Problemer med sensorinngangen

Hjem > Fora > Generelt > Problemer med sensorinngangen

Viser 3 innlegg - 1 til 3 (av totalt 3)
  • Forfatter
    innlegg
  • #24208
    Anonym
    Inaktiv

    Hei,
    Jeg har prøvd å finne ut hvordan jeg bruker en knapp for å aktivere et pumperelé koblet til en av sonene i noen dager. Jeg har en OpenSprinklerPi med en Raspberry Pi Zero W.
    Etter litt prøving og feiling med sensorinngangen hadde jeg mest suksess da jeg koblet knappen som åpner mellom GND og SN1. Men problemet er at programmet som er tilordnet knappen ikke utløses etter 1 sekund. Det tar nesten hvilken som helst tid før det OSPI anerkjenner at programmet må startes. Egentlig skal tastetrykket registreres hvis tasten holdes nede i >1 sekund.

    I tidligere forsøk hadde jeg koblet knappen til som en normalt åpen kontakt og hadde problemet at programmet startet tilfeldig selv uten å trykke på bryteren.

    Jeg vet at det er et alternativ for sensorinngangen å konfigurere om det er en normalt åpen inngang. Men dette alternativet endret ikke oppførselen når bryteren ble brukt som en normalt åpen kontakt.

    Etter de to eksperimentene mine lurte jeg på om sensorinngangen har en slags pull-up eller pull-down? Det virker for meg at inngangen ikke alltid er på et gyldig logisk nivå, men er flytende og da trenger en tilfeldig tid for å bytte inngang. Skal jeg koble sensorinngangen til GND eller + 5V ved hjelp av en motstand?

    #24313
    adminadmin
    administrator

    Hei,

    aldri mot + 5V, alltid på GND! VIN (+ 5V) er kun ment for strømforsyningen til sensorer.

    Hvis det ikke utløses etter 1s, så er det interferenssignaler på linjen, dette tolkes som en "flagring" og dette forhindrer starten.

    Fastvareversjon?

     

    #24507
    Anonym
    Inaktiv

    Hei,
    Jeg har nå løst problemet med sensorinngangen ved å feste en trekkmotstand mellom sensorinngangen og en av 3,3V-pinnene.
    Nå utløser ikke inngangen lenger vilkårlig, men bare når bryteren faktisk trykkes.

Viser 3 innlegg - 1 til 3 (av totalt 3)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.