Een pomp aansturen en een vlotterschakelaar als sensor gebruiken

Startpagina Forums Algemeen Een pomp aansturen en een vlotterschakelaar als sensor gebruiken

2 reportages op het strand - 1 tot 2 (busje in totaal 2)
  • Auteur
    Rapport
    Anoniem
    Inactief

Hallo,

Ik wil graag de volgende use case implementeren en ben nog steeds op zoek naar de juiste hardware. Ik kwam open sproeiers tegen.

Misschien kun je mij vertellen of dat zou werken.

Ik heb een waterbron met een dompelpomp van 230V.

Vanuit deze bron wil ik graag twee consumenten/circuits bedienen.

Circuit 1 dient gedurende een nader te bepalen tijdstip op verschillende tijdstippen van de dag water te ontvangen. Maar alleen totdat een vlotterschakelaar (eenvoudige open/dicht-schakelaar) reageert.

Circuit 2 moet handmatig bediend kunnen worden met behulp van een schakelaar en is onafhankelijk van circuit 1.

Ik stelde me het hele ding voor met een OSPi-bord. Ik wil de vlotterschakelaar graag aansluiten als sensor 1. Sensor 2 zou dan een schakelaar zijn voor handmatige bediening.

Ik wil de pomp graag als master aansturen via relais. (Kun je mij vertellen wat ik het beste gebruik? OSPi met 24VAC)

In essentie zijn de volgende schakelprocessen aanwezig:

Circuit 1: Volgens schema zolang vlotterschakelaar vrij is; Als de vlotterschakelaar aanslaat, open dan klep 1 en de master voor de pomp niet totdat het niveau weer daalt en ga dan verder zoals normaal in het schema.

Circuit 2: Klep en master open zolang een schakelaar geactiveerd is. Ongeacht circuit 1 moet de master ook openen als de vlotterschakelaar wordt geactiveerd. In het beste geval wordt het schema voor circuit 1 genegeerd zolang de schakelaar geactiveerd is. Anders kunnen beide kleppen tegelijkertijd open zijn.

Programmeervaardigheden zijn beschikbaar en het zou geen probleem moeten zijn om indien nodig code te schrijven. Het gaat mij vooral om de functies van de hardware.

Bedankt.

groet

vleugeli

Admin
    Sleutelbeheerder

Hallo,

ja, dat werkt en je hebt geluk, want nu met OSPi versie 1.5 zijn er twee sensoringangen - 1.44 en zijn voorganger had er maar één.

Je hebt een relais nodig met voldoende vermogen, het vermogen van de dompelpomp weet ik niet, controleer daarom of het volgende relais past:

Finder 22.32.0.024.4540 Contactor 1 maakcontact, 1 verbreekcontact

Uw vlotterschakelaar werkt als een regensensor als het regent -> geen bewatering. Dus als Sen1 en GND zijn aangesloten, wordt de dompelpomp niet geactiveerd.

Per circuit kun je instellen of deze op Sen1 moet reageren.

2 reportages op het strand - 1 tot 2 (busje in totaal 2)
  • Je moet een antwoord van de ander krijgen dat je kunt geven.