Frågor om hamnarna i OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

HEM > Forum > Allmänna > Frågor om hamnarna i OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av totalt 6)
  • författaren
    inlägg
  • #22210
    NachtigallNachtigall
    Deltagare

    Hej,

    Jag har en Raspberry Pi 4 och OpenSprinkler (OSPi 1.5) köpt. Det ska nu finnas 2 x 4 Rainbird magnetventiler, alltså totalt 8 stycken, men uppdelat på två olika ventillådor.

    Några frågor

    * Det finns kl OSPi två gånger COM-porten. Bör/kan alla 8 kopplas till samma COM-port, eller snarare 4 på den ena och 4 på den andra - eller spelar det bara ingen roll?

    * Fick den mellersta 2A AC-adaptern. Kan man även förse Raspberry PI med den som faktiskt drar 2A själv eller har det som adapter. Om så är fallet, hur ansluter du strömförsörjningen från Raspi till OSPi? Jag såg att det finns en "+5V"-port på OSPi där - på något sätt till mini-USB-strömmen från Raspi?

    * Vad är GND- och SN1 / 2-portarna för? Ska du ansluta GND (jord?) Till metallhuset, där jordningen från AC-anslutningen redan är på?

    Bästa hälsningar,

    Jens

     

    #22308
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Hej,

    so:

    1. 2x COM: Dessa är båda anslutna och används bara för att förenkla ledningarna. Om du har mer än 20 magnetventiler bör du distribuera dem till båda COM-anslutningarna för att minska den aktuella belastningen på kontakterna. Annars kan du göra detta, men du behöver inte.

    2. 2A 24VAC-adapter: Ja, detta förser också Raspberri PI med ström. Sedan version 1.5 kan detta vara upp till 10W (5V x 2A). Detta bör vara tillräckligt för de flesta applikationer. Men om du ansluter stora konsumenter som hårddiskar till USB-porten räcker det knappast och då bör du också ansluta Raspberri PI-adaptern.

    3. Anslut bara inte GND till huset! De två signalingångarna byts via GND + SN1 eller GND och SN2. Så en signal utlöses när GND är närvarande vid SN1 eller SN2. VIN eller + 5V är avsedd för anslutning av externa sensorer som behöver el, till exempel vår jordfuktighetssensor.

    Vi rekommenderar även att ta en titt på detta OpenSprinkler Firmware-manual, som du hittar i nedladdningsområdet. Alla anslutningar förklaras här (de är desamma som i OpenSprinkler 3.2)

     

     

    #22319
    NachtigallNachtigall
    Deltagare

    Tack.

    Jag hade inte sett manualerna alls. Jag läste igenom FAQ och ”Hur det fungerar” flera gånger (kan det vara så att dessa inte är länkade från dessa sidor?!). Hur som helst, jag ser det om ett ögonblick.

    #22320
    NachtigallNachtigall
    Deltagare

    I filen https://opensprinklershop.de/wp-content/uploads/2020/04/os-manual_2.1.9-DE.pdf?v=3a52f3c22ed6 det finns en hänvisning till en YouTube-video med en länkknapp på sidan 5. Detta är dock inte länkat. Kan du skicka länken till mig? (eller uppdatera dokumentet.) När jag själv söker på youtube om ämnet hittar jag mycket och vet inte vad som är rätt.

    #22868
    NachtigallNachtigall
    Deltagare

    Hej,

    @Admin Jag ville fråga igen var jag kan hitta den här videon? Som sagt är länken (fortfarande) inte korrekt i PDF-instruktionerna.

    Bästa hälsningar,

    Jens

     

    #23039
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Oha tydligen har konvertera PDF raderat länken.

    Här är han: https://www.youtube.com/watch?v=M0nWP22GOE4

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av totalt 6)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.