Frågor om Influx Integration

Hemsida forum I allmänhet Frågor om Influx Integration

Märka:  , ,

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (från 5 totalt)
  • Författare
    Inlagg
    Mathias Stöber
    Deltagare

Hej,

Tack för de coola nya funktionerna! Idag installerade jag om min Ospi och spelade med mqtt och influx integrationen. För att testa konfigurerade jag Raspi temperatur- och väderdata som sensorer. Jag har frågor om detta:

– Hur exakt är dataloggning och utdata till mqtt och inflöde relaterade till sensorkonfigurationen? Är de oberoende av varandra eller inte? Jag skulle vilja logga in på SD-kortet så lite som möjligt, så en ren push till mqtt och/eller inflöde skulle vara idealiskt för mig.

– När exakt skickas data till mqtt och Influx? När ändrad, beroende på det konfigurerade läsintervallet eller båda?

Annars märkte jag två saker. I hjälp av webbgränssnittet vore det bra om det under Bucket and Organization (Influx) stod om du ska infoga namnet eller ID:n. Dessutom hade jag idag problem med att uppdatera till den senaste mjukvaruversionen med “update.sh”. Det gamla init.d-skriptet togs bort, men det var ingen fråga om jag ville aktivera tjänsten. Endast ett samtal till "build.sh ospi" gav lättnad, vilket också kan vara något för dokumentationen.

Tack så mycket Mathias

Admin
    Keymaster

Hej, loggas eller skickas via MQTT eller Influx db sker alltid i det ögonblick då data togs emot.
    Avläsningsintervallet för MQTT-sensorer har en annan funktion; vid detta intervall förnyar den prenumerationen från MQTT-servern

De andra punkterna är nya för mig, ingen har rapporterat detta än. Jag ska ta en titt.

Mathias Stöber
    Deltagare

Hej,

tack för svaret. Med "läsintervall" menade jag punkten i den analoga sensorkonfigurationen (se figur 1), men i mitt fall är det inte ett Mqtt-ämne som jag tar emot, utan temperaturen på Raspi.
    Igår avaktiverade jag dataloggningen i sensorns konfiguration (även i figur 1). Detta innebar att dataposten stannade i min InfluxDB, men ändringarna fortsatte att publiceras i Mqtt-servern (Bild 2). Så det måste vara skillnad på triggarna, åtminstone för de analoga sensorerna. Eftersom förändringen av vattennivån loggades i Influxdb samtidigt.

VG Mathias

Bilagor:
    Det måste du vara inloggad för att se bifogade filer.
    Admin
    Keymaster

Just det, inflödet triggas annorlunda – via logg. Jag ska justera det

Mathias Stöber
    Deltagare

Hej,

Tack! Jag hämtade precis en uppdatering och testar den.

Finns det en anledning till att releasenumren i Github ligger lite efter?

Se Mathias

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (från 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.