Parallell och sekventiell bevattning

Hemsida forum I allmänhet Parallell och sekventiell bevattning

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (från 14 totalt)
  • Författare
    Inlagg
    gd1122
    Deltagare

Jag vill vattna zon 1 och 3 samtidigt och sedan automatiskt vattna zon 2 och 4 samtidigt.

Det är inte klart för mig hur man ställer in detta. Eller så fungerar det inte alls.

Anonym
    Inaktiv

Såvitt jag förstår måste man ställa in samma starttid för zon 1 och 3 och manuellt ställa in en annan starttid för zon 2 och 4, vilket är efter bevattningstiden för de första zonerna.

För man kan inte bilda grupper där man sedan säger att den eller den gruppen ska behandlas sekventiellt. Du kan bara tala om för varje zon att den ska behandlas sekventiellt. Så om du har två zoner med samma eller överlappande bevattningstid kan du bara använda flaggan "Sekvensiell" för att säga att de inte kan aktiveras samtidigt utan en efter en. En zon fördröjs sedan tills den föregående är klar.

gd1122
    Deltagare

Ja, det är vad jag har gjort hittills. men det ger dig inte bra koll på väderberoendet. Om det är torrare kan körtiden  (för 1+3) fördubblas. Med fasta uppföljningstider måste man då sätta långa pauser som en försiktighetsåtgärd. Jag skulle vilja ha automatisk efterbevattning.

Ed
    Deltagare

Hej alla,

Har något förbättrats här? Jag skulle vilja köra 2 cirklar (bäddar) tillsammans, men för mig är det cirkel 2 och cirkel 4, dvs det finns en annan cirkel däremellan. Så det är inte möjligt för tillfället (eller så har jag missat något). Det faktum att du inte kan ändra ordningen här är verkligen en besvikelse. Detta måste definitivt vara mer flexibelt, alternativt med grupper eller liknande. Det här är alldeles för stel...

Anonym
    Inaktiv

Prova med:
    Redigera alternativ

Konfigurera huvudbevattningskrets eller redigera bevattningskretsar

Denna firmware stöder upp till 2 oberoende masterstationer, var och en med sina egna inställningar enligt nedan
    listade.
    ● Masterstation: Definiera en masterstation/zon, även känd som en pumpstation. Mästaren är en zon som
    är påslagen tillsammans med andra zoner. Varje zon kan ställas in som master. Standard
    är ingen (d.v.s. ingen användning av en masterstation).
    ● Master On Adjustment: Finjustera den exakta tidpunkten då mastern slås på. Den acceptabla
    Räckvidden är 0 till 600 sekunder, i steg om 5 sekunder. Till exempel, om den är inställd på 15, växlar
    Masterstationen slås på 15 sekunder efter att en station har öppnats.
    ● Master Off-inställning: Finjustera den exakta tiden då mastern stängs av. Den acceptabla
    Räckvidden är -600 till 0 sekunder, i steg om 5 sekunder. Till exempel, om den är inställd på -15, växlar
    Masterstationen stängs av 15 sekunder innan en station stänger.
    Hanteringsstationer
    ● Antal stationer: OpenSprinkler kan automatiskt detektera antalet tillgängliga expansionskort;
    Användaren behöver dock fortfarande ställa in antalet zoner manuellt eftersom de begränsar antalet fysiska zoner
    kan överstiga. Detta är särskilt användbart när du använder den virtuella stationsfunktionen (t.ex.
    fjärr- eller RF-stationer). Standard är 8.
    ● Stationsfördröjning: fördröjningstiden mellan två på varandra följande stationer. Det acceptabla intervallet
    är -600 till 600 sekunder, i steg om 5 sekunder. Till exempel, om den är inställd på 60, ​​öppnas
    OpenSprinkler Firmware 2.1.9 Användarmanual 14
    den andra zonen stänger 1 minut efter att den första zonen stängs. Öppnar vid en inställning på -15 sekunder
    Den andra zonen stänger 15 sekunder innan den första zonen stänger. En negativ stationsfördröjning är
    ibland användbart för att lösa problem med vattenstrypning. Standard är 0 (dvs nästa
    Zon öppnas omedelbart efter föregående zon).

Lycka till, HG

Ed
    Deltagare

Ursäkta men detta är bara en lösning. Det kan inte vara så att man kan ställa in "program" i opensprienkler, men ordningen och parallelliseringen av zonerna kan inte ställas in här. Om jag hade vetat det hade jag byggt min egen logik i NodeRed och KNX. OpenSprinkler rekommenderas för närvarande inte, det är bättre att använda Hunter eller bygga din egen logik i OH, HA eller NR.

Anonym
    Inaktiv

Du kan vattna flera zoner samtidigt genom att göra varje zon till sin egen
    sekventiell grupp. Det gör du genom att klicka på denna i huvudvyn
    Klicka på kugghjulet i zonen, klicka sedan på fliken "Avancerat" och där en gruppbokstav
    förlåter. Om två zoner har samma gruppmedlemskap blir de sekventiella
    Om de är i olika zoner exekveras de oberoende av varandra.

Admin
    Keymaster

Har du sett att den nya firmwareuppdateringen nu också stöder gruppbildning?

Kito
    Deltagare

Var kan jag hitta den nya firmwaren?

har nu installerat:

2.1.9 (10)

edit: hittade den.

Firmware 2023 – Version 2.3.0(128)

hur installerar jag detta (fjärr)?

3.2 DC

nachtigall
    Deltagare

Tyvärr verkar gruppfunktionen i den nya firmwaren inte erbjuda vad gd1122 (och jag också) skulle vilja ha. Jag hade det här. frågade: https://OpenSprinkler.com/forums/topic/parallel-grouping-of-stations-with-2-2-0-ospi-firmware/ och tyvärr är det förmodligen utanför räckvidden.

Jag vill vattna zon 1 och 3 samtidigt och sedan automatiskt vattna zon 2 och 4 samtidigt.

Det är inte klart för mig hur man ställer in detta. Eller så fungerar det inte alls.

Det fungerar inte. Tyvärr.

gd1122
    Deltagare

Är det känt varför detta inte också görs tillgängligt för OSPi?

Admin
    Keymaster

Den fasta programvaran finns även tillgänglig för OSPi. Kör helt enkelt uppdateringsskriptet (med sudo) - exportera konfigurationen först!

Följande regler gäller för den nya gruppfunktionen:

– inom en grupp (samma bokstav) körs allt sekventiellt

– Utanför grupperna (olika bokstäver) går allt parallellt

– Grupp P går alltid parallellt

Så du behöver bara ställa in 1 + 2 i grupp A och 3 + 4 i grupp B.

Simulant
    Deltagare

Irgendwie erschließt sich mir die Logik der Gruppierung nicht – ich glaube ich verstehe sie, finde sie aber unlogisch. Wenn ich von Gruppen spreche, würde ich doch erwarten, dass diese gleich behandelt werden, quasi parallel laufen und die einzelnen Gruppen dann nacheinander abgearbeitet werden. Ich plane gerade die Erweiterung meiner Bewässerung und da würde ich dann gern Zone 1 und Zone 2 nacheinander laufen lassen. In den Zonen sind 4 bzw. 5 Kreise, die im wesentlichen zeitgleich laufen sollen, damit meine Pumpe nicht ständig taktet (falls nur einzelne Kreise laufen fördert sie zu viel). Damit das dann funktioniert, müsste ich also mit der aktuellen Gruppenlogik Zone1.Kreis1 (Z1.K1) und Zone2.Kreis1 (Z2.K1) z.B. Gruppe A zuordnen, Z1.K2 und Z2.K2 Gruppe B etc…damit alle Kreise aus Zone 1 gleichzeitig und anschließend Zone 2 läuft. Ich hätte es logisch gefunden, alle Kreise aus Zone 1 in eine Gruppe zu legen, die dann diese Kreise parallel laufen lässt und Zone 2 in Gruppe B die dann wiederum mit deren Kreisen parallel arbeitet, wenn A fertig ist – (parallel in der Gruppe und sequentiell zwischen den Gruppen). Die Logik, dass das was gleichzeitig passieren soll, die Zuordnung in verschiedene Gruppen erfordert, ist m.E. etwas unglücklich oder ich verstehe es falsch. Ich glaube, dass da der eine oder andere Kommentar im Internet da auch in meine Interpretationsrichtung geht.

Finns det någon bestämmelse om en justering av konceptet/driftslogiken, eller är det fixat så?

gd1122
    Deltagare

Jag ser det så också, det är ologiskt. En justering vore att rekommendera.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (från 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.