Vejrafhængig OpenSprinkler havevanding med Netatmo vejrstation
Hjemmeside › Fora › Introduceret › Vejrafhængig OpenSprinkler havevanding med Netatmo vejrstation
Tagget: Netatmo, OpenSprinkler, WeeWx, Zimmerman
- Dette emne har 10 svar, 4 stemmer og blev sidst opdateret 2 år siden ved
Admin.
-
AuthorIndlæg
-
5. June 2021 at 15:23 #24366
Anonymous
InactiveFor at vande min rækkehushave installerede jeg en OpenSprinkler vandingscomputer til at styre Gardena vandingssystemet ud fra vejret.
OpenSprinkler er installeret i garagen og forsyner tre vandingszoner udstyret med Gardena 24V AC ventiler. Den er integreret i mit WiFi-netværk via sin integrerede WiFi-adapter og får strøm fra den tilhørende strømforsyning. Ventilerne er installeret i en Gardena 2-vejs ventilboks baggård og en 1-vejs ventilboks forgård. Plænen bag huset vandes med en pop-up firkantsprinkler og en turbine pop-up sprinkler. Forskellige drypvandingsdyser bruges til at vande planterne i bedene foran huset og urtepotterne på terrassen bag huset.

Jeg har brugt OpenSprinkler 3.1-DC siden foråret 2019. Jeg havde allerede to års erfaring med en OpenSprinkler OSBee, men jeg ville ikke gå glip af fordelene ved vejrbaseret kunstvanding.
De tre vandingszoner er defineret i OpenSprinkler-firmwareprogrammet som "Backyard Lawn", "Backyard Flowers" og "Frontyard Flowers".
Efter min mening giver vejrafhængig vanding af haven kun mening, hvis der er adgang til pålidelige lokale vejrdata. Især mængden af nedbør kan variere meget fra sted til sted. Af denne grund integrerede jeg min eksisterende Netatmo vejrstation i kontrolsystemet.
Jeg bruger Zimmerman-metoden som den vejrspecifikke metode til OpenSprinkler. Jeg indstillede basisværdien for luftfugtigheden til 65%, alle andre basisværdier blev bibeholdt. Jeg synes, at det svarer ret godt til det gennemsnitlige luftfugtighedsniveau i den centraleuropæiske haveperiode, og jeg har gode erfaringer med det.
I den nuværende version V2.0.4 af OpenSprinkler Weather Service bruges vejrdata fra de sidste 24 timer til at beregne vandingsværdien "% Water Level", når man vælger Zimmerman-metoden og vælger Local Weather Station eller Weather Underground. Dette er dog snarere en fordel i forhold til den klassiske Zimmerman-metode, da mere aktuelle data for temperatur, luftfugtighed og nedbør indgår i beregningen af vandingsværdien.
I de senere år har vejrtjenesteudbydere og cloud-tjenester i stigende grad introduceret betalingssystemer, og OpenSprinkler-teamet har gennemført en række opdateringer i den forbindelse.
For at blive lidt mere uafhængig af dette installerede jeg OpenSprinkler Weather Service sammen med open source vejrsoftwaren WeeWx på en Raspberry Pi. WeeWx etablerer forbindelsen til Netatmo vejrstationen og tillader også en grafisk visning af vejrdataene. Jeg kompilerede også OpenSprinkler-firmwaren 2.1.9(7) og nulstillede vejrtjenestens periodiske polling fra 6 timer til en time. Efter min mening er dette den eneste måde at få aktuelle data for kunstvanding i de tidlige morgentimer. På grund af den lokale Raspberry Pi-installation af Weather Service, er der ingen ekstra omkostninger for OpenSprinkler-teamet på grund af den øgede polling-frekvens.
For at undgå kunstvanding, når det regner, blev der også installeret en Kenko M152 regnsensor og forbundet til OpenSprinkler sensorindgangen S1. IFTTT-skytjenesten kan ikke længere bruges til regnvarsler, da den garanterede svartid i den ikke-betalte version kan være op til 1 time.
Jeg bruger kun IFTTT til at logge den samlede mængde regn fra den foregående dag bestemt af Weather Underground og OpenSprinkler-aktiviteterne på Google Kalender.De seneste år er græsplænen, blomsterne og buskene blevet vandet hver anden dag klokken 07.00. I år bør vandforsyningen til potteplanterne på terrassen forbedres, da de naturligvis skal tilføres vand oftere end hver anden dag på varme dage.
Plænen vandes nu hver anden dag, kort efter solopgang. Blomster og buske vandes dagligt klokken 18.00. Der er fastsat en 100 % basisværdi på 30 minutter for plænen og en 100 % basisværdi på 15 minutter for blomster og buske. Men jeg optimerer stadig her og vil muligvis øge plænevandingen til tre dage med en 100 % basisværdi på 45 minutter.
For mig er det også vigtigt at tjekke vandingssystemets funktion, når man rejser. Udover at styre OpenSprinkleren med OpenSprinkler-appen, er der i tilfælde af en alvorlig fejl også mulighed for en strømnulstilling af OpenSprinkleren via en radiostyret stikdåse, der kan fjernstyres ved hjælp af Fritz!Boxen.
12. June 2021 at 0:04 #24402Admin
KeymasterNå, det er, hvad jeg kalder en god beskrivelse.
Jeg har også integreret min vejrstation, men jeg er stadig forbundet til OpenSprinkleren via Weatherunderground.
19. June 2021 at 13:02 #24456Anonymous
InactiveHej Franzstein,
Jeg har også lige præcis dette projekt i tankerne. Kan du give mig yderligere links eller kilder, så jeg kan bruge netatmo vejrinformation og regninformation i OSPI. Jeg skulle nok også genkompilere den nuværende version af OpenSprinkler til PI, men jeg ved ikke rigtig, hvordan man gør det endnu. Derfor er jeg meget taknemmelig for enhver information.
20. June 2021 at 23:05 #24473Admin
KeymasterHej hg, Alt er faktisk beskrevet i det engelsksprogede OpenSprinkler-forum, i de tilhørende instruktioner og vidensbase-artikler og i OpenSprinkler GitHub-lageret. Det er lidt kedeligt at samle alt, men der er desværre ikke en komplet beskrivelse ét sted. Den nemmeste måde ville være at registrere Netatmo Station i Weather Underground, opdatere OpenSprinkler-firmwaren og derefter få adgang til vejrdataene fra Weather Underground. Her er nogle interessante links om emnet: https://OpenSprinkler.com/forums/topic/error-building-firmware-from-source/ https://openthings.freshdesk.com/support/home https://github.com/OpenSprinkler Jeg holder desværre ferie de næste tre uger, men jeg hjælper gerne hvis det er muligt efterfølgende. Hilsen Franz (gået videre)
21. June 2021 at 11:21 #24480Anonymous
InactiveMange tak for informationen, Franz. Det vil jeg prøve. Indtil videre vil jeg kun bruge netatmo som regndata og temperaturkilde via Weather Underground. Jeg vil gerne integrere situationen i min have mere præcist; Jeg kan skifte vejrdata fra DarkSky til WUnderground under "Indstillinger" og "Avanceret". Er WeeWx stadig nødvendig? Jeg lader firmwaren være som den er (2.1.9(4)) indtil videre. Hvis jeg også har brug for en timeopdatering, skal jeg muligvis gøre det igen. But I think it depends on the weather-specific method chosen. Det må jeg prøve. Hvad bruger du der (Zimmerman, ETo)?
21. June 2021 at 21:58 #24489Anonymous
Inactive<p style="text-align: left;">Bare meget kort. WeeWx er ikke nødvendig. Weather Underground kan vælges som vejrservice direkte i OpenSprinkler. Jeg bruger Zimmerman metoden. ETo kan ikke bruges med Weather Underground.</p>
21. June 2021 at 22:46 #24491Anonymous
InactiveDerzeit kann ich zwar eine Konto bei Weather underground eröffnen, aber das Hinzufügen einer Wetterstation produziert einen Fehler. Ohne eine Wetterstation kann ich aber keinen API Code beantragen. Ich versuche es weiter.
5. July 2022 at 11:25 #25930Anonymous
InactiveHej, fungerer Netatmo-dataene stadig for dig til vandingskontrol? Jeg kan ikke registrere min Netatmo hos WU. Jeg faldt dog over en artikel om, at Netatmo har afsluttet samarbejdet med WU og derfor kan mine egne regnmålinger og Netatmo-data ikke længere bruges.
Hvilken anden mulighed er der for at bruge den lokale mængde regn fra din egen have til at beregne mængden af kunstvanding? Vejrrapporten er for unøjagtig i en storby. Det regner altid et sted, men ikke uundgåeligt i min have.
5. July 2022 at 16:51 #25940Anonymous
InactiveWie oben beschrieben habe ich den OpenSprinkler Weather Service zusammen mit der Open Source Weather Software WeeWx auf einem Raspberry Pi installiert. Allerdings gibt es auch die Möglichkeit die Netatmo Daten an den Weather Service “MeteoWare Plus” weiterzuleiten. Über diesen Weg können sie dann von Meteoware Plus an Weather Underground weitergeleitet werden. Das sollte immer noch funktionieren. Einfach mal ausprobieren!
18. November 2022 at 12:08 #26351Michael Betz
ParticipantHej,
Er det nu sikkert, at netatmo har opsagt samarbejdet med Wu?
Fordi du stadig kan registrere netatmo-enheder på WU-siden.Vedhæftede filer:
Det skal du være logget ind for at se vedhæftede filer.5. July 2024 at 0:05 #32446Admin
KeymasterNetatmo fungerer nu igen, men noget manuelt arbejde er påkrævet:
https://github.com/OpenSprinkler/OpenSprinkler-Weather/blob/master/docs/netatmo.md
-
AuthorIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette emne.