Bevattnar endast när fuktgivaren växlar

HEM > Forum > Allmänna > Bevattnar endast när fuktgivaren växlar

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av totalt 8)
  • författaren
    inlägg
  • #24568
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Deltagare

    Hej,

    Jag har en OSPi Köpte den, plus en fuktmätare och en regnsensor. Jag skulle vilja göra ett program för mitt gröna tak som ska fungera enligt följande:

    När fuktsensorn öppnas (rapporterar att den är torr) bör zonen "carport roof" startas under x tidsenheter.
    Om det regnar och carportbevattningen är igång, bör vattningen sluta. Om regnet inte räckte och sensorn säger torr igen, bör vattnet börja igen.

    Är det möjligt, eller ser jag det som för komplicerat?

    #24569
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Det betyder bara: Vattna inte om fuktgivaren säger fuktig eller regnsensorn säger regn

    Med fuktsensorn måste du helt enkelt ange en fördröjning, annars växlar den så fort du vattnar (> vattningstid). Med regnsensorn stannar allt på 0,0

    Det är därför möjligt

    #24586
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Deltagare

    Ja, i ett nötskal, men hur införlivar jag det i ett program? Och om fuktighetsgivaren säger "fuktig" bör bevattningen också sluta om du inte placerar sensorn bredvid droppslangen, eller hur?

    #24589
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Deltagare

    Och en annan fråga. Jag fick min igår OSPi ansluten till min Raspberry 3b+. En DIN-skena strömförsörjning med 24vAC utgång till OSPi Board ansluten och min Pi gick på. Är det normalt? Jag tänkte att jag måste förse PI:n med extra kraft. Dessutom var det inget ljus på AD-omvandlaren. Och ja, jag är 100% säker på att det är ett nätaggregat med AC på sekundärsidan https://www.amazon.de/gp/product/B00F4QFH4O/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

    Vad mer kunde jag ha gjort fel?

    #24596
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Deltagare

    Idag har jag anslutit ventiler som växlar bra, men ingen aktivitet kan ses på A2D-omvandlaren. Hur jag ska vända den här lilla lilla potten är inte heller tydligt för mig

    #24645
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Du vrider de små krukorna med en liten stjärnskruvmejsel.

    Om det är fuktigt men lysdioden är av, vrid medsols tills lysdioden tänds.

    Om det är torrt men lysdioden lyser, vrid sedan åt vänster tills lysdioden släcks.

    A2D är från OSpi driven, stifttilldelningen är (vänster till höger): GND, SN1, SN2, VIN (+5V)

    Egentligen bör du installera markfuktighetsgivaren där fukt är viktig. Det kan väl vara under droppröret. Det enda viktiga är tidsfördröjningen så att den inte stängs av med första droppen.

    den OSPi förser Raspberry Pi med ström via 24VAC-strömförsörjningen. Endast med den gamla versionen 1.43 och RPi 3 eller 4 var strömförsörjningen för låg sedan version 1.5. men det är inte längre ett problem. Här fick man ansluta RPi-strömförsörjningen ytterligare.

    Det fungerar förresten inte tvärtom, så det är bara RPi-strömförsörjningen som inte kan göra det OSPi och försörj magnetventilerna!

     

    #24657
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Deltagare

    Hej,

     

    potentiometrarna svänger inte ens med den minsta stjärnskruvmejseln (CRV 1.0). Kan det vara så att dessa potentiometrar är defekta?

    #24659
    Dirk HildebrandDirk Hildebrand
    Deltagare

    Okej, det fungerade med en slitsad bit, men en potentiometer har inget stopp. LED-lampan tänds när jag kopplar bort 5V-linjen, ibland blinkar LED även när jag ansluter 5V-enheten igen. Om jag drar av GND tänds lysdioden och jag kan använda potentiometern för att ställa in att lysdioden släcks. Men jag får fortfarande inte visa fukt. Är fuktighetsgivaren defekt eller AD-omvandlaren?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av totalt 8)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.