FlowSensor 3-ledare känns inte igen

Hemsida forum I allmänhet FlowSensor 3-ledare känns inte igen

Märka:  , ,

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (från 5 totalt)
  • Författare
    Inlagg
    KaNe
    Deltagare

Hej alla,

ich habe mir für mein OSPI (Firmware 2.1.9) einen Durchflussmesser gekauft. Diesen habe ich an einem Arduino getestet, er liefert digital 0/1 also Impuls pro Liter (lt. Datenblatt 1 Impuls/Liter).

Ich habe ihn auch korrekt angeschlossen, Vin (+5V), Sensor1 das Datenkabel und GND natürlich. Da es mit einem Arduino und genau der Verkabelung funktioniert hat, gehe ich davon aus, dass es so auch korrekt ist.

Leider wird beim Bewässern nichts gezählt, als SensorTyp ist der korrekte Sensor1 ausgewählt, die Option ”Sensor1 ignorieren” ist ebenso aus, er sollte also mitzählen.

Jag har denna sensor: https://www.amazon.de/gp/product/B089KJFVLV

Kan någon hjälpa? Vad är det som går fel? Alternativt – är det någon som har en annan sensor för 1″ (32 mm)?

Hälsning,
    Kai

Admin
    Keymaster

Det skulle vara mer intressant att veta vad du har ställt in under sensorinställningarna

KaNe
    Deltagare

Hej,

Inställningen är sensor typ 1 ”flöde” och 1 liter/puls

Sensor 2 är på "ingen".

Hälsningar Kai Neuhaus

Admin
    Keymaster

Hej,

På databladet står det "utgångseffekt DC 4,7 V", vilket förmodligen betyder att den växlar signalkabeln till PLUS.

Tyvärr fungerar inte detta, pulsräknarna måste sätta GND på sensoringången.

Så det finns alltid en impuls när GND+SENSOR är ansluten

KaNe
    Deltagare

Hej,

Ja, det stämmer i och för sig. Detta är det förväntade beteendet med 2-trådssensorer (sensor + Gnd), med 3-trådssensorer bara ytterligare ett + på VIN, åtminstone så förstod jag det. Jag kunde läsa minst 1 och 0 på en digital inport med Arduino. Därav min förvåning.
    Men okej, alternativt köper jag en annan sensor, jag kan bara inte hitta en någorlunda prisvärd 2-trådssensor för 1″ någonstans.
    Jag är öppen för rekommendationer.

Tack för stödet.
    Hälsning,
    Kai

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (från 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.