Bevattning endast när fuktsensorn slås på
Hemsida › forum › I allmänhet › Bevattning endast när fuktsensorn slås på
- Detta har 7 svar, 2 deltagare och uppdaterade senast i 4 år, 12 månader i sedan av
Dirk Hildebrand.
-
FörfattareInlagg
-
30. juni 2021 kl. 8:44 #24568
Dirk Hildebrand
DeltagareHej,
Jag köpte en OSPi, en fuktighetsmätare och en regnsensor. Jag skulle vilja skapa ett program för mitt gröna tak som ska fungera så här:
När fuktgivaren öppnar (rapporterar att det är torrt) ska zonen ”carporttak” startas för x tidsenheter.
Om det regnar och carportbevattningen är igång ska bevattningen stoppas. Om regnet inte räckte och sensorn säger att det är torrt igen, så ska bevattningen börja igen.Är detta genomförbart, eller ser jag det som för komplicerat?
30. juni 2021 kl. 9:08 #24569Admin
KeymasterDet betyder helt enkelt: Vattna inte om fuktsensorn säger vått eller regnsensorn säger regn
Det är bara att mata in en fördröjning i fuktsensorn, annars slår den på så fort du vattnar (>bevattningstid). Med regnsensorn stannar allt på 0,0
Är därför möjligt
1. juli 2021 kl. 15:11 #24586Dirk Hildebrand
DeltagareJa, exakt sammanfattat, men hur införlivar jag detta i ett program? Och om fuktsensorn säger "fukt" bör vattningen också sluta om du inte sätter sensorn precis bredvid droppslangen, eller hur?
2. juli 2021 kl. 8:56 #24589Dirk Hildebrand
DeltagareOch en annan fråga. Igår kopplade jag in min OSPi till min Raspberry 3b+. En strömförsörjning med topphat med 24vAC-utgång ansluts till OSPi-kortet och min Pi slogs på också. Är det normalt? Jag trodde att jag var tvungen att förse PI:n med extra kraft. Dessutom var ingen lampa på AD-omvandlaren tänd. Och ja, jag är 100 % säker på att det är en strömkälla med AC på sekundärsidan är https://www.amazon.de/gp/product/B00F4QFH4O/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Vad mer kunde jag ha gjort fel?
3. juli 2021 kl. 9:12 #24596Dirk Hildebrand
DeltagareIdag kopplade jag ventiler, de växlar bra, men det är ingen synlig aktivitet på A2D-omvandlaren. Det är inte klart för mig hur jag ska vända dessa små krukor
14. juli 2021 kl. 12:07 #24645Admin
KeymasterDe små krukorna vänder du med en liten stjärnskruvmejsel.
Om det är fuktigt men lysdioden är släckt, vrid åt höger tills lysdioden tänds.
Om det är torrt men lysdioden lyser, vrid åt vänster tills lysdioden slocknar.
A2D drivs av OSpi, stifttilldelningen är (vänster till höger): GND, SN1, SN2, VIN (+5V)
Egentligen bör du installera jordfuktighetssensorn där fukt är viktigt. Detta kan definitivt vara under droppslangen. Det enda viktiga är tidsfördröjningen, så att den inte stängs av direkt vid första droppen.
OSPi förser Raspberry Pi med ström via 24VAC-strömförsörjningen. Endast med den gamla 1.43-versionen och RPi 3 eller 4 var strömförsörjningen för låg, sedan version 1.5. Men det är inte längre ett problem. Här fick man även koppla in RPi-strömförsörjningen.
Det fungerar förresten inte tvärtom, så det är bara RPi-strömförsörjningen som inte kan försörja OSPi och magnetventilerna!
16. juli 2021 kl. 16:14 #24657Dirk Hildebrand
DeltagareHej,
Potentiometrarna vrider sig inte ens med den minsta stjärnskruvmejseln (CRV 1.0). Kan det vara så att dessa krukor är defekta?
16. juli 2021 kl. 16:48 #24659Dirk Hildebrand
DeltagareOk, det fungerade med en slotbit, men en pott har inget stopp. Lysdioden lyser när jag kopplar ur 5V-ledningen, ibland flimrar lysdioden även när jag kopplar in 5V igen. Om jag tar bort GND tänds lysdioden och jag kan använda potentiometern för att ställa in lysdioden att slockna. Men jag ser fortfarande ingen fukt visas. Är fuktighetssensorn defekt eller AD-omvandlaren?
-
FörfattareInlagg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.