Vanning bare når fuktsensoren slår seg

Hjem > Fora > Generelt > Vanning bare når fuktsensoren slår seg

Viser 8 innlegg - 1 til 8 (av totalt 8)
  • Forfatter
    innlegg
  • #24568

    Hei,

    Jeg har en OSPi Kjøpte den, pluss en fuktighetsmåler og en regnsensor. Jeg vil gjerne lage et program for det grønne taket mitt som skal fungere som følger:

    Når fuktsensoren åpnes (rapporterer at den er tørr), bør sonen “carport roof” startes i x tidsenheter.
    Hvis det regner og vanningen i carport går, bør vanningen stoppe. Hvis regnet ikke var nok og sensoren sier tørr igjen, bør vanningen starte på nytt.

    Er det mulig, eller ser jeg det som for komplisert?

    #24569
    adminadmin
    administrator

    Det betyr bare: Ikke vann hvis fuktighetssensoren sier fuktig eller regnsensoren sier regn

    Med fuktsensoren er det bare å legge inn en forsinkelse, ellers bytter den så snart du vanner (> vanningstid). Med regnsensoren holder alt seg på 0,0

    Det er derfor mulig

    #24586

    Ja, i et nøtteskall, men hvordan tar jeg det inn i et program? Og hvis fuktighetsføleren sier "fuktig", bør vanningen også stoppe hvis du ikke setter sensoren ved siden av dryppeslangen, ikke sant?

    #24589

    Og et annet spørsmål. Jeg fikk min i går OSPi koblet til min Raspberry 3b+. En DIN-skinne strømforsyning med 24vAC utgang til OSPi Brettet koblet til og Pi-en min gikk på. Er det normalt? Jeg tenkte at jeg måtte forsyne PI-en med ekstra kraft. I tillegg var det ikke lys på AD-omformeren. Og ja, jeg er 100% sikker på at det er en strømforsyning med AC på sekundærsiden https://www.amazon.de/gp/product/B00F4QFH4O/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

    Hva annet kunne jeg ha gjort galt?

    #24596

    I dag koblet jeg til ventiler som bytter godt, men ingen aktivitet kan sees på A2D-omformeren. Hvordan jeg skal snu denne lille, lille potten er heller ikke klart for meg

    #24645
    adminadmin
    administrator

    Du snur de små pottene med en liten stjerneskrutrekker.

    Hvis det er fuktig, men lysdioden er av, vri med klokken til LED-lampen lyser.

    Hvis det er tørt, men lysdioden er på, vri deg mot venstre til lysdioden slukkes.

    A2D er fra OSpi drevet, pin-tilordning er (venstre til høyre): GND, SN1, SN2, VIN (+5V)

    Egentlig bør du installere jordfuktighetssensoren der fuktighet betyr noe. Det kan godt være under drypperøret. Det eneste viktige er tidsforsinkelsen slik at den ikke slås av med første fall.

    Det OSPi forsyner Raspberry Pi med strøm via 24VAC-strømforsyningen. Bare med den gamle 1.43-versjonen og RPi 3 eller 4 var strømforsyningen for lav siden versjon 1.5. men det er ikke lenger et problem. Her måtte du koble til RPi-strømforsyningen i tillegg.

    Det fungerer forresten ikke omvendt, så det er bare RPi-strømforsyningen som ikke klarer det OSPi og forsyne magnetventilene!

     

    #24657

    Hei,

     

    potensiometrene snur ikke selv med den minste stjerneskrutrekker (CRV 1.0). Kan det være at disse potensiometrene er defekte?

    #24659

    Ok, det fungerte med en spaltet bit, men et potensiometer stopper ikke. LED-lampen lyser når jeg kobler fra 5V-linjen, noen ganger blinker LED-en selv når jeg kobler 5V til igjen. Hvis jeg trekker av GND, lyser LED-en, og jeg kan bruke potensiometeret til å stille inn at LED-en slukker. Men jeg får fremdeles ikke vist fuktighet. Er fuktighetssensoren defekt eller AD-omformeren?

Viser 8 innlegg - 1 til 8 (av totalt 8)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.