Bevattning avbryts, ingen LOGG

HEM > Forum > Allmänna > Bevattning avbryts, ingen LOGG

Schlagwörter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av totalt 10)
  • författaren
    inlägg
  • #21949
    anonym
    Inaktiv

    Hej alla,

    Under en tid har jag haft problemet att bevattningen avbryts sporadiskt.
    Ventilen är bara öppen, jag ser också en display i gränssnittet. Sedan efter några minuter är allt över.

    Inget visas i LOGGEN heller.

    Felet uppstår bara med den 6: e eller 7: e ventilen. Beställningen spelar ingen roll.

    Jag är lite frustrerad just nu. För två dagar sedan sprang 9 sprinklers utan problem. Idag fick jag bara 6.

    System: OSPi på RaspberryPi 2B, 8 Hunter 24V AC ventiler. Appversion 2.2.0, firmware 2.1.9(3)

    #21980
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Hej,

    ”För två dagar sedan sprang 9 stänk utan problem. Idag fick jag bara 6. "

    Menar du SAMTIDIGT? Din strömförsörjning klarar knappast det.

    Har du någonsin mätt motståndet mellan COM och zonerna?

    Och spänningen medan vattningen pågår?

    Du kan ha en kortslutning eller en magnetventil är skadad och använder för mycket ström.

    OpenSprinkler avbryter aldrig ett program som körs av sig själv, jag känner till källkoden. Men om Raspberry PI startar om på grund av strömavbrott, eller OpenSprinklertjänsten på Raspberry PI avslutas, först då tvingas programmet att stoppa. Detta skulle också förklara att du inte har en logg.

    #21982
    anonym
    Inaktiv

    Nej, pi startar inte om. Webbsidan är permanent online och reagerar.

    Den trasiga cykeln har alltid varit annorlunda hittills.

    Jag har bara två ventiler som går parallellt, och de är alltid de första. Finns också i loggen.

    Jag försökte det igen idag och tappade inte gränssnittet ur sikte. Jag märkte att tiden var ungefär tio minuter försenad. Vid någon tidpunkt uppdaterades tiden, dvs ett hopp på + 10 minuter, och sedan var programmet borta och det fanns ingen logg.

    Sedan såg jag till att tiden var korrekt och körde ett program igen. Enligt webbgränssnittet sprang ventilen helt igenom men visades fortfarande inte i stocken.

    #21983
    anonym
    Inaktiv

    Jag kommer snart att mäta spänningen och motståndet.

    #21985
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Exportera konfigurationen och använd supportfunktionen (https://www.opensprinklershop.de/support) att skicka

    #21991
    anonym
    Inaktiv

    Ventiler av:
    Strömförsörjning: 26,4V
    Mellan strömförsörjning och COM 26,3V

    En ventil på:
    Strömförsörjning till COM 25,9V
    Ventil till COM 25,7V

    Motstånd när ventilen är öppen:
    mellan ventil och COM hoppar talet vilt runt -0,1 till 155, oftare ser du 40.
    mellan ventil och kraftpaket: hoppar mellan 3 - 5,5 ohm.

    I morse avbröts helt enkelt flera program igen. Jag ser inte ett mönster.
    Programmet startade med 3 ventiler. Den första ventilen har gått (10 min), är i LOGGEN. De andra två (15 och 25 minuter) gör det inte.
    Ventilerna startade manuellt, startade, gick ut någon gång och visades inte i LOGGEN.
    Sedan startade en annan ventil manuellt, sprang igenom och finns i LOGGEN.
    Sedan startade ytterligare ett program med två ventiler (20 minuter vardera). Den första ventilen sprang igenom, den andra startade, stannade efter några minuter och ingen LOGG. Den saknade ventilen startade manuellt, slocknar efter några minuter, ingen LOGG.

    Tredje programmet startade med två ventiler parallellt. Efter några minuter går de båda ut, ingen LOGG.

    #21992
    anonym
    Inaktiv

    Spänningen vid körning är stabil vid 25,4-25,7V. Inga fluktuationer strax innan programmet avbryts.

    Jag startade precis det tredje programmet igen, sprang igenom och är i LOGGEN.

    #22177
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Så för mig låter det som att ett annat program körs på deras OSPi kör, som också kommer åt IO-portarna. Om du har experimenterat med olika hemautomatiserings- eller andra kontrollapplikationer, avinstallera dem nu och försök igen.

    #22312
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Då förekommer det mig, andra orsaker till ett avbrott i bevattningen kan vara:

    - Regnsensorer eller markfuktighetssensorer har aktiverats
    - Väderberoende bevattning är aktiverad och minskar vattningstiden

    #22353
    anonym
    Inaktiv

    Inget annat är installerat förutom Opensprinkler.
    Jag hade också tänkt på regnfördröjningen först och stängde av den helt. Inget hjälper heller.

    Jag kommer snart att installera om Pi helt med ett nytt SD-kort, låt oss se om det blir bättre då.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av totalt 10)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.