Parallell och sekventiell bevattning

HEM > Forum > Allmänna > Parallell och sekventiell bevattning

Schlagwörter: 

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av totalt 12)
  • författaren
    inlägg
  • #24206
    gd1122gd1122
    Deltagare

    Jag vill vattna zon 1 och 3 samtidigt och sedan automatiskt 2 och 4 samtidigt.

    Jag vet inte hur jag ska justera det. Eller är det inte alls möjligt.

    #24209
    anonym
    Inaktiv

    Såvitt jag förstår måste du ställa in samma starttid för zonerna 1 och 3 och manuellt ställa in en annan starttid för zonerna 2 och 4, vilket är efter vattningstiden för de första zonerna.

    Eftersom du inte kan bilda grupper där du sedan säger att den här eller den gruppen ska behandlas sekventiellt. Du kan bara säga för varje zon att den ska behandlas sekventiellt. Så om du har två zoner med samma eller överlappande vattningstid, kan du bara säga via "Sequential" -flaggan att de inte ska aktiveras samtidigt utan efter varandra. En zon försenas sedan tills den föregående är klar.

    #24210
    gd1122gd1122
    Deltagare

    Ja, det är så jag gör det hittills. men med det har man inte väderberoendet väl under kontroll. När det är torrare kan körtiden (för 1 + 3) fördubblas. Som en försiktighetsåtgärd måste långa pauser ställas in med fasta uppföljningstider. Jag vill ha en automatisk uppföljningsbevattning.

    #25844
    EdEd
    Deltagare

    Hej alla,

    har något förbättrats här? Jag skulle vilja köra 2 cirklar (bäddar) tillsammans, men för mig är det cirkel 2 och cirkel 4, dvs det finns en annan cirkel emellan. Så för närvarande inte möjligt (eller så har jag förbisett något). Att man inte kan ändra ordningen här är egentligen blygsamt. Det måste definitivt vara mer flexibelt, alternativt med grupper eller liknande.. Det är alldeles för stelt så här...

    #25937
    anonym
    Inaktiv

    Prova med:
    Redigera alternativ

    Konfigurera huvudbevattningskrets eller redigera bevattningskretsar

    Denna firmware stöder upp till 2 oberoende masterstationer, var och en med sina egna inställningar enligt nedan
    listade.
    ● Masterstation: Definiera en masterstation/zon, även känd som en pumpstation. Mästaren är en zon som
    slås på tillsammans med andra zoner. Varje zon kan ställas in som en master. Standarden
    är ingen (dvs. ingen användning av en masterstation).
    ● Master On Adjustment: Finjustera den exakta tiden som mastern slås på. Det acceptabla
    Räckvidden är 0 till 600 sekunder, i steg om 5 sekunder. Till exempel, om den är inställd på 15, växlar
    masterstationen slås på 15 sekunder efter att en station har öppnats.
    ● Master Off-inställning: Finjustera den exakta tiden då mastern stängs av. Det acceptabla
    Räckvidden är -600 till 0 sekunder, i steg om 5 sekunder. Till exempel, om den är inställd på -15, växlar
    masterstationen stänger av sig själv 15 sekunder innan en station stänger.
    hantering av stationer
    ● Antal stationer: OpenSprinkler kan automatiskt upptäcka antalet tillgängliga expansionskort;
    dock måste användaren ställa in antalet zoner manuellt eftersom de begränsar antalet fysiska zoner
    kan överstiga. Detta är särskilt användbart när du använder den virtuella stationsfunktionen (t
    fjärr- eller RF-stationer). Standard är 8.
    ● Stationsfördröjning: fördröjningstiden mellan två på varandra följande stationer. Det acceptabla intervallet
    är -600 till 600 sekunder, i steg om 5 sekunder. Till exempel, om den är inställd på 60, ​​öppnas
    OpenSprinkler Firmware 2.1.9 Användarmanual 14
    den andra zonen stänger 1 minut efter att den första zonen stängs. Öppnar vid en inställning på -15 sekunder
    den andra zonen stänger 15 sekunder innan den första zonen stänger. En negativ stationsfördröjning är
    ibland användbart för att lösa problem med vattenstrypning. Standard är 0 (dvs den närmaste
    zon öppnas omedelbart efter föregående zon).

    Lycka till, HG

     

    #25939
    EdEd
    Deltagare

    Ursäkta men detta är bara en lösning. Det kan inte vara så att du kan ställa in "Program" i opensprienkler, men ordningen och parallelliteten för zonerna kan inte ställas in här. Om jag hade vetat det hade jag byggt min egen logik i NodeRed och KNX. Så är det opensprinkler rekommenderas för närvarande inte, bättre att använda Hunter eller bygga din egen logik i OH, HA eller NR.

    #26454
    anonym
    Inaktiv

    Du kan vattna flera zoner samtidigt genom att göra varje zon till sin egen
    tilldelar till sekventiell grupp. Det gör du genom att klicka på i huvudvyn
    Redskap i zonen, sedan på fliken "Avancerat" och där en gruppbokstav
    förlåter. Om två zoner tillhör samma grupp blir de sekventiella
    utförs, om de är i olika zoner, utförs de oberoende.

    #26553
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Har du sett att den nya firmwareuppdateringen nu också stöder gruppbildning?

    #30594
    KitoKito
    Deltagare

    Var kan jag hitta den nya firmwaren?

    har nu installerat:

    2.1.9 (10)

     

    edit: hittade dem.

    Firmware 2023 - version 2.3.0(128)

    hur installerar jag dem (fjärr)?

    3.2 DC

    #30874
    NachtigallNachtigall
    Deltagare

    Tyvärr verkar gruppfunktionen i den nya firmwaren inte erbjuda vad gd1122 (och jag också) skulle vilja ha. Jag hade det här. frågade: https://opensprinkler.com/forums/topic/parallel-grouping-of-stations-with-2-2-0-ospi-firmware/ och tyvärr är det förmodligen utanför räckvidden.

    Jag vill vattna zon 1 och 3 samtidigt och sedan automatiskt 2 och 4 samtidigt.

    Jag vet inte hur jag ska justera det. Eller är det inte alls möjligt.

    Det fungerar inte. Tyvärr.

     

    #31056
    gd1122gd1122
    Deltagare

    Det är känt varför detta inte också är fallet OSPi tillhandahålls?

    #31057
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Firmware finns även tillgänglig för OSPi. Kör helt enkelt uppdateringsskriptet (med sudo) – exportera konfigurationen först!

    Följande regler gäller för den nya gruppfunktionen:

    – inom en grupp (samma bokstav) körs allt sekventiellt

    – Utanför grupperna (olika bokstäver) går allt parallellt

    – Grupp P går alltid parallellt

    Så du behöver bara ställa in 1 + 2 i grupp A och 3 + 4 i grupp B.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av totalt 12)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.