Fjärråtkomst via MyFritz
Hemsida › forum › I allmänhet › Fjärråtkomst via MyFritz
Märka: Fjärråtkomst, FritzBox
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast i 5 år, 8 månader i sedan av
Admin.
-
FörfattareInlagg
-
4. oktober 2020 kl. 21:03 #22936
WD
DeltagareHej,
Jag har försökt konfigurera fjärråtkomst till OpenSprinkler via MyFritz ett tag nu. Instruktionerna passar förmodligen inte längre den nuvarande versionen av FritzOS (7.21), åtminstone jag kan inte komma åt dem, inte ens efter dussintals gånger. Försök.
Fritzboxen kan nås externt via MyFritz.
Jag gör så här:
- I FritzBox Internet -> Delning -> Välj enhet för delning
- ESP-xxxx valt, men "Tillåt oberoende portdelning för den här enheten." aktiveras
- Välj ny delning -> MyFritz delning -> Annan applikation
- Tilldela namn, schema HTTPS//:, port in, OK klickade
- Konstigt nog visas inte den nya aktien under Aktier
- Opensprinkern visas i översikten över portutgåvor, men utan port
- Enheten visas under MyFrtz.net, men en anslutning kan inte upprättas (webbplatsen kan inte nås
esp-….myfritz.net stängde anslutningen oväntat.) - Om du klickar på pennan en gång under Port Sharing och sedan klickar på OK, visas porten i portdelningsöversikten
- Som ett test bockade jag också för "Tillåt den här enheten för Internetåtkomst via IPv4 (Exposed Host)". Detta har dock ingen effekt, bara felmeddelandet är annorlunda (denna webbplats kan inte tillhandahålla en säker anslutning
esp-….myfritz.net skickade ett ogiltigt svar.)
Jag kommer inte på något längre, är det någon som har en idé?
Tack, Wolfgang
31. oktober 2020 kl. 13:46 #23036Admin
KeymasterSå här fungerar portdelning för mig. Du måste dock skilja mellan OSPi och OpenSprinkler 3, eftersom OSPi använder port 8080 och OpenSprinkler 3 använder port 80.
Så ställ in det för OSPi så här:
Och så för OpenSprinkler 3:
Som du kan se här kan OSPi nås under den externa IP-porten 3000 och OpenSprinkler 3 och samma externa IP-port 3001.
På så sätt kan du framgångsrikt fjärrstyra flera OpenSprinklers från Internet.
Alternativet "Tillåt den här enheten helt för Internetåtkomst via IPv4 (Exposed Host)" får INTE aktiveras.
Tillsammans med MyFritz-releasen kan du nu konfigurera den i OpenSprinkler-appen.
1. I OpenSprinkler-appen väljer du menyalternativet "Hantera platser" uppe till vänster och trycker på "Lägg till / Lägg till enhet manuellt"
2. Ange ett namn i fältet "OpenSprinkler Name". I "OpenSprinkler IP" anger du MyFritz-versionen, följt av ett kolon och porten (se ovan 3000 eller 3001 eller din valda port)
3. Sedan lösenordet. Obs: Om du fortfarande har "opendoor" som ditt lösenord är det nu ett bra tillfälle att ändra det, för från och med nu kan hela Internet komma åt din OSPi eller OpenSprinkler!
4. Bekräfta med "Spara". Komplett. Om "Anslut"-symbolen blir grön, fungerar allt!
Obs: Om du är inom ditt WLAN tillåter Fritz!Box vanligtvis inte en anslutning via MyFritz. Avaktivera WLAN-funktionen på din smartphone och anslut via mobilnätverket för att testa denna funktion!
Förresten, delning fungerar bara via HTTP! HTTPS fungerar endast i kombination med en HTTP till HTTPS-proxy och ett motsvarande HTTPS-certifikat (t.ex. med Apache2 och OpenSSL självsignerat certifikat). Jag kommer att behandla detta ämne separat när jag får chansen.
-
FörfattareInlagg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.