Vanning kun når fuktighetssensoren slås på
Hjemmeside › Forum › Generelt › Vanning kun når fuktighetssensoren slås på
- Dette emnet har 7 svar, 2 stemmer, og ble sist oppdatert 5 år siden ved
Dirk Hildebrand.
-
AuthorInnlegg
-
30. June 2021 at 8:44 #24568
Dirk Hildebrand
ParticipantHallo,
Jeg kjøpte en OSPi, en fuktighetsmåler og en regnsensor. Jeg vil lage et program for det grønne taket mitt som skal fungere som følger:
Når fuktsensoren åpner (rapporterer at det er tørt), skal "carporttak"-sonen startes for x tidsenheter.
Hvis det regner og carport-vanningen går, bør vanningen stoppe. Hvis regnet ikke var nok og sensoren sier at det er tørt igjen, bør vanningen starte igjen.Er dette gjennomførbart, eller ser jeg det som for komplisert?
30. June 2021 at 9:08 #24569Admin
KeymasterDet betyr ganske enkelt: Ikke vann hvis fuktighetssensoren sier vått eller regnsensoren sier regn
Du må bare legge inn en forsinkelse i fuktsensoren, ellers slår den seg på så snart du vanner (>vanningstid). Med regnsensoren forblir alt på 0,0
Er derfor mulig
1. July 2021 at 15:11 #24586Dirk Hildebrand
ParticipantJa, presist oppsummert, men hvordan inkorporerer jeg dette i et program? Og hvis fuktighetssensoren sier "fuktig", bør vanningen også stoppe hvis du ikke setter sensoren rett ved siden av dryppslangen, ikke sant?
2. July 2021 at 8:56 #24589Dirk Hildebrand
ParticipantOg et annet spørsmål. I går koblet jeg min OSPi til Raspberry 3b+. En top-hat rail-strømforsyning med 24vAC-utgang ble koblet til OSPi-kortet og min Pi ble også slått på. Er det normalt? Jeg trodde jeg måtte forsyne PI-en med ekstra kraft. I tillegg var ingen lampe på AD-omformeren tent. Og ja, jeg er 100 % sikker på at det er en strømforsyning med AC på sekundærsiden er https://www.amazon.de/gp/product/B00F4QFH4O/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Hva annet kunne jeg ha gjort feil?
3. July 2021 at 9:12 #24596Dirk Hildebrand
ParticipantI dag koblet jeg til ventiler, de bytter godt, men det er ingen synlig aktivitet på A2D-konverteren. Det er ikke klart for meg hvordan jeg skal snu disse små pottene
14. July 2021 at 12:07 #24645Admin
KeymasterDe små grytene snur du med en liten stjerneskrutrekker.
Hvis det er fuktig, men lysdioden er av, dreier du til høyre til lysdioden lyser.
Hvis det er tørt, men lysdioden er på, drei til venstre til lysdioden slukker.
A2D drives av OSpi, pin-tilordningen er (venstre til høyre): GND, SN1, SN2, VIN (+5V)
Egentlig bør du installere jordfuktighetssensoren der fuktighet er viktig. Dette kan definitivt ligge under dryppslangen. Det eneste viktige er tidsforsinkelsen, slik at den ikke slår seg av med en gang ved første slipp.
OSPi forsyner Raspberry Pi med strøm via 24VAC-strømforsyningen. Bare med den gamle 1.43-versjonen og RPi 3 eller 4 var strømforsyningen for lav, siden versjon 1.5. Men det er ikke lenger et problem. Her måtte du også koble til RPi-strømforsyningen.
Det fungerer forresten ikke omvendt, så det er kun RPi-strømforsyningen som ikke kan forsyne OSPi og magnetventilene!
16. July 2021 at 16:14 #24657Dirk Hildebrand
ParticipantHallo,
Potensiometrene dreier ikke selv med den minste Phillips-skrutrekkeren (CRV 1.0). Kan det være at disse pottene er defekte?
16. July 2021 at 16:48 #24659Dirk Hildebrand
ParticipantOk, det fungerte med en sporbit, men en pott har ingen stopp. LED-en lyser når jeg kobler fra 5V-ledningen, noen ganger flimrer LED-en selv når jeg kobler 5V-en inn igjen. Hvis jeg fjerner GND, lyser LED-en og jeg kan bruke potensiometeret til å stille inn LED-en til å slukke. Men jeg ser fortsatt ingen fuktighet. Er fuktighetssensoren defekt eller AD-omformeren?
-
AuthorInnlegg
- Du må være logget inn for å svare på dette emnet.