Parallell og sekvensiell vanning
Hjemmeside › Forum › Generelt › Parallell og sekvensiell vanning
Merket: Utfør soner parallelt
- Dette emnet har 13 svar, 9 stemmer, og ble sist oppdatert 2 år siden ved
gd1122.
-
AuthorInnlegg
-
10. May 2021 at 18:11 #24206
gd1122
ParticipantJeg vil vanne sone 1 og 3 samtidig og deretter automatisk vanne sone 2 og 4 samtidig.
Det er ikke klart for meg hvordan jeg skal sette opp dette. Eller det fungerer ikke i det hele tatt.
10. May 2021 at 20:54 #24209Anonymous
InactiveSå vidt jeg forstår må du sette samme starttid for sone 1 og 3 og manuelt sette en annen starttid for sone 2 og 4, som er etter vanningstiden til de første sonene.
Fordi du ikke kan danne grupper hvor du så sier at denne eller den gruppen skal behandles sekvensielt. Du kan bare fortelle hver sone at den skal behandles sekvensielt. Så hvis du har to soner med samme eller overlappende vanningstid, kan du bare bruke "Sekvensielt"-flagget for å si at de ikke kan aktiveres samtidig, men etter hverandre. En sone blir deretter forsinket til den forrige er ferdig.
10. May 2021 at 21:14 #24210gd1122
ParticipantJa, det er det jeg har gjort så langt. men det gir deg ikke god kontroll på væravhengigheten. Hvis det er tørrere, kan kjøretiden (for 1+3) dobles. Med faste oppfølgingstider må du da sette lange pauser som en forholdsregel. Jeg ønsker automatisk oppfølgingsvanning.
20. June 2022 at 14:30 #25844Ed
ParticipantHei alle sammen,
Har noe blitt bedre her? Jeg vil gjerne kjøre 2 sirkler (senger) sammen, men for meg er det sirkel 2 og sirkel 4, dvs. det er en annen sirkel i mellom. Så ikke mulig for øyeblikket (eller jeg gikk glipp av noe). Det faktum at du ikke kan endre rekkefølgen her er virkelig skuffende. Dette må definitivt være mer fleksibelt, alternativt med grupper eller lignende. Dette er for strengt...
5. July 2022 at 15:07 #25937Anonymous
InactivePrøv det med:
Rediger alternativerKonfigurer hovedvanningskretser eller rediger vanningskretser
Denne fastvaren støtter opptil 2 uavhengige masterstasjoner, hver med sine egne innstillinger som nedenfor
oppført.
● Hovedstasjon: Definer en hovedstasjon/-sone, også kjent som en pumpestasjon. Mester er en sone som
er slått på sammen med andre soner. Hver sone kan settes som master. Standard
er ingen (dvs. ingen bruk av en hovedstasjon).
● Master On Adjustment: Finjuster det nøyaktige tidspunktet masteren slås på. Den akseptable
Området er 0 til 600 sekunder, i trinn på 5 sekunder. For eksempel, hvis den er satt til 15, bytter
Hovedstasjonen slås på 15 sekunder etter åpning av en stasjon.
● Master Off-innstilling: Finjuster den nøyaktige tiden masteren slår seg av. Den akseptable
Området er -600 til 0 sekunder, i trinn på 5 sekunder. For eksempel, hvis den er satt til -15, bytter
Hovedstasjonen slår seg av 15 sekunder før en stasjon stenger.
Håndteringsstasjoner
● Antall stasjoner: OpenSprinkler kan automatisk oppdage antall tilgjengelige utvidelseskort;
Imidlertid må brukeren fortsatt stille inn antall soner manuelt da de begrenser antall fysiske soner
kan overstige. Dette er spesielt nyttig når du bruker den virtuelle stasjonsfunksjonen (f.
fjern- eller RF-stasjoner). Standard er 8.
● Stasjonsforsinkelse: forsinkelsestiden mellom to påfølgende stasjoner. Det akseptable området
er -600 til 600 sekunder, i trinn på 5 sekunder. For eksempel, hvis den er satt til 60, åpnes
OpenSprinkler Firmware 2.1.9 Brukerhåndbok 14
den andre sonen stenger 1 minutt etter at den første sonen stenger. Åpner ved en innstilling på -15 sekunder
Den andre sonen stenges 15 sekunder før den første sonen stenges. En negativ stasjonsforsinkelse er
noen ganger nyttig for å løse problemer med vannstruping. Standard er 0 (dvs. den neste
Sone åpnes umiddelbart etter forrige sone).Lykke til, HG
5. July 2022 at 16:21 #25939Ed
ParticipantBeklager, men dette er bare en løsning. Det kan ikke være at du kan sette "programmer" i opensprienkler, men rekkefølgen og parallelliseringen av sonene kan ikke settes her. Hvis jeg hadde visst det, ville jeg ha bygget min egen logikk i NodeRed og KNX. OpenSprinkler anbefales foreløpig ikke, det er bedre å bruke Hunter eller bygge din egen logikk i OH, HA eller NR.
3. January 2023 at 11:33 #26454Anonymous
InactiveDu kan vanne flere soner samtidig ved å gjøre hver sone til sin egen
sekvensiell gruppe. Dette gjør du ved å klikke på denne i hovedvisningen
Klikk på tannhjulet i sonen, klikk deretter på "Avansert"-fanen og der en gruppebokstav
tilgir. Hvis to soner har samme gruppemedlemskap, blir de sekvensielle
Hvis de er i forskjellige soner, utføres de uavhengig av hverandre.29. January 2023 at 14:01 #26553Admin
KeymasterHar du sett at den nye fastvareoppdateringen nå også støtter gruppedannelse?
26. June 2023 at 0:41 #30594Kito
ParticipantHvor finner jeg den nye fastvaren?
har nå installert:
2.1.9 (10)
edit: fant den.
hvordan installerer jeg dette (eksternt)?
3.2DC
20. August 2023 at 15:40 #30874nachtigall
ParticipantDessverre ser ikke gruppefunksjonen til den nye fastvaren ut til å tilby det gd1122 (og jeg også) ønsker. Jeg hadde dette her. spurte: https://OpenSprinkler.com/forums/topic/parallel-grouping-of-stations-with-2-2-0-ospi-firmware/ og dessverre er det sannsynligvis utenfor rekkevidden.
Jeg vil vanne sone 1 og 3 samtidig og deretter automatisk vanne sone 2 og 4 samtidig.
Det er ikke klart for meg hvordan jeg skal sette opp dette. Eller det fungerer ikke i det hele tatt.
Det går ikke. Dessverre.
25. October 2023 at 11:36 #31056gd1122
ParticipantEr det kjent hvorfor dette ikke også gjøres tilgjengelig for OSPi?
25. October 2023 at 11:59 #31057Admin
KeymasterFastvaren er også tilgjengelig for OSPi. Bare kjør oppdateringsskriptet (med sudo) - eksporter konfigurasjonen først!
Følgende regler gjelder for den nye gruppefunksjonen:
– innenfor en gruppe (samme bokstav) kjører alt sekvensielt
– Utenfor gruppene (ulike bokstaver) går alt parallelt
– Gruppe P går alltid parallelt
Så du trenger bare å sette 1 + 2 i gruppe A og 3 + 4 i gruppe B.
22. July 2024 at 8:39 #32581Simulant
ParticipantIrgendwie erschließt sich mir die Logik der Gruppierung nicht – ich glaube ich verstehe sie, finde sie aber unlogisch. Wenn ich von Gruppen spreche, würde ich doch erwarten, dass diese gleich behandelt werden, quasi parallel laufen und die einzelnen Gruppen dann nacheinander abgearbeitet werden. Ich plane gerade die Erweiterung meiner Bewässerung und da würde ich dann gern Zone 1 und Zone 2 nacheinander laufen lassen. In den Zonen sind 4 bzw. 5 Kreise, die im wesentlichen zeitgleich laufen sollen, damit meine Pumpe nicht ständig taktet (falls nur einzelne Kreise laufen fördert sie zu viel). Damit das dann funktioniert, müsste ich also mit der aktuellen Gruppenlogik Zone1.Kreis1 (Z1.K1) und Zone2.Kreis1 (Z2.K1) z.B. Gruppe A zuordnen, Z1.K2 und Z2.K2 Gruppe B etc…damit alle Kreise aus Zone 1 gleichzeitig und anschließend Zone 2 läuft. Ich hätte es logisch gefunden, alle Kreise aus Zone 1 in eine Gruppe zu legen, die dann diese Kreise parallel laufen lässt und Zone 2 in Gruppe B die dann wiederum mit deren Kreisen parallel arbeitet, wenn A fertig ist – (parallel in der Gruppe und sequentiell zwischen den Gruppen). Die Logik, dass das was gleichzeitig passieren soll, die Zuordnung in verschiedene Gruppen erfordert, ist m.E. etwas unglücklich oder ich verstehe es falsch. Ich glaube, dass da der eine oder andere Kommentar im Internet da auch in meine Interpretationsrichtung geht.
Er det lagt til rette for justering av konseptet/driftslogikken, eller er det fikset slik?
22. July 2024 at 8:45 #32582gd1122
ParticipantJeg ser det også sånn, det er ulogisk. En justering vil være tilrådelig.
-
AuthorInnlegg
- Du må være logget inn for å svare på dette emnet.