Parallel og sekventiel kunstvanding

Hjemmeside Fora Generelt Parallel og sekventiel kunstvanding

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Author
    gd1122
    Participant

Jeg vil gerne vande zone 1 og 3 på samme tid og så automatisk vande zone 2 og 4 på samme tid.

Det er ikke klart for mig, hvordan man sætter dette op. Eller det virker slet ikke.

Anonymous
    Inactive

Så vidt jeg har forstået, skal man indstille samme starttid for zone 1 og 3 og manuelt indstille en anden starttid for zone 2 og 4, som er efter vandingstid for de første zoner.

For man kan ikke danne grupper, hvor man så siger, at den eller den gruppe skal behandles sekventielt. Du kan kun fortælle hver zone, at den skal behandles sekventielt. Så hvis du har to zoner med samme eller overlappende vandingstid, kan du kun bruge flaget "Sekventiel" til at sige, at de ikke kan aktiveres på samme tid, men efter hinanden. En zone forsinkes derefter, indtil den forrige er færdig.

gd1122
    Participant

Ja, det er hvad jeg har gjort indtil videre. men det giver dig ikke godt styr på vejrafhængigheden. Hvis det er mere tørt, kan køretiden  (for 1+3) fordobles. Med faste opfølgningstider skal du så for en sikkerheds skyld sætte lange pauser. Jeg vil gerne have automatisk opfølgende vanding.

Ed
    Participant

Hej alle sammen

Er noget blevet forbedret her? Jeg vil gerne køre 2 cirkler (senge) sammen, men for mig er det cirkel 2 og cirkel 4, dvs der er en anden cirkel imellem. Så ikke muligt i øjeblikket (eller jeg gik glip af noget). At du ikke kan ændre rækkefølgen her er virkelig skuffende. Dette skal helt klart være mere fleksibelt, alternativt med grupper eller noget lignende. Det er alt for stift...

Anonymous
    Inactive

Prøv det med:
    Rediger muligheder

Konfigurer hovedvandingskredsløb eller rediger vandingskredsløb

Denne firmware understøtter op til 2 uafhængige masterstationer, hver med deres egne indstillinger som nedenfor
    opført.
    ● Hovedstation: Definer en hovedstation/-zone, også kendt som en pumpestation. Mester er en zone, der
    er tændt sammen med andre zoner. Hver zone kan indstilles som master. Standarden
    er ingen (dvs. ingen brug af en masterstation).
    ● Master On Adjustment: Finjuster det nøjagtige tidspunkt, hvor masteren tænder. Den acceptable
    Området er 0 til 600 sekunder i intervaller på 5 sekunder. For eksempel, hvis den er indstillet til 15, skifter
    Hovedstationen tænder 15 sekunder efter åbning af en station.
    ● Master Off-indstilling: Finjuster det nøjagtige tidspunkt, hvor masteren slukker. Den acceptable
    Området er -600 til 0 sekunder i intervaller på 5 sekunder. For eksempel, hvis den er sat til -15, skifter
    Hovedstationen slukker 15 sekunder før en station lukker.
    Håndteringsstationer
    ● Antal stationer: OpenSprinkler kan automatisk registrere antallet af tilgængelige udvidelseskort;
    Brugeren skal dog stadig indstille antallet af zoner manuelt, da de begrænser antallet af fysiske zoner
    kan overstige. Dette er især nyttigt, når du bruger den virtuelle stationsfunktion (f.
    fjern- eller RF-stationer). Standard er 8.
    ● Stationsforsinkelse: forsinkelsestiden mellem to på hinanden følgende stationer. Det acceptable område
    er -600 til 600 sekunder i intervaller på 5 sekunder. For eksempel, hvis den er indstillet til 60, åbnes
    OpenSprinkler Firmware 2.1.9 Brugervejledning 14
    den anden zone lukker 1 minut efter den første zone lukker. Åbner ved en indstilling på -15 sekunder
    Den anden zone lukker 15 sekunder før den første zone lukker. En negativ stationsforsinkelse er
    nogle gange nyttig til at løse problemer med vandregulering. Standard er 0 (dvs. den næste
    Zone åbner umiddelbart efter den forrige zone).

Held og lykke, HG

Ed
    Participant

Beklager, men dette er kun en løsning. Det kan ikke være, at man kan sætte "programmer" i opensprienkler, men rækkefølgen og paralleliseringen af ​​zonerne kan ikke indstilles her. Hvis jeg havde vidst det, ville jeg have bygget min egen logik i NodeRed og KNX. OpenSprinkler anbefales i øjeblikket ikke, det er bedre at bruge Hunter eller bygge din egen logik i OH, HA eller NR.

Anonymous
    Inactive

Du kan vande flere zoner på samme tid ved at gøre hver zone til sin egen
    sekventiel gruppe. Det gør du ved at klikke på denne i hovedvisningen
    Klik på gearet i zonen, klik derefter på fanen "Avanceret" og der et gruppebogstav
    tilgiver. Hvis to zoner har det samme gruppemedlemskab, bliver de sekventielle
    Hvis de er i forskellige zoner, udføres de uafhængigt af hinanden.

Admin
    Keymaster

Har du set, at den nye firmwareopdatering nu også understøtter gruppedannelse?

Kito
    Participant

Hvor kan jeg finde den nye firmware?

har nu installeret:

2.1.9 (10)

edit: fandt det.

Firmware 2023 – Version 2.3.0(128)

hvordan installerer jeg dette (fjern)?

3.2 DC

nachtigall
    Participant

Desværre ser gruppefunktionen i den nye firmware ikke ud til at tilbyde, hvad gd1122 (og jeg også) gerne vil have. Jeg havde det her. spurgte: https://OpenSprinkler.com/forums/topic/parallel-grouping-of-stations-with-2-2-0-ospi-firmware/ og det er desværre nok uden for rækkevidde.

Jeg vil gerne vande zone 1 og 3 på samme tid og så automatisk vande zone 2 og 4 på samme tid.

Det er ikke klart for mig, hvordan man sætter dette op. Eller det virker slet ikke.

Det virker ikke. Desværre.

gd1122
    Participant

Er det kendt, hvorfor dette ikke også er tilgængeligt for OSPi?

Admin
    Keymaster

Firmwaren er også tilgængelig til OSPi. Kør blot opdateringsscriptet (med sudo) - eksporter først konfigurationen!

Følgende regler gælder for den nye gruppefunktion:

– inden for en gruppe (samme bogstav) kører alt sekventielt

– Uden for grupperne (forskellige bogstaver) kører alt parallelt

– Gruppe P kører altid parallelt

Så du behøver kun at sætte 1 + 2 i gruppe A og 3 + 4 i gruppe B.

Simulant
    Participant

Irgendwie erschließt sich mir die Logik der Gruppierung nicht – ich glaube ich verstehe sie, finde sie aber unlogisch. Wenn ich von Gruppen spreche, würde ich doch erwarten, dass diese gleich behandelt werden, quasi parallel laufen und die einzelnen Gruppen dann nacheinander abgearbeitet werden. Ich plane gerade die Erweiterung meiner Bewässerung und da würde ich dann gern Zone 1 und Zone 2 nacheinander laufen lassen. In den Zonen sind 4 bzw. 5 Kreise, die im wesentlichen zeitgleich laufen sollen, damit meine Pumpe nicht ständig taktet (falls nur einzelne Kreise laufen fördert sie zu viel). Damit das dann funktioniert, müsste ich also mit der aktuellen Gruppenlogik Zone1.Kreis1 (Z1.K1) und Zone2.Kreis1 (Z2.K1) z.B. Gruppe A zuordnen, Z1.K2 und Z2.K2 Gruppe B etc…damit alle Kreise aus Zone 1 gleichzeitig und anschließend Zone 2 läuft. Ich hätte es logisch gefunden, alle Kreise aus Zone 1 in eine Gruppe zu legen, die dann diese Kreise parallel laufen lässt und Zone 2 in Gruppe B die dann wiederum mit deren Kreisen parallel arbeitet, wenn A fertig ist – (parallel in der Gruppe und sequentiell zwischen den Gruppen). Die Logik, dass das was gleichzeitig passieren soll, die Zuordnung in verschiedene Gruppen erfordert, ist m.E. etwas unglücklich oder ich verstehe es falsch. Ich glaube, dass da der eine oder andere Kommentar im Internet da auch in meine Interpretationsrichtung geht.

Er der mulighed for en justering af konceptet/driftslogikken, eller er det rettet sådan?

gd1122
    Participant

Sådan ser jeg det også, det er ulogisk. En justering vil være tilrådeligt.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette emne.