Vanding kun, når fugtsensoren tænder

Hjemmeside Fora Generelt Vanding kun, når fugtsensoren tænder

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Author
    Dirk Hildebrand
    Participant

Hej,

Jeg købte en OSPi, en fugtighedsmåler og en regnsensor. Jeg vil gerne lave et program til mit grønne tag, der skal fungere som følger:

Når fugtsensoren åbner (melder at den er tør), skal "carport tag"-zonen startes i x tidsenheder.
    Hvis det regner, og carportvandingen kører, bør vandingen stoppe. Hvis regnen ikke var nok, og sensoren siger, at det er tørt igen, så burde vandingen starte igen.

Er dette muligt, eller ser jeg det som for komplekst?

Admin
    Keymaster

Det betyder ganske enkelt: Lad være med at vande, hvis fugtsensoren siger våd eller regnsensoren siger regn

Du skal blot indtaste en forsinkelse i fugtsensoren, ellers tænder den så snart du vander (>vandingstid). Med regnsensoren forbliver alt på 0,0

Er derfor muligt

Dirk Hildebrand
    Participant

Ja, præcist opsummeret, men hvordan inkorporerer jeg dette i et program? Og hvis fugtsensoren siger "fugtig", burde vandingen også stoppe, hvis du ikke sætter sensoren lige ved siden af ​​drypslangen, vel?

Dirk Hildebrand
    Participant

Og endnu et spørgsmål. I går tilsluttede jeg min OSPi til min Raspberry 3b+. En top-hat skinne-strømforsyning med 24vAC-udgang blev sat i OSPi-kortet, og min Pi tændte også. Er det normalt? Jeg troede, jeg var nødt til at forsyne PI'en med ekstra strøm. Desuden var ingen lampe på AD-konverteren tændt. Og ja, jeg er 100 % sikker på, at det er en strømforsyning med AC på den sekundære side er https://www.amazon.de/gp/product/B00F4QFH4O/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Hvad kunne jeg ellers have gjort forkert?

Dirk Hildebrand
    Participant

I dag har jeg tilsluttet ventiler, de skifter godt, men der er ingen synlig aktivitet på A2D-konverteren. Det er ikke klart for mig, hvordan jeg skal vende disse små små potter

Admin
    Keymaster

Du drejer de små gryder med en lille stjerneskruetrækker.

Hvis det er fugtigt, men lysdioden er slukket, drej til højre, indtil lysdioden lyser.

Hvis det er tørt, men lysdioden er tændt, skal du dreje til venstre, indtil lysdioden slukker.

A2D er drevet af OSpi, pin-tildelingen er (venstre mod højre): GND, SN1, SN2, VIN (+5V)

Faktisk bør du installere jordfugtighedssensoren, hvor fugt er vigtig. Dette kunne helt sikkert være under drypslangen. Det eneste vigtige er tidsforsinkelsen, så den ikke slukker lige med det første drop.

OSPi'en forsyner Raspberry Pi med strøm via 24VAC strømforsyningen. Kun med den gamle 1.43-version og RPi 3 eller 4 var strømforsyningen for lav, siden version 1.5. Men det er ikke længere et problem. Her skulle man også tilslutte RPi strømforsyningen.

Det virker i øvrigt ikke omvendt, så kun RPi strømforsyningen kan ikke forsyne OSPi og magnetventilerne!

Dirk Hildebrand
    Participant

Hej,

Potentiometrene drejer ikke selv med den mindste stjerneskruetrækker (CRV 1.0). Kan det være, at disse gryder er defekte?

Dirk Hildebrand
    Participant

Ok, det fungerede med en slot-bit, men en pot har ingen stop. LED'en lyser, når jeg trækker 5V-ledningen ud, nogle gange flimrer LED'en, selv når jeg tilslutter 5V'en igen. Hvis jeg fjerner GND, lyser LED'en, og jeg kan bruge potentiometeret til at indstille LED'en til at slukke. Men jeg kan stadig ikke se nogen fugt vist. Er fugtsensoren defekt eller AD-konverteren?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette emne.