Spørgsmål om portene på OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

Hjemmeside Fora Generelt Spørgsmål om portene på OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Author
    nachtigall
    Participant

Hej,

Jeg købte en Raspberry Pi 4 og OpenSprinkler (OSPi 1.5). Der skulle nu være 2 x 4 magnetventiler fra Rainbird, altså 8 stk i alt, men fordelt på to forskellige ventilbokse.

Et par spørgsmål

* Der er to COM-porte på OSPi. Skal/kan alle 8 tilsluttes den samme COM-port, eller ville det være bedre at have 4 på den ene og 4 på den anden - eller er det simpelthen ligegyldigt?

* Hav den mellemstore 2A AC-adapter. Kan du bruge den til at forsyne Raspberry PI'en, som faktisk selv trækker 2A eller har den som adapter. Hvis ja, hvordan forbinder du strømforsyningen fra Raspi til OSPi? Jeg så, at der er en "+5V"-port på OSPi - på en eller anden måde forbundet til mini-USB-strømmen fra Raspi?

* Hvad er GND- og SN1/2-portene til? Skal man tilslutte GND (jord?) til metalhuset, hvor jorden fra AC-forbindelsen allerede er der?

Venlig hilsen,

Jens

Admin
    Keymaster

Hej,

så:

1. 2x COM: Disse er begge tilsluttet og tjener kun til at forenkle ledningsføringen. Hvis du har mere end 20 magnetventiler, bør du fordele dem på begge COM-porte for at reducere den aktuelle belastning på kontakterne. Ellers kan du gøre dette, men du behøver ikke.

2. 2A 24VAC adapter: Ja, denne forsyner også Raspberri PI med strøm. Siden version 1.5 kan dette være op til 10W (5V x 2A). Dette burde være tilstrækkeligt til de fleste applikationer. Men hvis du tilslutter storforbrugere såsom harddiske til USB-porten, så vil dette næppe være nok og så bør du også tilslutte Raspberry PI-adapteren.

3. Tilslut bare ikke GND'en til huset! De to signalindgange skiftes via GND+SN1 eller GND og SN2. Så et signal udløses, når GND er til stede ved SN1 eller SN2. VIN eller +5V er beregnet til tilslutning af eksterne sensorer, der kræver strøm, såsom vores jordfugtighedssensor.

Vi anbefaler også at tage et kig på OpenSprinkler firmwaremanualen, som du kan finde i downloadområdet. Alle forbindelser er forklaret her (de er de samme som for OpenSprinkler 3.2)

nachtigall
    Participant

Tak.

Jeg havde ikke engang set manualerne. Jeg læste FAQ og “Sådan virker det” flere gange (kan det være, at disse ikke er linket fra disse sider?!). Jeg vil i hvert fald tage et kig på det med det samme.

nachtigall
    Participant

I filen https://OpenSprinklerShop.de/wp-content/uploads/2020/04/os-manual_2.1.9-DE.pdf?v=3a52f3c22ed6 Der er en henvisning til en YouTube-video med en linkknap på side 5. Den er dog ikke linket. Kan du sende mig linket? (eller opdatere dokumentet). Når jeg selv søger efter emnet på YouTube, finder jeg alt muligt og ved ikke, hvad det rigtige er.

nachtigall
    Participant

Hej,

@Admin Jeg ville spørge igen, hvor jeg kan finde denne video? Som sagt er linket (stadig) ikke korrekt i PDF-vejledningen.

Venlig hilsen,

Jens

Admin
    Keymaster

Åh, tilsyneladende har PDF-konverteren slettet linket.

Her er han: https://www.youtube.com/watch?v=M0nWP22GOE4

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette emne.