Problem med sensoringång
- Detta har 2 svar, 2 deltagare och uppdaterade senast för 5 år sedan av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (från 3 totalt)
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (från 3 totalt)
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Hemsida › forum › I allmänhet › Problem med sensoringång
Hej,
Sedan några dagar tillbaka har jag försökt komma på hur man använder en knapp för att aktivera ett pumprelä som är kopplat till en av zonerna. Jag har en OpenSprinklerPi med en Rasperry Pi Zero W.
Efter lite experimenterande med sensoringången hade jag mest framgång när jag kopplade knappen som en normalt sluten kontakt mellan GND och SN1. Men problemet är att programmet som är kopplat till knappen inte triggas efter 1 sekund. Det tar nästan hur lång tid som helst innan OSPI inser att programmet måste startas. Egentligen bör knapptryckningen registreras om knappen trycks ned i >1 sekund.
I tidigare försök hade jag kopplat knappen som en normalt öppen kontakt och hade problemet att programmet startade slumpmässigt även utan att trycka på strömbrytaren.
Jag vet att det finns ett alternativ för sensoringången att konfigurera om det är en normalt öppen ingång. Men det här alternativet ändrade inte beteendet när omkopplaren användes som en normalt öppen kontakt.
Efter mina två experiment undrar jag om sensoringången har någon form av pull-up eller pull-down? Det verkar för mig att ingången inte alltid är på en giltig logisk nivå utan är flytande och sedan kräver en slumpmässig tid för att växla ingången. Ska jag ställa in sensoringången till GND eller +5V med ett motstånd?
Hej,
aldrig mot +5V, alltid på GND! VIN (+5V) är endast avsedd för att driva sensorer.
Om den inte triggar efter 1s så finns det störsignaler på linjen, vilket tolkas som "fladder" och därigenom förhindrar starten.
Firmware version?
Hej,
Jag har nu löst problemet med sensoringången genom att installera ett pull-up motstånd mellan sensoringången och en av 3,3V stiften.
Nu triggar ingången inte längre slumpmässigt utan bara när strömbrytaren verkligen trycks in.