Spørsmål om Influx Integration

Hjemmeside Forum Generelt Spørsmål om Influx Integration

Merket:  , ,

Viser 5 innlegg - 1 til 5 (av totalt 5)
  • Author
    Mathias Stöber
    Participant

Hallo,

Takk for de kule nye funksjonene! I dag installerte jeg min Ospi på nytt og lekte med mqtt og influx-integrasjonen. For å teste konfigurerte jeg Raspi temperatur- og værdata som sensorer. Jeg har spørsmål om dette:

– Hvordan er datalogging og utdata til mqtt og influx relatert til sensorkonfigurasjonen? Er de uavhengige av hverandre eller ikke? Jeg vil gjerne logge på SD-kortet så lite som mulig, så et rent push til mqtt og/eller influx ville vært ideelt for meg.

– Når nøyaktig blir dataene sendt til mqtt og Influx? Når endret, avhengig av det konfigurerte leseintervallet eller begge deler?

Ellers la jeg merke til to ting. Ved hjelp av nettgrensesnittet ville det vært bra om det under Bøtte og organisasjon (Influx) sto om du skulle sette inn navn eller ID-ene. Videre hadde jeg i dag problemer med å oppdatere til den nyeste programvareversjonen ved å bruke "update.sh". Det gamle init.d-skriptet ble fjernet, men det var ingen tvil om jeg ønsket å aktivere tjenesten. Kun en oppfordring til "build.sh ospi" brakte lettelse, noe som også kan være noe for dokumentasjonen.

Tusen takk Mathias

Admin
    Keymaster

Hei, logget eller sendt via MQTT eller Influx db skjer alltid i det øyeblikket dataene ble mottatt.
    Leseintervallet for MQTT-sensorer har en annen funksjon; med dette intervallet fornyer den abonnementet fra MQTT-serveren

De andre punktene er nye for meg, ingen har meldt fra om dette ennå. Jeg skal ta en titt.

Mathias Stöber
    Participant

hei!

takk for svaret. Med "leseintervall" mente jeg punktet i den analoge sensorkonfigurasjonen (se figur 1), men i mitt tilfelle er det ikke et Mqtt-emne jeg mottar, men temperaturen til Raspi.
    I går deaktiverte jeg datalogging i konfigurasjonen av sensoren (også i figur 1). Dette betydde at dataposten stoppet i min InfluxDB, men endringene fortsatte å bli publisert i Mqtt-serveren (bilde 2). Så det må være forskjell på triggerne, i hvert fall for de analoge sensorene. Fordi endringen i vannstanden ble logget i Influxdb samtidig.

VG Mathias

Vedlegg:
    Det må du være logget inn for å se vedlagte filer.
    Admin
    Keymaster

Det stemmer, tilstrømning utløses annerledes – via logg. Jeg justerer det

Mathias Stöber
    Participant

hei!

Takk! Jeg har nettopp hentet en oppdatering og tester den.

Er det en grunn til at utgivelsestallene i Github ligger litt bak?

Se Mathias

Viser 5 innlegg - 1 til 5 (av totalt 5)
  • Du må være logget inn for å svare på dette emnet.