Weersafhankelijke OpenSprinkler tuinirrigatie met Netatmo weerstation

Startpagina Forums Geïntroduceerd Weersafhankelijke OpenSprinkler tuinirrigatie met Netatmo weerstation

• Dit onderwerp heeft 10 reacties, 4 antwoorden, en is onlangs bijgewerkt op 2 jaar deur Admin.
11 meldingen op het strand - 1 dode 11 (busje in totaal 11)
  • Auteur
    Rapport
    Anoniem
    Inactief

Om mijn rijtjeshuistuin te irrigeren, heb ik een OpenSprinkler-irrigatiecomputer geïnstalleerd om het Gardena-irrigatiesysteem aan te sturen op basis van het weer.

De OpenSprinkler wordt in de garage geïnstalleerd en voorziet drie irrigatiezones uitgerust met Gardena 24V AC-kleppen. Hij is via de geïntegreerde WiFi-adapter in mijn WiFi-netwerk geïntegreerd en wordt gevoed door de bijbehorende voeding. De kleppen worden geïnstalleerd in een Gardena 2-wegklepkast in de achtertuin en een 1-wegklepkast in de voortuin. Het gazon achter het huis wordt bewaterd met een pop-up vierkante sproeier en een turbine pop-up sproeier. Er worden verschillende druppelirrigatiesproeiers gebruikt om de planten in de bedden voor het huis en de bloempotten op het terras achter het huis water te geven.

Het installeren van de OpenSprinkler in de garage

Sinds het voorjaar van 2019 gebruik ik de OpenSprinkler 3.1-DC. Ik had al twee jaar ervaring met een OpenSprinkler OSBee, maar ik wilde de voordelen van weersafhankelijke irrigatie niet missen.

De drie irrigatiezones zijn in het OpenSprinkler-firmwareprogramma gedefinieerd als “Backyard Lawn”, “Backyard Flowers” ​​​​en “Frontyard Flowers”.

Naar mijn mening heeft weersafhankelijke bewatering van de tuin alleen zin als er toegang is tot betrouwbare lokale weergegevens. Vooral de hoeveelheid neerslag kan van plaats tot plaats sterk variëren. Om deze reden heb ik mijn bestaande Netatmo-weerstation in het besturingssysteem geïntegreerd.

Ik gebruik de Zimmerman-methode als weerspecifieke methode voor de OpenSprinkler. Ik heb de basiswaarde voor de luchtvochtigheid ingesteld op 65%, alle andere basiswaarden bleven behouden. Ik denk dat dit vrij goed overeenkomt met de gemiddelde luchtvochtigheid tijdens de Midden-Europese tuinperiode en ik heb er goede ervaringen mee.

In de huidige versie V2.0.4 van de OpenSprinkler Weather Service worden de weergegevens van de afgelopen 24 uur gebruikt om de irrigatiewaarde “% Water Level” te berekenen bij het selecteren van de Zimmerman-methode en het selecteren van Lokaal Weerstation of Weer Ondergronds. Dit is echter eerder een voordeel ten opzichte van de klassieke Zimmerman-methode, omdat er meer actuele gegevens over temperatuur, vochtigheid en regenval worden meegenomen in de berekening van de irrigatiewaarde.

De afgelopen jaren hebben weerdienstverleners en clouddiensten steeds vaker betaalsystemen geïntroduceerd en het team van OpenSprinkler heeft op dit vlak een aantal updates doorgevoerd.

Om hier wat onafhankelijker van te worden, heb ik de OpenSprinkler Weather Service samen met de open source weersoftware WeeWx op een Raspberry Pi geïnstalleerd. WeeWx brengt de verbinding met het Netatmo-weerstation tot stand en maakt tevens een grafische weergave van de weergegevens mogelijk. Ik heb ook de OpenSprinkler-firmware 2.1.9(7) opnieuw gecompileerd en de periodieke polling van de weerservice opnieuw ingesteld van 6 uur naar één uur. Naar mijn mening is dit de enige manier om actuele gegevens over de watergift in de vroege ochtenduren te verkrijgen. Door de lokale Raspberry Pi-installatie van de Weerservice zijn er vanwege de verhoogde pollingfrequentie geen extra kosten voor het OpenSprinkler-team.

Om beregening bij regen te voorkomen, is er tevens een Kenko M152 regensensor geïnstalleerd en aangesloten op de OpenSprinkler sensoringang S1. Voor regenwaarschuwingen kan de IFTTT-clouddienst niet meer worden gebruikt, aangezien de gegarandeerde responstijd in de niet-betaalde versie maximaal 1 uur kan bedragen.
    Ik gebruik IFTTT alleen om de totale hoeveelheid regen van de vorige dag vast te leggen, bepaald door Weather Underground en de OpenSprinkler-activiteiten in Google Agenda.

De afgelopen jaren worden het gazon, de bloemen en de struiken elke twee dagen om 07.00 uur bewaterd. Dit jaar moet de watertoevoer naar de potplanten op het terras verbeterd worden, aangezien deze op warme dagen uiteraard vaker dan om de twee dagen van water moeten worden voorzien.

Het gazon wordt nu elke twee dagen, kort na zonsopgang, bewaterd. Bloemen en struiken worden dagelijks om 18.00 uur bewaterd. Voor het gazon geldt een 100% basiswaarde van 30 minuten en voor de bloemen en struiken een 100% basiswaarde van 15 minuten. Maar ik ben hier nog steeds aan het optimaliseren en zal mogelijk de gazonbewatering verhogen naar drie dagen met een 100% basiswaarde van 45 minuten.

Voor mij is het ook belangrijk om tijdens het reizen de werking van het irrigatiesysteem te controleren. Naast het besturen van de OpenSprinkler met de OpenSprinkler-app is bij een ernstige fout ook een power-reset van de OpenSprinkler mogelijk via een draadloos stopcontact dat op afstand kan worden bediend met behulp van de Fritz!Box.

Admin
    Sleutelbeheerder

Nou, dat noem ik een geweldige beschrijving.

Ik heb ook mijn weerstation geïntegreerd, maar ben nog steeds verbonden met de OpenSprinkler via Weatherunderground.

Anoniem
    Inactief

Hallo Franzstein,

Ik heb precies dit project ook in gedachten. Kunt u mij verdere links of bronnen geven zodat ik de weers- en regeninformatie van Netatmo in OSPI kan gebruiken. Ik zou waarschijnlijk ook de huidige versie van OpenSprinkler voor PI opnieuw moeten compileren, maar ik weet nog niet echt hoe ik dat moet doen. Daarom ben ik zeer dankbaar voor alle informatie.

Admin
    Sleutelbeheerder

Hallo hg, Alles staat feitelijk beschreven in het Engelstalige OpenSprinkler-forum, in de bijbehorende instructies en kennisbankartikelen en in de OpenSprinkler GitHub-repository. Het is een beetje vervelend om alles te verzamelen, maar helaas is er geen volledige beschrijving op één plek. De eenvoudigste manier is om het Netatmo Station in Weather Underground te registreren, de OpenSprinkler-firmware bij te werken en vervolgens toegang te krijgen tot de weergegevens van Weather Underground. Hier zijn enkele interessante links over dit onderwerp: https://OpenSprinkler.com/forums/topic/error-building-firmware-from-source/ https://openthings.freshdesk.com/support/home https://github.com/OpenSprinkler Helaas ben ik de komende drie weken met vakantie, maar daarna help ik graag als het kan. Groetjes Franz (doorgegeven)

Anoniem
    Inactief

Hartelijk dank voor de informatie, Franz. Ik zal dat eens proberen. Voorlopig gebruik ik netatmo alleen als regengegevens en temperatuurbron via Weather Underground. Ik wil de situatie in mijn tuin preciezer integreren; Ik kan de weergegevens overschakelen van DarkSky naar WUnderground onder "Opties" en "Geavanceerd". Is WeeWx nog steeds nodig? Ik laat de firmware voorlopig zoals deze is (2.1.9(4)). Als ik ook een update per uur nodig heb, moet ik dat misschien nog een keer doen. Maar ik denk dat het afhangt van de gekozen weerspecifieke methode. Dat moet ik proberen. Wat gebruik je daar (Zimmerman, ETo)?

Anoniem
    Inactief

<p style=”text-align: left;”>Even heel kort. WeeWx is niet nodig. Weather Underground kan rechtstreeks in OpenSprinkler als weerservice worden geselecteerd. Ik gebruik de Zimmerman-methode. ETo kan niet worden gebruikt met Weather Underground.</p>

Anoniem
    Inactief

Momenteel kan ik een account aanmaken bij Weather underground, maar het toevoegen van een weerstation levert een foutmelding op. Zonder weerstation kan ik echter geen API-code aanvragen. Ik blijf het proberen.

Anoniem
    Inactief

Hallo, werken de Netatmo-gegevens nog steeds voor u voor irrigatiecontrole? Ik kan mijn Netatmo niet registreren bij WU. Ik kwam echter een artikel tegen waarin stond dat Netatmo de samenwerking met WU heeft beëindigd en dat daarom mijn eigen regenmetingen en Netatmo-gegevens niet langer kunnen worden gebruikt.

https://community.homey.app/t/info-netatmo-hat-die-partnerschaft-mit-weather-underground-beendet/44000

Welke andere optie is er om de lokale hoeveelheid regen uit uw eigen tuin te gebruiken om de hoeveelheid irrigatie te berekenen? Het weerbericht is te onnauwkeurig in een grote stad. Het regent altijd wel ergens, maar in mijn tuin is dat niet onvermijdelijk.

Anoniem
    Inactief

Zoals hierboven beschreven heb ik de OpenSprinkler Weather Service samen met de open source weersoftware WeeWx op een Raspberry Pi geïnstalleerd. Er is echter ook de mogelijkheid om de Netatmo-gegevens door te sturen naar de weerdienst “MeteoWare Plus”. Op deze manier kunnen ze vervolgens van Meteoware Plus naar Weather Underground worden doorgestuurd. Dit zou nog steeds moeten werken. Probeer het gewoon eens!

Michael Betz
    Deelnemer

Hallo,

Is het nu zeker dat netatmo de samenwerking met Wu heeft beëindigd?
    Omdat je nog steeds netatmo-apparaten kunt registreren op de WU-site.

Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde bebetante te bekijken.
    Admin
    Sleutelbeheerder

Netatmo werkt nu weer, maar er is wat handmatig werk nodig:

https://github.com/OpenSprinkler/OpenSprinkler-Weather/blob/master/docs/netatmo.md

11 meldingen op het strand - 1 dode 11 (busje in totaal 11)
  • Je moet een antwoord van de ander krijgen dat je kunt geven.