts): GND, SN1, SN2, VIN (+5V)

    Eigenlijk zou je de bodemvochtsensor daar moeten installeren waar vocht van belang is. Dat zou best onder de druppelslang kunnen zijn. Het enige dat van belang is, is de tijdvertraging zodat deze niet bij de eerste druppel wordt uitgeschakeld.

    De OSPi voorziet de Raspberry Pi van stroom via de 24VAC voeding. Alleen bij de oude 1.43-versie en de RPi 3 of 4 was de voeding sinds versie 1.5 te laag. maar dat is geen probleem meer. Hier moest je extra de RPi-voeding aansluiten.

    Het werkt trouwens niet andersom, dus alleen de RPi-voeding kan het niet OSPi en voed de magneetventielen!

     

    #24657
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Teilnehmer

    Hallo,

     

    zelfs met de kleinste kruiskopschroevendraaier (CRV 1.0) draaien de potmeters niet. Zou het kunnen dat deze potmeters defect zijn?

    #24659
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Teilnehmer

    Ok, het werkte met een gleuf, maar een potentiometer heeft geen stop. De LED licht op wanneer ik de 5V-lijn eruit trek, soms flikkert de LED zelfs wanneer ik de 5V weer aansluit. Als ik GND eraf trek, gaat de LED branden en kan ik de potentiometer gebruiken om de LED uit te laten gaan. Maar ik krijg nog steeds geen vocht weergegeven. Is de vochtigheidssensor defect of de AD-converter?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.