Parallell og sekvensiell vanning

Hjemmeside Forum Generelt Parallell og sekvensiell vanning

Viser 14 innlegg - 1 til 14 (av totalt 14)
  • Author
    gd1122
    Participant

Jeg vil vanne sone 1 og 3 samtidig og deretter automatisk vanne sone 2 og 4 samtidig.

Det er ikke klart for meg hvordan jeg skal sette opp dette. Eller det fungerer ikke i det hele tatt.

Anonymous
    Inactive

Så vidt jeg forstår må du sette samme starttid for sone 1 og 3 og manuelt sette en annen starttid for sone 2 og 4, som er etter vanningstiden til de første sonene.

Fordi du ikke kan danne grupper hvor du så sier at denne eller den gruppen skal behandles sekvensielt. Du kan bare fortelle hver sone at den skal behandles sekvensielt. Så hvis du har to soner med samme eller overlappende vanningstid, kan du bare bruke "Sekvensielt"-flagget for å si at de ikke kan aktiveres samtidig, men etter hverandre. En sone blir deretter forsinket til den forrige er ferdig.

gd1122
    Participant

Ja, det er det jeg har gjort så langt. men det gir deg ikke god kontroll på væravhengigheten. Hvis det er tørrere, kan kjøretiden  (for 1+3) dobles. Med faste oppfølgingstider må du da sette lange pauser som en forholdsregel. Jeg ønsker automatisk oppfølgingsvanning.

Ed
    Participant

Hei alle sammen,

Har noe blitt bedre her? Jeg vil gjerne kjøre 2 sirkler (senger) sammen, men for meg er det sirkel 2 og sirkel 4, dvs. det er en annen sirkel i mellom. Så ikke mulig for øyeblikket (eller jeg gikk glipp av noe). Det faktum at du ikke kan endre rekkefølgen her er virkelig skuffende. Dette må definitivt være mer fleksibelt, alternativt med grupper eller lignende. Dette er for strengt...

Anonymous
    Inactive

Prøv det med:
    Rediger alternativer

Konfigurer hovedvanningskretser eller rediger vanningskretser

Denne fastvaren støtter opptil 2 uavhengige masterstasjoner, hver med sine egne innstillinger som nedenfor
    oppført.
    ● Hovedstasjon: Definer en hovedstasjon/-sone, også kjent som en pumpestasjon. Mester er en sone som
    er slått på sammen med andre soner. Hver sone kan settes som master. Standard
    er ingen (dvs. ingen bruk av en hovedstasjon).
    ● Master On Adjustment: Finjuster det nøyaktige tidspunktet masteren slås på. Den akseptable
    Området er 0 til 600 sekunder, i trinn på 5 sekunder. For eksempel, hvis den er satt til 15, bytter
    Hovedstasjonen slås på 15 sekunder etter åpning av en stasjon.
    ● Master Off-innstilling: Finjuster den nøyaktige tiden masteren slår seg av. Den akseptable
    Området er -600 til 0 sekunder, i trinn på 5 sekunder. For eksempel, hvis den er satt til -15, bytter
    Hovedstasjonen slår seg av 15 sekunder før en stasjon stenger.
    Håndteringsstasjoner
    ● Antall stasjoner: OpenSprinkler kan automatisk oppdage antall tilgjengelige utvidelseskort;
    Imidlertid må brukeren fortsatt stille inn antall soner manuelt da de begrenser antall fysiske soner
    kan overstige. Dette er spesielt nyttig når du bruker den virtuelle stasjonsfunksjonen (f.
    fjern- eller RF-stasjoner). Standard er 8.
    ● Stasjonsforsinkelse: forsinkelsestiden mellom to påfølgende stasjoner. Det akseptable området
    er -600 til 600 sekunder, i trinn på 5 sekunder. For eksempel, hvis den er satt til 60, åpnes
    OpenSprinkler Firmware 2.1.9 Brukerhåndbok 14
    den andre sonen stenger 1 minutt etter at den første sonen stenger. Åpner ved en innstilling på -15 sekunder
    Den andre sonen stenges 15 sekunder før den første sonen stenges. En negativ stasjonsforsinkelse er
    noen ganger nyttig for å løse problemer med vannstruping. Standard er 0 (dvs. den neste
    Sone åpnes umiddelbart etter forrige sone).

Lykke til, HG

Ed
    Participant

Beklager, men dette er bare en løsning. Det kan ikke være at du kan sette "programmer" i opensprienkler, men rekkefølgen og parallelliseringen av sonene kan ikke settes her. Hvis jeg hadde visst det, ville jeg ha bygget min egen logikk i NodeRed og KNX. OpenSprinkler anbefales foreløpig ikke, det er bedre å bruke Hunter eller bygge din egen logikk i OH, HA eller NR.

Anonymous
    Inactive

Du kan vanne flere soner samtidig ved å gjøre hver sone til sin egen
    sekvensiell gruppe. Dette gjør du ved å klikke på denne i hovedvisningen
    Klikk på tannhjulet i sonen, klikk deretter på "Avansert"-fanen og der en gruppebokstav
    tilgir. Hvis to soner har samme gruppemedlemskap, blir de sekvensielle
    Hvis de er i forskjellige soner, utføres de uavhengig av hverandre.

Admin
    Keymaster

Har du sett at den nye fastvareoppdateringen nå også støtter gruppedannelse?

Kito
    Participant

Hvor finner jeg den nye fastvaren?

har nå installert:

2.1.9 (10)

edit: fant den.

Fastvare 2023 – versjon 2.3.0(128)

hvordan installerer jeg dette (eksternt)?

3.2DC

nachtigall
    Participant

Dessverre ser ikke gruppefunksjonen til den nye fastvaren ut til å tilby det gd1122 (og jeg også) ønsker. Jeg hadde dette her. spurte: https://OpenSprinkler.com/forums/topic/parallel-grouping-of-stations-with-2-2-0-ospi-firmware/ og dessverre er det sannsynligvis utenfor rekkevidden.

Jeg vil vanne sone 1 og 3 samtidig og deretter automatisk vanne sone 2 og 4 samtidig.

Det er ikke klart for meg hvordan jeg skal sette opp dette. Eller det fungerer ikke i det hele tatt.

Det går ikke. Dessverre.

gd1122
    Participant

Er det kjent hvorfor dette ikke også gjøres tilgjengelig for OSPi?

Admin
    Keymaster

Fastvaren er også tilgjengelig for OSPi. Bare kjør oppdateringsskriptet (med sudo) - eksporter konfigurasjonen først!

Følgende regler gjelder for den nye gruppefunksjonen:

– innenfor en gruppe (samme bokstav) kjører alt sekvensielt

– Utenfor gruppene (ulike bokstaver) går alt parallelt

– Gruppe P går alltid parallelt

Så du trenger bare å sette 1 + 2 i gruppe A og 3 + 4 i gruppe B.

Simulant
    Participant

Irgendwie erschließt sich mir die Logik der Gruppierung nicht – ich glaube ich verstehe sie, finde sie aber unlogisch. Wenn ich von Gruppen spreche, würde ich doch erwarten, dass diese gleich behandelt werden, quasi parallel laufen und die einzelnen Gruppen dann nacheinander abgearbeitet werden. Ich plane gerade die Erweiterung meiner Bewässerung und da würde ich dann gern Zone 1 und Zone 2 nacheinander laufen lassen. In den Zonen sind 4 bzw. 5 Kreise, die im wesentlichen zeitgleich laufen sollen, damit meine Pumpe nicht ständig taktet (falls nur einzelne Kreise laufen fördert sie zu viel). Damit das dann funktioniert, müsste ich also mit der aktuellen Gruppenlogik Zone1.Kreis1 (Z1.K1) und Zone2.Kreis1 (Z2.K1) z.B. Gruppe A zuordnen, Z1.K2 und Z2.K2 Gruppe B etc…damit alle Kreise aus Zone 1 gleichzeitig und anschließend Zone 2 läuft. Ich hätte es logisch gefunden, alle Kreise aus Zone 1 in eine Gruppe zu legen, die dann diese Kreise parallel laufen lässt und Zone 2 in Gruppe B die dann wiederum mit deren Kreisen parallel arbeitet, wenn A fertig ist – (parallel in der Gruppe und sequentiell zwischen den Gruppen). Die Logik, dass das was gleichzeitig passieren soll, die Zuordnung in verschiedene Gruppen erfordert, ist m.E. etwas unglücklich oder ich verstehe es falsch. Ich glaube, dass da der eine oder andere Kommentar im Internet da auch in meine Interpretationsrichtung geht.

Er det lagt til rette for justering av konseptet/driftslogikken, eller er det fikset slik?

gd1122
    Participant

Jeg ser det også sånn, det er ulogisk. En justering vil være tilrådelig.

Viser 14 innlegg - 1 til 14 (av totalt 14)
  • Du må være logget inn for å svare på dette emnet.