Vejrafhængig OpenSprinkler havevanding med Netatmo vejrstation

Hjemmeside Fora Introduceret Vejrafhængig OpenSprinkler havevanding med Netatmo vejrstation

Hinweis: Beiträge im Forum sind nur für angemeldete Kunden mit mindestens einem Kauf möglich. Bitte melde dich mit dem Kundenkonto an, über das du bestellt hast.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Author
    Anonymous
    Inactive

For at vande min rækkehushave installerede jeg en OpenSprinkler vandingscomputer til at styre Gardena vandingssystemet ud fra vejret.

OpenSprinkler er installeret i garagen og forsyner tre vandingszoner udstyret med Gardena 24V AC ventiler. Den er integreret i mit WiFi-netværk via sin integrerede WiFi-adapter og får strøm fra den tilhørende strømforsyning. Ventilerne er installeret i en Gardena 2-vejs ventilboks baggård og en 1-vejs ventilboks forgård. Plænen bag huset vandes med en pop-up firkantsprinkler og en turbine pop-up sprinkler. Forskellige drypvandingsdyser bruges til at vande planterne i bedene foran huset og urtepotterne på terrassen bag huset.

Installation des OpenSprinkler in der Garage

Jeg har brugt OpenSprinkler 3.1-DC siden foråret 2019. Jeg havde allerede to års erfaring med en OpenSprinkler OSBee, men jeg ville ikke gå glip af fordelene ved vejrbaseret kunstvanding.

De tre vandingszoner er defineret i OpenSprinkler-firmwareprogrammet som "Backyard Lawn", "Backyard Flowers" og "Frontyard Flowers".

Efter min mening giver vejrafhængig vanding af haven kun mening, hvis der er adgang til pålidelige lokale vejrdata. Især mængden af ​​nedbør kan variere meget fra sted til sted. Af denne grund integrerede jeg min eksisterende Netatmo vejrstation i kontrolsystemet.

Jeg bruger Zimmerman-metoden som den vejrspecifikke metode til OpenSprinkler. Jeg indstillede basisværdien for luftfugtigheden til 65%, alle andre basisværdier blev bibeholdt. Jeg synes, at det svarer ganske godt til det gennemsnitlige luftfugtighedsniveau i den centraleuropæiske haveperiode, og jeg har gode erfaringer med det.

I den nuværende version V2.0.4 af OpenSprinkler Weather Service bruges vejrdata fra de sidste 24 timer til at beregne vandingsværdien "% Water Level", når man vælger Zimmerman-metoden og vælger Local Weather Station eller Weather Underground. Dette er dog snarere en fordel i forhold til den klassiske Zimmerman-metode, da mere aktuelle data for temperatur, luftfugtighed og nedbør indgår i beregningen af ​​vandingsværdien.

I de senere år har vejrtjenesteudbydere og cloud-tjenester i stigende grad introduceret betalingssystemer, og OpenSprinkler-teamet har gennemført en række opdateringer i denne forbindelse.

For at blive lidt mere uafhængig af dette installerede jeg OpenSprinkler Weather Service sammen med open source vejrsoftwaren WeeWx på en Raspberry Pi. WeeWx etablerer forbindelsen til Netatmo vejrstationen og tillader også en grafisk visning af vejrdataene. Jeg kompilerede også OpenSprinkler-firmwaren 2.1.9(7) og nulstillede vejrtjenestens periodiske polling fra 6 timer til en time. Efter min mening er dette den eneste måde at få aktuelle data for kunstvanding i de tidlige morgentimer. På grund af den lokale Raspberry Pi-installation af Weather Service, er der ingen ekstra omkostninger for OpenSprinkler-teamet på grund af den øgede polling-frekvens.

For at undgå kunstvanding, når det regner, blev der også installeret en Kenko M152 regnsensor og forbundet til OpenSprinkler sensorindgangen S1. IFTTT-skytjenesten kan ikke længere bruges til regnvarsler, da den garanterede svartid i den ikke-betalte version kan være op til 1 time.
    Jeg bruger kun IFTTT til at logge den foregående dags samlede nedbør bestemt af Weather Underground og OpenSprinkler-aktiviteter på Google Kalender.

Die Beregnung des Rasens, der Blumen und Sträucher erfolgte in den letzten Jahren in zweitägigem Abstand um 7:00 Uhr morgens. Für dieses Jahr soll die Wasserversorgung der Topfpflanzen auf der Terrasse verbessert werden, da diese an heißen Tagen offensichtlich öfters als alle zwei Tage mit Wasser versorgt werden müssen.

Die Beregnung des Rasens erfolgt nun in zweitägigem Abstand kurz nach dem Sonnenaufgang. Die Bewässerung der Blumen und Sträucher erfolgt täglich um 18:00 Uhr. Für den Rasen ist ein 100%-Basiswert von 30 Minuten, für die Blumen und Sträucher ein 100%-Basiswert von 15 Minuten festgelegt. Hier bin ich aber noch am optimieren und werde evtl. die Rasenbewässerung auf drei Tage mit einem 100%-Basiswert von 45 Minuten vergrößern.

Für mich ist es auch wichtig die Funktion des Bewässerungssystems auf Reisen zu kontrollieren. Neben der Kontrolle des OpenSprinkler mit der OpenSprinkler App ist für den harten Fehlerfall auch ein Power Reset des OpenSprinklers über eine, mittels Fritz!Box Fernzugriff steuerbare, Funksteckdose möglich.

Admin
    Keymaster

Nå, det er, hvad jeg kalder en god beskrivelse.

Jeg har også integreret min vejrstation, men jeg er stadig forbundet til OpenSprinkleren via Weatherunderground.

Anonymous
    Inactive

Hallo Franzstein,

genau dieses Projekt habe ich auch im Auge. Können Sie mir heirzu weitere Links oder Quellen nennen, damit ich die netatmo Wetterinformationen und Regeninformationen in OSPI nutzen kann. Auch müsste ich wohl die aktuelle Version der OpenSprinkler for PI neu kompilieren, weiss aber noch nicht recht, wie ich das anstellen soll. Daher bin ich für jede Information sehr dankbar.

Admin
    Keymaster

Hallo hg, Im englischsprachigen Opensprinkler Forum, in den zugehörigen Anleitungen und Knowledge Base Artikeln und im OpenSprinkler GitHub repository ist eigentlich alles beschrieben. Es ist etwas mühsam alles zusammenzusuchen, aber es gibt leider keine komplette Beschreibung an eimem Ort. Am einfachsten wäre es die Netatmo Station in Weather Underground zu registrieren, die OpenSprinkler Firmware auf den neuesten Stand zu bringen und dann die Wetterdaten von Weather Underground abzugreifen. Anbei mal einige interessante Links zu dem Thema: https://opensprinkler.com/forums/topic/error-building-firmware-from-source/ https://openthings.freshdesk.com/support/home https://github.com/OpenSprinkler Ich bin leider die nächsten drei Wochen in Urlaub, kann danach aber gerne – soweit möglich – helfen. Grüße Franz (weitergereicht)

Anonymous
    Inactive

Herzlichen Dank für die Hinweise, Franz. Ich probiere das aus. Erstmal werde ich nur netatmo als Regendaten und Temperatur-Quelle via Weather Underground nutzen. Mir geht es um eine genauere Integration der Situation in meinem Garten, die Wetterdaten von DarkSky kann ich ja unter “Optionen” und “Erweiter” auf WUnderground umstellen. Wird WeeWx noch benötigt? Die Firmware lasse ich erst mal so wie sie ist (2.1.9(4)). Sollte ich auch ein stündliches update brauchen, muss ich da ggf. nochmals ran. Ich denke aber, das hängt von der gewählten wetterspezifischen Methode ab. Das muss ich ausprobieren. Was nutzt du da (Zimmerman, ETo)?

Anonymous
    Inactive

<p style=”text-align: left;”>Nur ganz kurz. WeeWx wird nicht benötigt. Weather Underground kann direkt in OpenSprinkler als Wetterdienst ausgewählt werden. Ich benutze die Zimmerman Methode. ETo kann mit Weather Underground nicht benutzt werden.</p>

Anonymous
    Inactive

Derzeit kann ich zwar eine Konto bei Weather underground eröffnen, aber das Hinzufügen einer Wetterstation produziert einen Fehler. Ohne eine Wetterstation kann ich aber keinen API Code beantragen. Ich versuche es weiter.

Anonymous
    Inactive

Hallo, funktionieren bei Euch die Netatmo Daten noch zur Bewässerungssteuerung? Ich kann meinen Netatmo nicht bei WU anmelden. Ich bin aber auf einen Beitrag gestoßen, wonach Netatmo die Zusammenarbeit mit WU beendet hat und daher meine eigenen Regenmessungen und Daten des Netatmo nicht mehr zu nutzen sind.

https://community.homey.app/t/info-netatmo-hat-die-partnerschaft-mit-weather-underground-beendet/44000

Welche Möglichkeit gibt es denn noch die loakle Regenmenge aus dem eigenen Garten für die Berechnung der Bewässerungsmenge zu nutzen? Der Wetterbericht ist in einer Großstadt zu ungenau. Irgendwo regnet es zwar immer, aber nicht unweigerlich in meinem Garten.

Anonymous
    Inactive

Wie oben beschrieben habe ich den OpenSprinkler Weather Service zusammen mit der Open Source Weather Software WeeWx auf einem Raspberry Pi installiert. Allerdings gibt es auch die Möglichkeit die Netatmo Daten an den Weather Service “MeteoWare Plus” weiterzuleiten. Über diesen Weg können sie dann von Meteoware Plus an Weather Underground weitergeleitet werden. Das sollte immer noch funktionieren. Einfach mal ausprobieren!

Michael Betz
    Participant

Hej,

ist das jetzt sicher, dass netatmo die Partnerschaft mit Wu abgekündigt hat?
    Denn auf der WU Site kann man immer noch netatmo Geräte registrieren.

Vedhæftede filer:
    Det skal du være logget ind for at se vedhæftede filer.
    Admin
    Keymaster

Netatmo virker nu igen, men det kræver lidt manuelt arbejde:

https://github.com/OpenSprinkler/OpenSprinkler-Weather/blob/master/docs/netatmo.md

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette emne.