Open sprinklerinstallatie

HOME > Forum > Gepresenteerd > Open sprinklerinstallatie

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • auteur
    posts
  • #24492
    Anoniem
    Inactief

    Open sprinklerinstallatie, 40 stations (24 actief), Gardena irrigatie, tuinpomp, zwembadbediening, Homemetic integratie, weerstation, radiografische afstandsbediening, etc.

    schakelkast met OpenSprinkler Komponenten

    De afgelopen nachten heb ik de gehele irrigatie-elektronica en elektrotechnische installatie netjes in de IP67-kast geïnstalleerd en eindelijk afscheid genomen van de vliegende bedrading.

    Het irrigatieproject begon 4 jaar geleden (2017) met aanvankelijk één OpenSprinkler Main Controller V2.3, die vandaag nog steeds zijn werk doet. Deze heeft nu echter 2 uitbreidingskaarten, dus in totaal 40 stationsuitgangen, waarvan er momenteel slechts 24 in gebruik zijn. Ik heb het tweede uitbreidingsbord als "reserve" geïnstalleerd omdat er voortdurend nieuwe irrigatiezones worden toegevoegd.

    Het volgende wordt geregeld door open sprinklers:

    tuin pomp
    10 x Gardena vierkante pop-up sproeiers
    2 x Gardena sproeisproeiers
    3 x irrigatie van bloembakken
    2 x plantenbakken
    1 x irrigatie van gazonranden ondergronds
    3 x irrigatielijnen voor in totaal 48 heesterplanten
    3 x ventielgestuurde wateraansluitingen
    1 x zwembadvulling
    1 x zwembadfilterpomp (voorbereid)
    1 x zwembad chloorgenerator (voorbereid)
    1 x buitenverlichting / buitenstopcontact (in de planning)
    Hardware:

    OpenSprinkler v2.3
    2 x OpenSprinkler Uitbreidingsraad
    3 x DIN-railrelais 12V
    9V plug-in voeding
    IP67 behuizing 60 cm x 40 cm
    8 x Gardena 3-weg ventielkasten waarvan 7 voorzien van elk 3 ventielen (1 kastje als reserve)
    8 mm, 20 mm, 25 mm en 32 mm PE-leidingen (afhankelijk van het debiet, hoofdleidingen in 32 mm)
    Bechwand zwembad, met filtersysteem en koorgenerator (elektrolyse van zout water)
    Bijzonderheden:

    Alle elektronica geïnstalleerd in de kelder. Van daaruit leiden 5 kabels met elk 7 draden naar de ventielkasten (6 ventielen worden per kabel aangestuurd + 1 x gemeenschappelijk, d.w.z. 2 Gardena 3-weg ventielkasten per kabel).
    3 van de OpenSprinkler Uitgangen sturen 12V relaisspoelen rechtstreeks aan (zichtbaar op foto). De 3 relais schakelen elk 2-polig (ompoolbeveiliging) de volgende 230V apparaten: fonteinpomp, zwembadfilterpomp, zwembadchloorgenerator.
    Well pump is natuurlijk geconfigureerd in OS als “Main 1”.
    De filterpomp is geconfigureerd als "Hoofd 2" om ervoor te zorgen dat de filterpomp altijd draait wanneer de chloorgenerator is ingeschakeld. De bronpomp is al ingeschakeld via het relais, de filterpomp en chloorgenerator zijn nog niet aangesloten op het relais omdat de stroomkabels van de apparaten bij het zwembad nog niet door de keldermuur zijn geleid. Het idee is dat het filtersysteem inclusief chloorgenerator over OpenSprinkler tijden, meestal 3 uur per dag, wanneer er veel wordt gezwommen en/of hoge temperaturen, heeft het zwembad meer chloor nodig. Volgend project: waterdichte kabelgoot voor de zwembadapparatuur door de keldermuur.
    Integratie in domotica: Home Control Center (Homematic) verstuurt HTTP-verzoeken via script Opensprinkler en gebruikt het om het volgende te regelen: OpenSprinkler Commando's: individuele stations in-/uitschakelen (signalen van de afstandsbediening)
    Besproeiingsprogramma's starten (signalen van de afstandsbediening)
    Regenvertraging (signaal van het weerstation)
    Wat betreft de afstandsbediening: het is uiterst praktisch als je in de tuin werkt, af en toe water uit de waterslang nodig hebt en dan gewoon de kleine, handige afstandsbediening in je broekzak hebt, waarmee je de tuinpomp kunt activeren of individuele irrigatiecircuits of kunnen soms hele irrigatieprogramma's starten. Natuurlijk zou je hiervoor ook de smartphone met de OS-app kunnen gebruiken, maar het touchscreen is lastig te bedienen met vuile vingers of tuinhandschoenen. Het is een Homematic-afstandsbediening, die naar de Homematic-centrale in huis stuurt, waar een script wordt gestart, dat het bijbehorende Http-verzoek naar de OpenSprinklercontroleur stuurt.
    Regenvertraging via weerstation: De regenvertraging via het weerstation werkt op dezelfde manier als de afstandsbediening. Het weerstation is weer een onderdeel van Homematic. Als het begint te regenen, stuurt het station naar het hoofdkantoor van Homematic. Daar wordt opnieuw een script gestart, dat een overeenkomstig Http-verzoek verzendt OpenSprinkler stuurt, wat de regenvertraging in OS activeert. Als het stopt met regenen, vindt verdere communicatie tussen de controlecentra plaats: vanaf het einde van de regen blijft de regenvertraging in OS nog 12 uur actief. Hier is ook een OS API-opdracht voor. Hoewel OpenSprinker weergegevens van internet kan ontvangen, zijn deze niet nauwkeurig genoeg om te bepalen of het daadwerkelijk regent op uw terrein of dat de regenwolk voorbijtrekt. Zonder een eigen regensensor (in mijn geval een eigen weerstation) kan het gebeuren dat het OS water geeft terwijl het regent. Dan staat de buurman al voor de deur en wijst erop dat je ondanks de stromende regen de gazonsproeier hebt aangezet. Om deze gêne te voorkomen, heb je ter plaatse je eigen regensensor nodig.
    Zwembad vullen via OS en tuinpomp: Om het lege zwembad volledig te vullen is een tijdsturing nodig. In mijn geval moet de pomp 14 uur draaien. Het besturingssysteem schakelt vervolgens de pomp uit en voorkomt dat deze overloopt. Bovendien moet het zwembad 's avonds bij sterk zonlicht (verdamping) worden bijgevuld, hiervoor moeten de pomp en klep 10 tot 20 minuten worden geactiveerd, afhankelijk van de buitentemperatuur. De waterinlaat naar het zwembad is gewoon een 25 mm PE-buis die wordt aangesloten op een van de tuinkleppen en aan de andere kant eindigt aan de rand van het zwembad. Een vulniveausensor bij het zwembad zou ook wenselijk zijn om precies tot het doelniveau te vullen; de huidige oplossing berekent de duur van het vullen van het zwembad alleen op basis van de buitentemperatuur gedurende de dag, wat kan leiden tot afwijkingen over meerdere dagen die handmatig moeten worden gecorrigeerd.
    Klepgestuurde slangaansluitingen: Tot voor kort werden de Gardena waterstopcontacten eenvoudig aangesloten op de watertoevoerleidingen naar de ventielkasten. Om water uit de jerrycans te halen, hoef je alleen maar een tuinslang aan te sluiten op de wateraansluitingen met behulp van de Gardena-koppeling en de tuinpomp aan te zetten. Alle kranen dienen uitgeschakeld te zijn om de volle pompdruk op de aangesloten tuinslang te hebben en geen sproeiers ed tegelijkertijd op halve druk te laten lopen. Dit zou in OpenSprinker eenvoudig kunnen worden geconfigureerd door een vrij station als "slang" te benoemen en te configureren met "Hoofd 1" (= tuinpomp). U hoeft niet eens een "echte" stationsaansluiting in de OS-controller te gebruiken. U kunt in het OS-configuratiemenu meer stations configureren dan er daadwerkelijk beschikbaar zijn. Ik noem deze fysiek niet-bestaande stations "virtuele stations". “Hose” kan een virtueel station zijn, waarvan de functie eenvoudig is om “Main 1” (= tuinpomp) in te schakelen zonder dat er een ventiel actief is. Het water wordt dan via de aangesloten tuinslang uit de wateraansluiting tussen de pomp en de ventielkast gehaald. Een ander "virtueel station" heet "Pauze" voor mij. Het regelt geen "hoofd", dus de pomp staat uit. Het "pauze"-station wordt alleen gebruikt om de pomp een pauze te geven tijdens lange besproeiingsprogramma's, of om een ​​andere reden een pauze in een programma op te nemen, of om een ​​pauze te geven bij handmatige besproeiing.
    Terug naar het onderwerp: Mijn slimme aansluitingen (waterstopcontacten) werden voorheen rechtstreeks aangesloten op de hoofdwaterleidingen tussen de pomp en de ventielkast. Dit is erg praktisch omdat je geen ventielen voor de wateraansluitingen nodig hebt en je toch een aangesloten slang via OS kunt aansturen. Deze goedkope oplossing heeft ook nadelen: Als je vergeet de slang uit de wateraansluiting te halen (en er zit geen andere stopvoorziening in de tuinslang), is de slang ook actief zodra het OS een irrigatieprogramma start. Dus 's avonds trek je je terug in huis, in de overtuiging dat het irrigatieprogramma zijn werk zal doen, om er later achter te komen dat het gazon helemaal niet is bewaterd omdat al het water urenlang door de tuinslang lekt. Het wordt bijzonder moeilijk wanneer andere gezinsleden tuinslangen aansluiten zonder te beseffen waarom de tuinslang moet worden verwijderd voordat het besproeiingsprogramma wordt gestart. Daarnaast zijn er situaties waarin u bewust een tuinslang in het besproeiingsprogramma wilt opnemen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer er nieuwe planten zijn geplant die tijdelijk bijzonder veel water moeten krijgen, zodat een aangesloten tuinslang aan de plant wordt bevestigd. Dit werkt niet als de aangesloten tuinslang het hele irrigatieprogramma verstoort omdat een deel van het water er constant doorheen wegloopt.
    Al deze overwegingen brachten me er onlangs toe om nu alle drie de wateraansluitingen met hun eigen klep te bedienen. Nu hoef ik me geen zorgen te maken over een aangesloten slang die iemand in huis daar per ongeluk heeft laten liggen. Het besproeiingsprogramma wordt niet meer beïnvloed. Daarnaast kan ik op elk moment selectief van waterstopcontact wisselen, bijvoorbeeld om een ​​plant gericht water te geven met een tuinslang. Een ander toepassingsvoorbeeld is de tuindouche, die op warme zomerdagen vast op het waterstopcontact is aangesloten en met radiografische afstandsbediening 3 minuten kan worden geactiveerd (zie hierboven). Nadeel van de klepgestuurde slangaansluiting: Kosten voor de extra kleppen, leidingen, kabels etc. en bezetting van een OS-station per wateraansluiting. Je zou ook alle waterstopcontacten elektrisch kunnen aansluiten op een OS-station, of alle waterstopcontacten samen via een klep voeden, maar als dat zo is, doe het dan goed: nu wil ik elke waterstopcontact afzonderlijk en via een eigen klep kunnen aansturen.
    Verdere plannen:

    Aansluiting van de zwembadapparatuur (filterpomp en chloorgenerator) op de relais in de kelder, ook via OpenSprinkler te kunnen sturen. Naast de reeds doorgetrokken kabels moeten ook de voedingen voor de zwembaduitrusting zo door de buitenmuur van de kelder worden geleid dat er geen grondwater door de boorgaten in de kelder kan dringen.
    Niveausensor bij het zwembad om te voorkomen dat het zwembad overloopt of onvoldoende wordt gevuld en om het vulproces op afstand te kunnen volgen. Oplossingsrichtingen: capacitieve niveaumeter, ultrageluid, vlotterschakelaar, elektrische aansluiting via het (zout)water in het zwembad. Ik gebruik meestal een capacitieve niveaumeter, eventueel een extra vlotterschakelaar voor de exacte bepaling van het uiteindelijke vulpeil. In tegenstelling tot de regenton is het probleem met het zwembad dat je erin baadt, waardoor golfbewegingen ontstaan ​​en dus fluctuerende sensorwaarden.
    Bloembakken: Ik gebruik de bloembakken van Lechuza. Ze zijn duur maar zien er goed uit en hebben een waterreserve met daaronder een overloop. De bloembakken worden dagelijks gevuld met water via dunne, transparante slangen die vanaf de ventielkast aan de huismuur naar de balkons en ramen leiden. 2 tot 4 minuten zijn genoeg voor alle dozen die samen via een klep worden gevuld en dan lopen ze allemaal over van de overloop. Ik stel de giettijd zo in dat de laatste bak overloopt, zodat ik weet dat ze allemaal vol zijn. Te veel water maakt niet uit, daar hebben de bakken de overloop voor. De planten in de kisten "zuigen" hun water, indien nodig, over de poreuze stenen in de bodem van de kisten. De grond in de kisten is daarom altijd maar matig vochtig, hoeveel water je ook in het reservoir van de kisten pompt. Wanneer dit bewateringscircuit loopt, druppelt het vanuit de bloembakken door het hele huis. Ik dacht erover om op elke doos een retourleiding te plaatsen voor het overlopende water, zodat het niet naar beneden zou druppelen, maar dat zou moeilijk te bevestigen zijn en wat maakt het uit, het druppelt gewoon.
    Andere irrigatiezones: Er is altijd wel iets nieuws dat irrigatie nodig heeft: groentebedden, bloempotten, heggen die nog niet zijn geïrrigeerd. Hiervoor heb ik vandaag het tweede OS-uitbreidingsbord in de nieuwe elektronicadoos geïnstalleerd. Op het nieuwe bord is nog geen zone bezet, maar die komt er zeker.
    Een krachtigere pomp: er wordt zoveel water gegeven, de programma's draaien elke dag enkele uren totdat de 24 stations door zijn. Als het zwembad dan uren gevuld is, draait de pomp continu op warme dagen. Als dat niet meer voldoende is, is een krachtigere pomp nodig, eventueel een tweede put. Hierdoor zou het zwembad sneller gevuld worden, zouden er meer sproeiers tegelijk draaien etc. Ik denk erover om over te stappen van de huidige zuigpomp naar een dompelpomp, maar dat weet ik nog niet zeker. De pomp trekt altijd een paar luchtbellen aan, hopelijk moet dat bij de dompelpomp niet gebeuren. Ideeën, suggesties of aanbevelingen op het gebied van dompelpompen?
    Tot zover voor hier. Er zullen vast nog meer details zijn die ik nog niet heb genoteerd. Misschien later meer. Ik kan ook meer foto's plaatsen als je interesse hebt. Maar nu heb ik de AD-converter verdiend ...

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.