Spørgsmål om havnene i OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

Startside > Forums > General > Spørgsmål om havnene i OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

Visning af 6 indlæg - 1 til 6 (af i alt 6)
  • Forfatter
    indlæg
  • #22210
    NachtigallNachtigall
    Deltager

    Hej,

    Jeg har en Raspberry Pi 4 og den OpenSprinkler (OSPi 1.5) købt. Der skulle nu være 2 x 4 Rainbird magnetventiler, altså i alt 8 stk, men fordelt på to forskellige ventilbokse.

    Et par spørgsmål

    * Der er kl OSPi to gange COM-porten. Skal/kan alle 8 tilsluttes den samme COM-port, eller rettere 4 på den ene og 4 på den anden - eller er det bare ligegyldigt?

    * Fik den midterste 2A AC-adapter. Kan man også levere Raspberry PI'en med, som faktisk trækker 2A selv eller har det som adapter. Hvis ja, hvordan forbinder du strømforsyningen fra Raspi til OSPi? Jeg så, at der er en "+5V" port på OSPi der - på en eller anden måde til mini-USB-strømmen fra Raspi?

    * Hvad er GND- og SN1 / 2-portene til? Skal du slutte GND (jord?) Til metalhuset, hvor jordforbindelsen fra AC-forbindelsen allerede er tændt?

    Venlig hilsen,

    Jens

     

    #22308
    AdminAdmin
    Administrator

    Hej,

    So:

    1. 2x COM: Disse er begge tilsluttet og bruges kun til at forenkle ledningerne. Hvis du har mere end 20 magnetventiler, skal du distribuere dem til begge COM-forbindelser for at reducere den aktuelle belastning på kontakterne. Ellers kan du gøre dette, men du behøver ikke.

    2. 2A 24VAC-adapter: Ja, dette forsyner også Raspberri PI med strøm. Siden version 1.5 kan dette være op til 10W (5V x 2A). Dette skal være tilstrækkeligt til de fleste applikationer. Men hvis du tilslutter store forbrugere som f.eks. Harddiske til USB-porten, vil dette næppe være tilstrækkeligt, og så skal du også tilslutte Raspberri PI-adapteren.

    3. Tilslut bare ikke GND til huset! De to signalindgange skiftes via GND + SN1 eller GND og SN2. Så et signal udløses, når GND er til stede ved SN1 eller SN2. VIN eller + 5V er beregnet til tilslutning af eksterne sensorer, der kræver elektricitet, såsom vores jordfugtighedsføler.

    Vi anbefaler også at tage et kig på dette OpenSprinkler Firmwaremanual, som du kan finde i downloadområdet. Alle forbindelser er forklaret her (de er de samme som i OpenSprinkler 3.2)

     

     

    #22319
    NachtigallNachtigall
    Deltager

    Tak.

    Jeg havde slet ikke set manualerne. Jeg har læst FAQ og “Hvordan det fungerer” flere gange (kan det være, at disse ikke er linket fra disse sider?!). Alligevel vil jeg se det om et øjeblik.

    #22320
    NachtigallNachtigall
    Deltager

    I filen https://opensprinklershop.de/wp-content/uploads/2020/04/os-manual_2.1.9-DE.pdf?v=3a52f3c22ed6 der er en henvisning til en YouTube-video med en linkknap på side 5. Dette er imidlertid ikke forbundet. Kan du sende mig linket? (eller opdatere dokumentet.) Når jeg selv søger på youtube om emnet, finder jeg meget og ved ikke, hvad den rigtige er.

    #22868
    NachtigallNachtigall
    Deltager

    Hej,

    @Admin Jeg ville gerne spørge igen, hvor jeg kan finde denne video? Som jeg sagde, er linket (stadig) ikke korrekt i PDF-instruktionerne.

    Venlig hilsen,

    Jens

     

    #23039
    AdminAdmin
    Administrator

    Oha har tilsyneladende den konverterede PDF slettet linket.

    Her er han: https://www.youtube.com/watch?v=M0nWP22GOE4

Visning af 6 indlæg - 1 til 6 (af i alt 6)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette emne.