Spørsmål om havnene i OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

Hjem > Fora > Generelt > Spørsmål om havnene i OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Forfatter
    innlegg
  • #22210
    NachtigallNachtigall
    Deltaker

    Hei,

    Jeg har en Raspberry Pi 4 og OpenSprinkler (OSPi 1.5) kjøpt. Det skal nå være 2 x 4 Rainbird magnetventiler, altså totalt 8 stk, men fordelt på to forskjellige ventilbokser.

    Noen få spørsmål

    * Det er kl OSPi to ganger COM-porten. Bør/kan alle 8 kobles til samme COM-port, eller rettere sagt 4 på den ene og 4 på den andre - eller spiller det bare ingen rolle?

    * Fikk den midterste 2A AC-adapteren. Kan du også levere Raspberry PI med den, som faktisk trekker 2A selv eller har det som adapter. I så fall, hvordan kobler du strømforsyningen fra Raspi til OSPi? Jeg så at det er en "+5V" port på OSPi der - på en eller annen måte til mini-USB-strømmen fra Raspi?

    * Hva er GND- og SN1 / 2-portene til? Bør du koble GND (jord?) Til metallhuset, der jording fra AC-tilkoblingen allerede er på?

    Beste hilsen,

    Jens

     

    #22308
    adminadmin
    administrator

    Hei,

    så:

    1. 2x COM: Disse er begge tilkoblet og brukes bare for å forenkle ledningene. Hvis du har mer enn 20 magnetventiler, bør du distribuere dem til begge COM-tilkoblingene for å redusere strømbelastningen på kontaktene. Ellers kan du gjøre dette, men du trenger ikke.

    2. 2A 24VAC adapter: Ja, dette forsyner også Raspberri PI med strøm. Siden versjon 1.5 kan dette være opptil 10W (5V x 2A). Dette skal være tilstrekkelig for de fleste applikasjoner. Men hvis du kobler store forbrukere som harddisker til USB-porten, vil dette neppe være tilstrekkelig, og da bør du også koble Raspberri PI-adapteren.

    3. Bare ikke koble GND til huset! De to signalinngangene byttes via GND + SN1 eller GND og SN2. Så et signal utløses når GND er tilstede på SN1 eller SN2. VIN eller + 5V er beregnet for tilkobling av eksterne sensorer som trenger strøm, for eksempel jordfuktighetssensoren vår.

    Vi anbefaler også å ta en titt på dette OpenSprinkler Firmware manual, som du finner i nedlastingsområdet. Alle sammenhenger er forklart her (de er de samme som i OpenSprinkler 3.2)

     

     

    #22319
    NachtigallNachtigall
    Deltaker

    Takk.

    Jeg hadde ikke sett manualene i det hele tatt. Jeg har lest gjennom FAQ og “Hvordan det fungerer” flere ganger (kan det være at disse ikke er lenket fra disse sidene?!). Uansett, jeg får se det om et øyeblikk.

    #22320
    NachtigallNachtigall
    Deltaker

    I filen https://opensprinklershop.de/wp-content/uploads/2020/04/os-manual_2.1.9-DE.pdf?v=3a52f3c22ed6 det er en referanse til en YouTube-video med en koblingsknapp på side 5. Dette henger imidlertid ikke sammen. Kan du sende meg lenken? (eller oppdater dokumentet). Når jeg selv søker på youtube om emnet, finner jeg mye og vet ikke hva som er riktig.

    #22868
    NachtigallNachtigall
    Deltaker

    Hei,

    @Admin Jeg ønsket å spørre igjen hvor jeg kan finne denne videoen? Som sagt er lenken (fortsatt) ikke riktig i PDF-instruksjonene.

    Beste hilsen,

    Jens

     

    #23039
    adminadmin
    administrator

    Oha tilsynelatende har konverterings-PDF-en slettet lenken.

    Her er han: https://www.youtube.com/watch?v=M0nWP22GOE4

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.