Spørsmål om portene til OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

Hjemmeside Forum Generelt Spørsmål om portene til OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Author
    nachtigall
    Participant

Hallo,

Jeg kjøpte en Raspberry Pi 4 og OpenSprinkler (OSPi 1.5). Det skal nå være 2 x 4 magnetventiler fra Rainbird, altså 8 stk totalt, men fordelt på to forskjellige ventilbokser.

Noen spørsmål

* Det er to COM-porter på OSPi. Bør/kan alle 8 kobles til samme COM-port, eller er det bedre å ha 4 på den ene og 4 på den andre - eller spiller det rett og slett ingen rolle?

* Ha den medium 2A AC-adapteren. Kan du bruke den til å forsyne Raspberry PI, som faktisk trekker 2A selv eller har den som adapter. Hvis ja, hvordan kobler du strømforsyningen fra Raspi til OSPi? Jeg så at det er en "+5V"-port på OSPi - på en eller annen måte koblet til mini-USB-strømmen fra Raspi?

* Hva er GND- og SN1/2-portene til? Skal du koble GND (jord?) til metallhuset, der jorda fra AC-tilkoblingen allerede er der?

Med vennlig hilsen,

Jens

Admin
    Keymaster

Hallo,

så:

1. 2x COM: Disse er begge tilkoblet og tjener kun til å forenkle kablingen. Hvis du har mer enn 20 magnetventiler, bør du fordele dem over begge COM-portene for å redusere strømbelastningen på kontaktene. Ellers kan du gjøre dette, men du trenger ikke.

2. 2A 24VAC-adapter: Ja, denne forsyner også Raspberri PI med strøm. Siden versjon 1.5 kan dette være opptil 10W (5V x 2A). Dette bør være tilstrekkelig for de fleste bruksområder. Kobler du imidlertid storforbrukere som harddisker til USB-porten, så vil dette neppe være nok og da bør du også koble til Raspberry PI-adapteren.

3. Bare ikke koble GND til huset! De to signalinngangene byttes via GND+SN1 eller GND og SN2. Så et signal utløses når GND er tilstede på SN1 eller SN2. VIN eller +5V er beregnet for tilkobling av eksterne sensorer som krever strøm, for eksempel vår jordfuktighetssensor.

Vi anbefaler også å ta en titt på OpenSprinkler-firmwaremanualen, som du finner i nedlastingsområdet. Alle tilkoblinger er forklart her (de er de samme som for OpenSprinkler 3.2)

nachtigall
    Participant

Takk.

Jeg hadde ikke engang sett manualene. Jeg leste gjennom FAQ og “Hvordan fungerer det” flere ganger (kan det være at disse ikke er lenket fra disse sidene?!). Uansett, jeg skal ta en titt på det med en gang.

nachtigall
    Participant

I filen https://OpenSprinklerShop.de/wp-content/uploads/2020/04/os-manual_2.1.9-DE.pdf?v=3a52f3c22ed6 Det er en referanse til en YouTube-video med en lenkeknapp på side 5. Den er imidlertid ikke lenket. Kan du sende meg linken? (eller oppdater dokumentet). Når jeg selv søker etter emnet på YouTube, finner jeg alt mulig og vet ikke hva som er det rette.

nachtigall
    Participant

Hallo,

@Admin Jeg ville spørre igjen hvor jeg kan finne denne videoen? Linken er som sagt (fortsatt) ikke korrekt i PDF-instruksjonene.

Med vennlig hilsen,

Jens

Admin
    Keymaster

Åh, tilsynelatende har PDF-konvertereren slettet koblingen.

Her er han: https://www.youtube.com/watch?v=M0nWP22GOE4

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Du må være logget inn for å svare på dette emnet.