Problemer med sensorinngang

Hjemmeside Forum Generelt Problemer med sensorinngang

Viser 3 innlegg - 1 til 3 (av totalt 3)
  • Author
    Anonymous
    Inactive

Hallo,
    I noen dager nå har jeg prøvd å finne ut hvordan jeg bruker en knapp for å aktivere et pumperelé som er koblet til en av sonene. Jeg har en OpenSprinklerPi med en Rasperry Pi Zero W.
    Etter litt eksperimentering med sensorinngangen hadde jeg mest suksess da jeg koblet knappen som en normalt lukket kontakt mellom GND og SN1. Men problemet er at programmet knyttet til knappen ikke utløses etter 1 sekund. Det tar nesten hvilken som helst tid før OSPI oppdager at programmet må startes. Egentlig skal tastetrykket registreres hvis tasten trykkes i >1 sekund.

I tidligere forsøk hadde jeg koblet knappen som en normalt åpen kontakt og hadde problemet at programmet startet tilfeldig selv uten å trykke på bryteren.

Jeg vet at det er et alternativ for sensorinngangen å konfigurere hvis den er en normalt åpen inngang. Men dette alternativet endret ikke oppførselen når bryteren ble brukt som en normalt åpen kontakt.

Etter mine to eksperimenter lurer jeg på om sensorinngangen har noen form for pull-up eller pull-down? Det virker for meg som om inngangen ikke alltid er på et gyldig logisk nivå, men er flytende og deretter krever en tilfeldig tid for å bytte inngang. Bør jeg sette sensorinngangen til GND eller +5V ved hjelp av en motstand?

Admin
    Keymaster

Hallo,

aldri mot +5V, alltid på GND! VIN (+5V) er kun beregnet på å drive sensorer.

Hvis den ikke trigger etter 1s, er det interferenssignaler på linjen, som tolkes som "fladder" og dermed forhindrer start.

Firmware-versjon?

Anonymous
    Inactive

hei!
    Jeg har nå løst problemet med sensorinngangen ved å installere en pull-up motstand mellom sensorinngangen og en av 3,3V pinnene.
    Nå utløses ikke lenger inngangen tilfeldig, men bare når bryteren faktisk trykkes inn.

Viser 3 innlegg - 1 til 3 (av totalt 3)
  • Du må være logget inn for å svare på dette emnet.