flera zoner – en jordfuktighetssensor?

Hemsida forum I allmänhet flera zoner – en jordfuktighetssensor?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (från 6 totalt)
  • Författare
    Inlagg
    Badger
    Deltagare

Hej!

Först och främst: Jag har inte använt OpenSprinkler än. Därav den möjligen något lekmannafrågan.

I framtiden skulle jag vilja styra 4 zoner (sekventiell), men jag vill bara installera en jordfuktighetssensor.
    Kan OpenSprinkler hantera detta ordentligt?

Efter att ha tittat igenom olika instruktioner är jag ärligt talat inte säker på om det fungerar som jag vill.

Min idé:
    – Jag ställer in en önskad bevattningstid (t.ex. zon A från 04:00 till 04:15, zon B från 04:15 till 04:30, etc.).
    – Har golvet t.ex. Efter 10 minuters vattning av önskad luftfuktighet stannar vattningen i denna zon
    – referensvärdet (i detta fall 10 minuter) används nu för bevattning av zon B
    – osv osv

Fungerar det som jag föreställer mig? Eller skulle jag verkligen behöva 4 sensorer för ett sådant fall? Eller skulle du lösa det helt annorlunda?

Bästa hälsningar
    Patrick

Admin
    Keymaster

Hej,

det är inga problem. För det första är det inte zonen som justeras, utan programmen. Om alla 4 zonerna är i ett program, finns det bara en justering. Men om du vill ha ett separat program för varje zon, skapa helt enkelt 4 justeringar för varje program.

Jordfuktigheten bearbetas med funktionen "Programjusteringar".

Du skapar 4 av dessa, var och en med samma sensor, men alltid med ett annat program

Badger
    Deltagare

Tack för ditt svar.

Men det betyder: Även om zonventilerna aktiveras sekventiellt så startas zon 2 trots att zon 1 stoppades tidigt eftersom marken redan är tillräckligt fuktig?
    Vill bara vara på den säkra sidan innan jag köper controllern :)

Admin
    Keymaster

Som redan sagts håller programmet på att anpassas.
    Bredvid oss ​​har vi två zoner 1 och 2, med en gångtid på Zon1 = 2 och Zone2 = 5 minuter. Detta motsvarar 100%
    Om jordfuktighetsgivaren endast rapporterar partiell fukt och programjusteringen beräknar 50 %, så körs programmet med Zon1 = 1 och Zon2 = 2,5 minuter

Admin
    Keymaster

Som redan sagts håller programmet på att anpassas.
    Bredvid oss ​​har vi två zoner 1 och 2, med en gångtid på Zon1 = 2 och Zone2 = 5 minuter. Detta motsvarar 100%
    Om jordfuktighetsgivaren endast rapporterar partiell fukt och programjusteringen beräknar 50 %, så körs programmet med Zon1 = 1 och Zon2 = 2,5 minuter

Badger
    Deltagare

Perfekt – tack för infon!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (från 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.