FlowSensor 3-ledare känns inte igen

HEM > Forum > Allmänna > FlowSensor 3-ledare känns inte igen

Schlagwörter: , ,

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av totalt 5)
  • författaren
    inlägg
  • #25973
    KaneKane
    Deltagare

    Hej alla,

    jag har min för min OSPI (Firmware 2.1.9) köpte en flödesmätare. Jag testade detta på en Arduino, den levererar digitala 0/1 dvs pulser per liter (enligt databladet 1 puls/liter).

    Jag kopplade också in den korrekt, Vin (+5V), Sensor1 datakabeln och GND förstås. Eftersom det fungerade med en Arduino och den exakta kabeldragningen, antar jag att det är korrekt på det sättet.

    Tyvärr räknas ingenting vid vattning, rätt sensor1 väljs som sensortyp, alternativet "Ignorera sensor1" är också avstängt, så det borde räknas.

    Jag har denna sensor: https://www.amazon.de/gp/product/B089KJFVLV

    Kan någon hjälpa? Vad är fel? Alternativt - är det någon som har en annan sensor för 1″ (32 mm)?

    Hälsningar,
    kai

    #25985
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Det skulle vara mer intressant att veta vad du har ställt in i sensorinställningarna

    #25986
    KaneKane
    Deltagare

    Hej,

    Givartyp 1 "flödeshastighet" och 1 liter/puls är inställd

    Sensor 2 är inställd på "ingen".

    Hälsningar Kai Neuhaus

    #26035
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Hej,

    På databladet står det "Uteffekt DC 4,7 V", vilket troligen betyder att den växlar signalkabeln till PLUS.

    Tyvärr fungerar inte detta, pulsräknarna måste koppla GND till sensoringången.

    Så det finns alltid en impuls när GND+SENSOR är ansluten

    #26038
    KaneKane
    Deltagare

    Hej,

    Ja, det är sant.Det är det förväntade beteendet med 2-trådssensorer (sensor + Gnd), med 3-trådssensorer bara ytterligare ett + på VIN, åtminstone så förstod jag det. Jag kunde läsa minst 1 och 0 vid en digital ingång med Arduino. Därav min förvåning.
    Men ja, alternativt köper jag en annan sensor, jag kan bara inte hitta en halvvägs prisvärd 2-trådssensor för 1″ någonstans.
    Jag är öppen för rekommendationer.

    Tack för stödet.
    Hälsningar,
    kai

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av totalt 5)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.