Frågor om portarna i OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)
Hemsida › forum › I allmänhet › Frågor om portarna i OSPi 1.5 (COM, +5V, GND, SN1/2)
- Detta har 5 svar, 2 deltagare och uppdaterade senast i 5 år, 8 månader i sedan av
Admin.
-
FörfattareInlagg
-
20. augusti 2020 kl. 15:15 #22210
nachtigall
DeltagareHej,
Jag köpte en Raspberry Pi 4 och OpenSprinkler (OSPi 1.5). Det ska nu finnas 2 x 4 magnetventiler från Rainbird, alltså 8 stycken totalt, men uppdelade på två olika ventillådor.
Några frågor
* Det finns två COM-portar på OSPi. Bör/kan alla 8 kopplas till samma COM-port, eller vore det bättre att ha 4 på den ena och 4 på den andra - eller spelar det helt enkelt ingen roll?
* Ha en medium 2A AC-adapter. Kan du använda den för att förse Raspberry PI, som faktiskt drar 2A själv eller har den som adapter. Om så är fallet, hur ansluter du strömförsörjningen från Raspi till OSPi? Jag såg att det finns en "+5V"-port på OSPi - på något sätt ansluten till mini-USB-strömmen från Raspi?
* Vad är GND- och SN1/2-portarna till för? Ska man ansluta GND (jord?) till metallhöljet, där jord från AC-anslutningen redan finns där?
Med vänliga hälsningar,
Jens
23. augusti 2020 kl. 0:24 #22308Admin
KeymasterHej,
så:
1. 2x COM: Dessa är båda anslutna och tjänar endast till att förenkla kabeldragningen. Om du har fler än 20 magnetventiler bör du fördela dem över båda COM-portarna för att minska strömbelastningen på kontakterna. Annars kan du göra detta, men du behöver inte.
2. 2A 24VAC-adapter: Ja, denna förser även Raspberri PI med ström. Sedan version 1.5 kan detta vara upp till 10W (5V x 2A). Detta bör vara tillräckligt för de flesta tillämpningar. Kopplar du dock storkonsumenter som hårddiskar till USB-porten så räcker det knappast och då ska du även koppla in Raspberry PI-adaptern.
3. Anslut bara inte GND till huset! De två signalingångarna växlas via GND+SN1 eller GND och SN2. Så en signal utlöses när GND är närvarande vid SN1 eller SN2. VIN eller +5V är avsedd för anslutning av externa sensorer som kräver ström, såsom vår jordfuktighetssensor.
Vi rekommenderar också att du tar en titt på OpenSprinklers firmwaremanual, som du hittar i nedladdningsområdet. Alla anslutningar förklaras här (de är samma som för OpenSprinkler 3.2)
23. augusti 2020 kl. 8:00 #22319nachtigall
DeltagareTack.
Jag hade inte ens sett manualerna. Jag läste igenom FAQ och "Hur fungerar det" flera gånger (kan det vara så att dessa inte är länkade från dessa sidor?!). Hur som helst, jag ska ta en titt på det direkt.
23. augusti 2020 kl. 8:03 #22320nachtigall
DeltagareI filen https://OpenSprinklerShop.de/wp-content/uploads/2020/04/os-manual_2.1.9-DE.pdf?v=3a52f3c22ed6 Det finns en hänvisning till en YouTube-video med en länkknapp på sidan 5. Den är dock inte länkad. Kan du skicka länken till mig? (eller uppdatera dokumentet). När jag själv söker efter ämnet på YouTube hittar jag alla möjliga saker och vet inte vad som är rätt.
22. september 2020 kl. 8:10 #22868nachtigall
DeltagareHej,
@Admin Jag ville fråga igen var jag kan hitta den här videon? Länken är som sagt (fortfarande) inte korrekt i PDF-instruktionerna.
Med vänliga hälsningar,
Jens
31. oktober 2020 kl. 14:02 #23039Admin
KeymasterÅh, tydligen tog PDF-konverteraren bort länken.
Här är han: https://www.youtube.com/watch?v=M0nWP22GOE4
-
FörfattareInlagg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.