Öppna sprinklerinstallationen

HEM > Forum > Vorgestellt > Öppna sprinklerinstallationen

Visning av 1-bidrag (från totalt 1)
  • författaren
    inlägg
  • #24492
    anonym
    Inaktiv

    Öppen sprinklerinstallation, 40 stationer (24 aktiva), Gardena bevattning, trädgårdspump, poolkontroll, Homemetic integration, väderstation, radiofjärrkontroll, etc.

    kontrollbox med OpenSprinkler Komponenten

    Under de senaste nätterna har jag snyggt installerat hela bevattningselektronik och elteknikinstallation i IP67-lådan och äntligen sagt adjö till den flygande ledningen.

    Bevattningsprojektet startade för 4 år sedan (2017) med initialt ett OpenSprinkler Main Controller V2.3, som gör sitt jobb än idag. Denna har dock nu 2 expansionskort, så totalt 40 stationsutgångar, varav endast 24 används för närvarande. Jag installerade den andra expansionsbrädan som en "reserv" eftersom nya bevattningszoner ständigt tillkommer.

    Följande styrs av öppna sprinklers:

    trädgården pump
    10 x Gardena fyrkantiga pop-up sprinklers
    2 x sprinklers från Gardena
    3 x fönsterskåpbevattning
    2 x tråg
    1 x gräsmatta som vattnar under jorden
    3 x bevattningslinjer för totalt 48 buskplantor
    3 x ventilstyrda vattenuttag
    1 x poolfyllning
    1 x poolfilterpump (beredd)
    1 x poolklorgenerator (beredd)
    1 x utomhusbelysning / utomhusuttag (planerat)
    Hårdvara:

    OpenSprinkler v2.3
    2 x OpenSprinkler Expansion Board
    3 x DIN-skenreläer 12V
    9V plug-in strömförsörjning
    IP67-hölje 60 cm x 40 cm
    8 x Gardena 3-vägs ventilboxar, varav 7 är utrustade med 3 ventiler vardera (1 box som reserv)
    8 mm, 20 mm, 25 mm och 32 mm PE-linjer (beroende på flödeshastighet, huvudledningar i 32 mm)
    Bechwand pool, med filtersystem och körgenerator (saltvattenelektrolys)
    Särskilda egenskaper:

    All elektronik installerad i källaren. Därifrån leder 5 kablar med 7 ledningar vardera till ventilboxarna (6 ventiler styrs per kabel + 1 x gemensam, dvs. 2 Gardena 3-vägs ventilboxar per kabel).
    3 av OpenSprinkler Utgångar driver 12V reläspolar direkt (synligt på bilden). De 3 reläerna vardera omkopplar 2-poligt (omvänd polaritetsskydd) följande 230V-enheter: fontänpump, poolfilterpump, poolklorgenerator.
    Brunnpump är naturligtvis konfigurerad i OS som “Main 1”.
    Filterpumpen är konfigurerad som "Main 2" för att säkerställa att filterpumpen alltid är igång när klorgeneratorn är på. Brunnspumpen är redan kopplad via reläet, filterpumpen och klorgeneratorn är ännu inte anslutna till reläet, eftersom strömkablarna till enheterna vid poolen ännu inte är dragna genom källarväggen. Tanken är att filtersystemet inklusive klorgenerator över OpenSprinkler gånger, vanligtvis 3 timmar om dagen, när det är tungt bad och/eller höga temperaturer behöver poolen mer klor. Nästa projekt: vattentät kabelkanal för poolutrustningen genom källarväggen.
    Integrering i hemautomation: Home Control Center (Homematic) skickar HTTP-förfrågningar via skript Opensprinkler och använder den för att kontrollera följande OpenSprinkler Kommandon: slå på/av enskilda stationer (signaler från fjärrkontrollen)
    Starta vattningsprogram (signaler från fjärrkontrollen)
    Regnfördröjning (signal från väderstationen)
    Angående fjärrkontrollen: Den är extremt praktisk när du arbetar i trädgården, behöver vatten från vattenslangen då och då och sedan helt enkelt har den lilla, behändiga fjärrkontrollen i byxfickan, med vilken du kan aktivera trädgårdspumpen eller individuella bevattningskretsar eller ibland kan starta hela bevattningsprogram. Naturligtvis kan du också använda smartphonen med OS-appen för detta, men pekskärmen är svår att använda med smutsiga fingrar eller trädgårdshandskar. Det är en Homematic-fjärrkontroll, som skickar till Homematic-kontrollcentralen i huset, där ett skript startas, som skickar motsvarande Http-förfrågan till OpenSprinklerstyrenheten skickar.
    Regnfördröjning genom väderstation: Regnfördröjningen genom väderstationen fungerar på samma sätt som fjärrkontrollen. Väderstationen är återigen en Homematic-komponent. När det börjar regna skickar stationen till Homematics högkvarter. Ett skript startas där igen, vilket skickar en motsvarande Http-förfrågan OpenSprinkler skickar, vilket aktiverar regnfördröjningen i OS. Om det slutar regna sker ytterligare kommunikation mellan kontrollcentralerna: Från slutet av regnet förblir regnfördröjningen i OS aktiv i ytterligare 12 timmar. Det finns också ett OS API-kommando för detta. Även om OpenSprinker kan ta emot väderdata från Internet, är dessa inte tillräckligt exakta för att avgöra om det faktiskt regnar på din fastighet eller om regnmolnet passerar. Utan en egen regnsensor (i mitt fall en egen väderstation) kan det hända att OS vattnar fast det regnar. Då står grannen redan framför dörren och påpekar att du har kopplat på grässpridaren trots ösregnet. För att slippa denna pinsamhet behöver du en egen regnsensor på plats.
    Poolfyllning via operativsystem och trädgårdspump: För att helt fylla på den tomma poolen krävs en tidskontroll. I mitt fall måste pumpen gå i 14 timmar. OS stänger sedan av pumpen och förhindrar att den flyter över. Dessutom måste poolen fyllas på kvällen i starkt solsken (avdunstning), för detta måste pumpen och ventilen aktiveras i 10 till 20 minuter, beroende på utetemperaturen. Vatteninloppet till poolen är helt enkelt ett 25 mm PE-rör som är anslutet till en av trädgårdsventilerna och slutar på andra sidan vid kanten av poolen. En fyllningsnivåsensor vid poolen skulle också vara önskvärd för att fylla upp exakt till målnivån; den nuvarande lösningen beräknar bara poolfyllningens varaktighet baserat på utetemperaturen under dagen, vilket kan leda till avvikelser över flera dagar som måste korrigeras manuellt.
    Ventilstyrda slanganslutningar: Tills nyligen kopplades Gardena vattenuttag helt enkelt till vattenledningarna till ventilboxarna. För att ta vatten från burkarna behöver du bara ansluta en trädgårdsslang till vattenuttagen med Gardena-kopplingen och slå på trädgårdspumpen. Alla ventiler ska vara avstängda för att ha fullt pumptryck på den anslutna trädgårdsslangen och inte låta några sprinkler etc. gå vid halvtryck samtidigt. Detta kan enkelt konfigureras i OpenSprinker genom att namnge en ledig station som en "slang" och konfigurera den med "Main 1" (= trädgårdspump). Du behöver inte ens använda en “riktig” anslutning i OS-styrenheten. Du kan konfigurera fler stationer i OS-konfigurationsmenyn än vad som faktiskt finns. Jag kallar dessa fysiskt obefintliga stationer "virtuella stationer". "Slang" kan vara en virtuell station vars funktion helt enkelt är att slå på "Main 1" (= trädgårdspump) utan att någon ventil är aktiv. Vattnet tas sedan från vattenuttaget mellan pumpen och ventilboxen genom den anslutna trädgårdsslangen. En annan ”virtuell station” heter ”Paus” för mig. Den styr inte ett “huvud”, så pumpen är avstängd. "Paus" -stationen används endast för att ge pumpen en paus under långa bevattningsprogram, eller för att integrera en paus i ett program av någon annan anledning, eller för att ge en paus i manuell bevattning.
    Tillbaka till ämnet: Mina smarta anslutningar (vattenuttag) var tidigare anslutna direkt till huvudvattenledningarna mellan pumpen och ventilboxen. Detta är mycket praktiskt eftersom du inte behöver några ventiler för vattenuttagen och du fortfarande kan styra en ansluten slang via OS. Men den här billiga lösningen har också nackdelar: Om du glömmer att ta bort slangen från vattenuttaget (och det finns ingen annan stoppanordning i trädgårdsslangen) är slangen också aktiv så snart operativsystemet startar ett bevattningsprogram. Så på kvällen drar du dig tillbaka till huset och tror att bevattningsprogrammet kommer att göra sitt jobb, bara för att senare ta reda på att gräsmattan inte har vattnats alls eftersom allt vatten har läckt genom trädgårdsslangen i timmar. Det blir särskilt svårt när andra familjemedlemmar ansluter trädgårdsslangar utan att inse varför trädgårdsslangen måste tas bort innan vattningsprogrammet startas. Dessutom finns det situationer där du medvetet vill inkludera en trädgårdsslang i vattningsprogrammet. Detta är till exempel fallet när nya växter har planterats som tillfälligt ska vattnas särskilt kraftigt, så att en ansluten trädgårdsslang fästs på växten. Detta fungerar inte om den anslutna trädgårdsslangen stör hela bevattningsprogrammet eftersom en del av vattnet dräneras hela tiden genom den.
    Alla dessa överväganden ledde mig nyligen till att nu styra alla tre vattenuttagen med sin egen ventil. Nu behöver jag inte oroa mig för en slang ansluten som någon i huset av misstag har lämnat där. Bevattningsprogrammet påverkas inte längre. Dessutom kan jag byta vattenuttag när som helst, till exempel för att specifikt vattna en växt med en trädgårdsslang. Ett annat applikationsexempel är trädgårdsduschen, som är permanent ansluten till vattenuttaget på varma sommardagar och kan aktiveras i 3 minuter med fjärrkontroll (se ovan). Nackdelen med den ventilstyrda slanganslutningen: Kostnader för extra ventiler, ledningar, kablar etc. och beläggning av en OS-station per vattenuttag. Du kan också ansluta alla vattenuttag elektriskt till en OS-station eller leverera alla vattenuttag tillsammans via en ventil, men om så är fallet, gör då rätt sak: nu vill jag kunna styra varje vattenuttag individuellt och via sin egen ventil .
    Ytterligare planer:

    Anslutning av poolutrustningen (filterpump och klorgenerator) till reläerna i källaren, för att även över OpenSprinkler att kunna styra. Utöver de kablar som redan har dragits igenom ska även strömförsörjningen till poolutrustningen dras genom källarens yttervägg på ett sådant sätt att inget grundvatten kan tränga in i källaren genom borrhålen.
    Nivåsensor vid poolen för att förhindra att poolen överflödar eller är otillräcklig påfyllning, samt för att kunna övervaka påfyllningsprocessen på distans. Möjliga lösningar: kapacitiv nivåmätare, ultraljud, flottörbrytare, elektrisk anslutning genom (salt) vattnet i poolen. Jag brukar använda en kapacitiv nivåmätare, möjligen en extra flottöromkopplare för exakt bestämning av den slutliga fyllnadsnivån. Till skillnad från regntunnan är problemet med poolen att du badar i den, vilket skapar vågrörelser och därmed fluktuerande sensorvärden.
    Fönsterlådor: Jag använder fönsterlådorna från Lechuza. De är dyra men ser bra ut och har en vattenreserv med ett överflöde nedan. Blomlådorna fylls med vatten varje dag via tunna, genomskinliga slangar som leder från ventillådan på husväggen till balkonger och fönster. 2 till 4 minuter räcker för alla lådor som fylls tillsammans via en ventil och sedan flyter de alla från överflödet. Jag ställer in vattningstiden så att den sista rutan flödar över, så jag vet att de alla är fulla. För mycket vatten spelar ingen roll, lådorna har överflöd för det. Växterna i lådorna ”drar” sitt vatten efter behov över de porösa stenarna i lådornas botten. Marken i lådorna är därför alltid bara måttligt fuktig, oavsett hur mycket vatten du pumpar in i behållarna på lådorna. När denna vattningskrets är igång, droppar den ner från blomlådorna över hela huset. Jag tänkte sätta en returlinje på varje låda för det överfyllda vattnet så att det inte skulle droppa ner, men det skulle vara svårt att fästa och vad fan, det droppar bara.
    Andra bevattningszoner: Det finns alltid något nytt som behöver bevattnas: grönsaksbäddar, blomkrukor, häckbuskar som ännu inte har bevattnats. För detta ändamål installerade jag det andra OS-expansionskortet i den nya elektronikboxen idag. Ingen zon på den nya styrelsen är upptagen än, men det kommer säkert att komma.
    En mer kraftfull pump: det vattnas så mycket, programmen körs i flera timmar om dagen tills de 24 stationerna är klara. Om poolen sedan fylls i timmar kör pumpen kontinuerligt på varma dagar. Om det inte längre räcker behövs en kraftfullare pump, eventuellt en andra brunn. Detta skulle fylla poolen snabbare, fler sprinkler skulle springa samtidigt, etc. Jag funderar på att byta från den nuvarande sugpumpen till en dränkbar pump, men jag är inte säker än. Pumpen drar alltid några luftbubblor, förhoppningsvis skulle det inte hända med den dränkbara pumpen. Några idéer, förslag eller rekommendationer om dränkbara pumpar?
    Så mycket hittills. Det kommer säkert att finnas fler detaljer som jag inte har antecknat än. Kanske mer senare. Jag kan också lägga upp fler bilder om du är intresserad. Men nu har jag tjänat AD-omvandlaren ...

Visning av 1-bidrag (från totalt 1)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.