Alleen bewateren als de vochtsensor inschakelt

Startpagina Forums Algemeen Alleen bewateren als de vochtsensor inschakelt

8 reportages op het strand - 1 tot 8 (busje in totaal 8)
  • Auteur
    Rapport
    Dirk Hildebrand
    Deelnemer

Hallo,

Ik kocht een OSPi, een vochtigheidsmeter en een regensensor. Ik wil voor mijn groendak een programma maken dat als volgt zou moeten werken:

Wanneer de vochtsensor opengaat (meldt dat het droog is), dient de zone “carportdak” voor x tijdseenheden gestart te worden.
    Als het regent en de carportirrigatie loopt, moet de irrigatie stoppen. Als de regen niet genoeg is geweest en de sensor zegt dat het weer droog is, moet de irrigatie opnieuw beginnen.

Is dit haalbaar, of vind ik het te ingewikkeld?

Admin
    Sleutelbeheerder

Dat betekent simpelweg: geen water geven als de vochtsensor nat zegt of de regensensor regen zegt

Je hoeft alleen maar een vertraging in te voeren in de vochtsensor, anders schakelt hij in zodra je water geeft (>bewatertijd). Met de regensensor blijft alles op 0,0

Is dus mogelijk

Dirk Hildebrand
    Deelnemer

Ja, precies samengevat, maar hoe verwerk ik dit in een programma? En als de vochtsensor ‘vochtig’ zegt, zou het besproeien ook moeten stoppen als je de sensor niet vlak naast de druppelslang plaatst, toch?

Dirk Hildebrand
    Deelnemer

En nog een vraag. Gisteren heb ik mijn OSPi op mijn Raspberry 3b+ aangesloten. Een top-hat railvoeding met 24vAC-uitgang werd op het OSPi-bord aangesloten en mijn Pi werd ook ingeschakeld. Is dat normaal? Ik dacht dat ik de PI van extra stroom moest voorzien. Bovendien brandde er geen lamp op de AD-converter. En ja, ik ben er 100% zeker van dat het een voeding is met AC aan de secundaire kant: https://www.amazon.de/gp/product/B00F4QFH4O/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Wat had ik nog meer verkeerd kunnen doen?

Dirk Hildebrand
    Deelnemer

Vandaag heb ik de kleppen aangesloten, ze schakelen goed, maar er is geen zichtbare activiteit op de A2D-converter. Het is mij niet duidelijk hoe ik deze minipotjes moet draaien

Admin
    Sleutelbeheerder

Je draait de kleine potten met een kleine kruiskopschroevendraaier.

Als het vochtig is maar de LED is uit, draai dan naar rechts totdat de LED oplicht.

Als het droog is maar de LED brandt, draai dan naar links totdat de LED uitgaat.

De A2D wordt gevoed door de OSpi, de pinbezetting is (van links naar rechts): GND, SN1, SN2, VIN (+5V)

Eigenlijk moet je de bodemvochtsensor daar plaatsen waar vocht belangrijk is. Dit kan zeker onder de druppelslang zitten. Het enige belangrijke is de tijdvertraging, zodat hij niet meteen bij de eerste druppel uitschakelt.

De OSPi voorziet de Raspberry Pi van stroom via de 24VAC voeding. Alleen bij de oude 1.43 versie en de RPi 3 of 4 was de voeding te laag, sinds versie 1.5. Maar dat is geen probleem meer. Hier moest je ook de RPi-voeding aansluiten.

Andersom werkt het overigens niet, dus alleen de RPi-voeding kan de OSPi en de magneetventielen niet voeden!

Dirk Hildebrand
    Deelnemer

Hallo,

Zelfs met de kleinste kruiskopschroevendraaier (CRV 1.0) draaien de potentiometers niet. Zou het kunnen dat deze potten defect zijn?

Dirk Hildebrand
    Deelnemer

Oké, het werkte met een slotbit, maar een pot heeft geen stop. De LED licht op als ik de 5V-lijn loskoppel, soms flikkert de LED, zelfs als ik de 5V er weer in steek. Als ik GND verwijder, licht de LED op en kan ik de potentiometer gebruiken om de LED zo in te stellen dat hij uitgaat. Maar ik zie nog steeds geen vocht verschijnen. Is de vochtsensor defect of de AD-converter?

8 reportages op het strand - 1 tot 8 (busje in totaal 8)
  • Je moet een antwoord van de ander krijgen dat je kunt geven.