Bevattningen är inställd, ingen LOGG
Hemsida › forum › I allmänhet › Bevattningen är inställd, ingen LOGG
Märka: Programmet avbryts
- Detta har 9 svar, 2 deltagare och uppdaterade senast i 5 år, 10 månader på sedanen av
Anonym.
-
FörfattareInlagg
-
7. augusti 2020 kl. 11:45 #21949
Anonym
InaktivHej alla,
Jag har haft problemet ett tag nu att vattningen sporadiskt stoppas.
Ventilen öppnas först och jag ser även en display i gränssnittet. Sedan efter några minuter är allt över.Inget visas i LOGGEN heller.
Felet uppstår alltid endast på den 6:e eller 7:e ventilen. Ordningen spelar ingen roll.
Jag är lite frustrerad just nu. För två dagar sedan gick 9 bevattningar utan problem. Idag hann jag bara med 6.
System: OSPi på RaspberryPi 2B, 8 Hunter 24V AC-ventiler. Appversion 2.2.0, firmware 2.1.9(3)
7. augusti 2020 kl. 20:10 #21980Admin
KeymasterHej,
"För två dagar sedan gick 9 vattningar utan problem. Idag hann jag bara med 6."
Menar du SAMTIDIGT? Din strömförsörjning kommer knappast att kunna göra det.
Har du någonsin mätt motståndet mellan COM och zonerna?
Och spänningen medan bevattningen är igång?
Du kan ha en kortslutning eller en magnetventil är skadad och använder för mycket ström.
OpenSprinkler avbryter aldrig ett program som körs på egen hand, jag känner till källkoden. Men om Raspberry PI startar om på grund av strömavbrott, eller OpenSprinkler-tjänsten på Raspberry PI stoppas, kommer programmet att tvångsavslutas först då. Detta skulle också förklara att du inte har en logg.
7. augusti 2020 kl. 20:55 #21982Anonym
InaktivNej, pi:n startar inte om. Webbplatsen är permanent online och responsiv.
Den brutna cykeln har alltid varit annorlunda.
Jag har bara två ventiler som går parallellt, och de är alltid de första. Även i loggen.
Jag försökte igen idag och tog inte blicken från gränssnittet. Jag märkte att tiden var cirka 10 minuter försenad. Någon gång uppdaterades tiden, dvs ett hopp på +10 minuter, och då var programmet borta och ingen logg.
Sedan såg jag till att tiden stämde och körde ett annat program. Ventilen var helt aktiverad enligt webbgränssnittet, men syntes fortfarande inte i loggen.
7. augusti 2020 kl. 21:01 #21983Anonym
InaktivJag ska mäta spänningen och resistansen snart.
7. augusti 2020 kl. 22:19 #21985Admin
KeymasterExportera konfigurationen och använd supportfunktionen (https://OpenSprinklerShop.de/support) för att skicka
9. augusti 2020 kl. 9:11 #21991Anonym
InaktivVentiler avstängda:
Strömförsörjning: 26,4V
Mellan strömförsörjning och COM 26.3VEn ventil på:
Strömförsörjning till COM 25,9V
Ventil till COM 25,7VMotstånd när ventilen är öppen:
Mellan ventilen och COM hoppar siffran runt vilt -0,1 till 155, du ser ofta 40.
mellan ventil och strömförsörjning: hoppar mellan 3 – 5,5 ohm.I morse blev flera program helt enkelt inställda igen. Jag ser inget mönster.
Program startade med 3 ventiler. Den första ventilen gick (10 minuter), finns i LOGGEN. De andra två (15 och 25 minuter) är det inte.
De felaktiga ventilerna startas manuellt, startar, stängs av någon gång och visas inte i LOGGEN.
Sedan en annan ventil som startas manuellt, löpte igenom, finns i LOGGEN.
Sedan startades ytterligare ett program med två ventiler (20 minuter vardera). Den första ventilen gick igenom, den andra kom på, gick av efter några minuter och ingen LOGG. Den saknade ventilen startade manuellt, slocknar efter några minuter, ingen LOGG.Det tredje programmet startade med två parallella ventiler. Efter några minuter går båda ut, ingen LOGG.
9. augusti 2020 kl. 9:21 #21992Anonym
InaktivThe voltage at runtime is stable at 25.4-25.7V. Inga fluktuationer strax innan programmet avbryts.
Jag har precis startat det tredje programmet igen, kört igenom det och finns i LOGGEN.
20. augusti 2020 kl. 7:33 #22177Admin
KeymasterSå för mig låter det som att det finns ett annat program som körs på din OSPi som också kommer åt IO-portarna. Om du har experimenterat med olika hemautomatiserings- eller andra kontrollapplikationer, avinstallera dem och försök igen.
23. augusti 2020 kl. 0:31 #22312Admin
KeymasterSedan kommer det mig att andra skäl till att stoppa bevattningen kan vara:
– Regn- eller jordfuktighetssensor har aktiverats
– Väderberoende bevattning aktiveras och minskar bevattningstiden24. augusti 2020 kl. 7:20 #22353Anonym
InaktivDet finns inget annat installerat förutom öppna sprinklers.
Jag tänkte också på regnfördröjningen först och stängde av den helt. Hjälper inte heller.Jag ska helt och hållet installera om Pi:n med ett nytt SD-kort snart, låt oss se om det blir bättre.
-
FörfattareInlagg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.