Parallelle en sequentiële irrigatie

Startpagina Forums Algemeen Parallelle en sequentiële irrigatie

14 reportages op het strand - 1 tot 14 (busje in totaal 14)
  • Auteur
    Rapport
    gd1122
    Deelnemer

Ik wil zones 1 en 3 tegelijkertijd besproeien en daarna automatisch zones 2 en 4 tegelijkertijd bewateren.

Hoe ik dit moet instellen is mij niet duidelijk. Of het werkt helemaal niet.

Anoniem
    Inactief

Voor zover ik het begrijp moet je voor zones 1 en 3 dezelfde starttijd instellen en voor zones 2 en 4 handmatig een andere starttijd instellen, wat na de bewateringstijd van de eerste zones is.

Je kunt namelijk geen groepen vormen waarbij je vervolgens zegt dat deze of gene groep opeenvolgend moet worden verwerkt. U kunt elke zone alleen vertellen dat deze opeenvolgend moet worden verwerkt. Als u dus twee zones heeft met dezelfde of overlappende besproeiingstijd, kunt u alleen de vlag “Opeenvolgend” gebruiken om aan te geven dat ze niet tegelijkertijd maar na elkaar kunnen worden geactiveerd. Een zone wordt dan uitgesteld tot de vorige klaar is.

gd1122
    Deelnemer

Ja, dat is wat ik tot nu toe heb gedaan. maar dat geeft je geen goed inzicht in de weersafhankelijkheid. Als het droger is, kan de looptijd (voor 1+3) verdubbelen. Bij vaste vervolgtijden moet u dan uit voorzorg lange pauzes inlassen. Ik wil graag automatische vervolgirrigatie.

Ed
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Is hier iets verbeterd? Ik zou graag 2 cirkels (bedden) samen willen laten lopen, maar voor mij zijn het cirkel 2 en cirkel 4, d.w.z. er zit nog een cirkel tussen. Momenteel dus niet mogelijk (of ik heb iets gemist). Dat je de volgorde hier niet kunt veranderen, is echt teleurstellend. Dit moet absoluut flexibeler, of met groepen of iets dergelijks. Dit is veel te rigide...

Anoniem
    Inactief

Probeer het met:
    Opties bewerken

Configureer het hoofdirrigatiecircuit of bewerk irrigatiecircuits

Deze firmware ondersteunt maximaal 2 onafhankelijke hoofdstations, elk met hun eigen instellingen, zoals hieronder
    vermeld.
    ● Hoofdstation: Definieer een hoofdstation/zone, ook wel pompstation genoemd. Master is een zone die
    wordt samen met andere zones ingeschakeld. Elke zone kan als master worden ingesteld. De standaard
    is geen (d.w.z. geen gebruik van een hoofdstation).
    ● Master On Adjustment: Stel het exacte tijdstip waarop de master wordt ingeschakeld nauwkeurig af. De aanvaardbare
    Het bereik is 0 tot 600 seconden, in stappen van 5 seconden. Als deze bijvoorbeeld is ingesteld op 15, wordt er overgeschakeld
    Het hoofdstation wordt 15 seconden na het openen van een station ingeschakeld.
    ● Master Off Setting: Stel nauwkeurig het tijdstip in waarop de master wordt uitgeschakeld. De aanvaardbare
    Het bereik is -600 tot 0 seconden, in stappen van 5 seconden. Als deze bijvoorbeeld is ingesteld op -15, wordt er overgeschakeld
    Het hoofdstation wordt 15 seconden voordat een station sluit uitgeschakeld.
    Afhandelingsstations
    ● Aantal stations: OpenSprinkler kan automatisch het aantal beschikbare uitbreidingskaarten detecteren;
    De gebruiker moet het aantal zones echter nog steeds handmatig instellen, omdat het aantal fysieke zones wordt beperkt
    mag overschrijden. Dit is vooral handig bij gebruik van de virtuele stationfunctie (bijv.
    externe of RF-stations). De standaardwaarde is 8.
    ● Zendervertraging: de vertragingstijd tussen twee opeenvolgende zenders. Het acceptabele bereik
    is -600 tot 600 seconden, in stappen van 5 seconden. Als deze bijvoorbeeld is ingesteld op 60, wordt deze geopend
    OpenSprinkler Firmware 2.1.9 Gebruikershandleiding 14
    de tweede zone sluit 1 minuut nadat de eerste zone sluit. Opent bij een instelling van -15 seconden
    De tweede zone sluit 15 seconden voordat de eerste zone sluit. Een negatieve zendervertraging is dat wel
    soms nuttig om watersmoorproblemen op te lossen. De standaardwaarde is 0 (d.w.z. de volgende
    Zone opent onmiddellijk na de vorige zone).

Veel succes, H.G

Ed
    Deelnemer

Sorry, maar dit is slechts een oplossing. Het kan niet zo zijn dat u in opensprienkler "programma's" kunt instellen, maar de volgorde en parallellisatie van de zones kunnen hier niet worden ingesteld. Als ik dat had geweten, had ik mijn eigen logica gebouwd in NodeRed en KNX. OpenSprinkler wordt momenteel niet aanbevolen, het is beter om Hunter te gebruiken of je eigen logica te bouwen in OH, HA of NR.

Anoniem
    Inactief

Je kunt meerdere zones tegelijk besproeien door elke zone zijn eigen zone te maken
    opeenvolgende groep. Dit doe je door hierop te klikken in de hoofdweergave
    Klik op het tandwiel in de zone, klik vervolgens op het tabblad "Geavanceerd" en daar een groepsbrief
    vergeeft. Als twee zones hetzelfde groepslidmaatschap hebben, worden ze opeenvolgend
    Als ze zich in verschillende zones bevinden, worden ze onafhankelijk van elkaar uitgevoerd.

Admin
    Sleutelbeheerder

Heb je gezien dat de nieuwe firmware-update nu ook groepsvorming ondersteunt?

Kito
    Deelnemer

Waar kan ik de nieuwe firmware vinden?

heb nu geïnstalleerd:

2.1.9 (10)

edit: gevonden.

Firmware 2023 – Versie 2.3.0(128)

hoe installeer ik dit (op afstand)?

3,2 gelijkstroom

nachtigall
    Deelnemer

Helaas lijkt de groepsfunctie van de nieuwe firmware niet te bieden wat gd1122 (en ik ook) zou willen. Ik had dit hier. vroeg: https://OpenSprinkler.com/forums/topic/parallel-grouping-of-stations-with-2-2-0-ospi-firmware/ en helaas valt dat waarschijnlijk buiten het bereik.

Ik wil zones 1 en 3 tegelijkertijd besproeien en daarna automatisch zones 2 en 4 tegelijkertijd bewateren.

Hoe ik dit moet instellen is mij niet duidelijk. Of het werkt helemaal niet.

Dat werkt niet. Helaas.

gd1122
    Deelnemer

Is bekend waarom dit niet ook beschikbaar wordt gemaakt voor OSPi?

Admin
    Sleutelbeheerder

De firmware is ook beschikbaar voor OSPi. Voer eenvoudigweg het updatescript uit (met sudo) – exporteer eerst de configuratie!

Voor de nieuwe groepsfunctie gelden de volgende regels:

– binnen een groep (dezelfde letter) verloopt alles opeenvolgend

– Buiten de groepen (verschillende letters) loopt alles parallel

– Groep P loopt altijd parallel

Je hoeft dus alleen maar 1+2 in groep A en 3+4 in groep B in te stellen.

Simulant
    Deelnemer

Irgendwie erschließt sich mir die Logik der Gruppierung nicht – ich glaube ich verstehe sie, finde sie aber unlogisch. Wenn ich von Gruppen spreche, würde ich doch erwarten, dass diese gleich behandelt werden, quasi parallel laufen und die einzelnen Gruppen dann nacheinander abgearbeitet werden. Ich plane gerade die Erweiterung meiner Bewässerung und da würde ich dann gern Zone 1 und Zone 2 nacheinander laufen lassen. In den Zonen sind 4 bzw. 5 Kreise, die im wesentlichen zeitgleich laufen sollen, damit meine Pumpe nicht ständig taktet (falls nur einzelne Kreise laufen fördert sie zu viel). Damit das dann funktioniert, müsste ich also mit der aktuellen Gruppenlogik Zone1.Kreis1 (Z1.K1) und Zone2.Kreis1 (Z2.K1) z.B. Gruppe A zuordnen, Z1.K2 und Z2.K2 Gruppe B etc…damit alle Kreise aus Zone 1 gleichzeitig und anschließend Zone 2 läuft. Ich hätte es logisch gefunden, alle Kreise aus Zone 1 in eine Gruppe zu legen, die dann diese Kreise parallel laufen lässt und Zone 2 in Gruppe B die dann wiederum mit deren Kreisen parallel arbeitet, wenn A fertig ist – (parallel in der Gruppe und sequentiell zwischen den Gruppen). Die Logik, dass das was gleichzeitig passieren soll, die Zuordnung in verschiedene Gruppen erfordert, ist m.E. etwas unglücklich oder ich verstehe es falsch. Ich glaube, dass da der eine oder andere Kommentar im Internet da auch in meine Interpretationsrichtung geht.

Zijn er voorzieningen voor een aanpassing van het concept/de werkingslogica, of wordt dit zo opgelost?

gd1122
    Deelnemer

Zo zie ik het ook, het is onlogisch. Een aanpassing zou wenselijk zijn.

14 reportages op het strand - 1 tot 14 (busje in totaal 14)
  • Je moet een antwoord van de ander krijgen dat je kunt geven.