Problem med sensoringången

HEM > Forum > Allmänna > Problem med sensoringången

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av totalt 3)
  • författaren
    inlägg
  • #24208
    anonym
    Inaktiv

    Hej,
    Jag har försökt ta reda på hur man använder en knapp för att aktivera ett pumprelä kopplat till en av zonerna i några dagar. jag har en OpenSprinklerPi med en Raspberry Pi Zero W.
    Efter lite trial and error med sensoringången hade jag mest framgång när jag kopplade in knappen som öppnare mellan GND och SN1. Men problemet är att programmet som är tilldelat knappen inte utlöses efter 1 sekund. Det tar nästan hur lång tid som helst innan det OSPI inser att programmet måste startas. Egentligen bör knapptryckningen registreras om knappen trycks in i >1 sekund.

    I tidigare försök hade jag kopplat knappen som en normalt öppen kontakt och hade problemet att programmet startade slumpmässigt även utan att trycka på omkopplaren.

    Jag vet att det finns ett alternativ för sensoringången för att konfigurera om det är en normalt öppen ingång. Men det här alternativet ändrade inte beteendet när omkopplaren användes som en normalt öppen kontakt.

    Efter mina två funderingar undrar jag om sensoringången har någon typ av pull-up eller pull-down? Det verkar för mig att ingången inte alltid är på en giltig logisk nivå utan är flytande och sedan behöver en slumpmässig tid för att växla ingången. Ska jag ansluta sensoringången till GND eller + 5V med hjälp av ett motstånd?

    #24313
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Hej,

    aldrig mot + 5V, alltid på GND! VIN (+ 5V) är endast avsedd för strömförsörjning av sensorer.

    Om det inte utlöses efter 1s, finns det störningssignaler på linjen, detta tolkas som en "fladdring" och detta förhindrar start.

    Firmware-version?

     

    #24507
    anonym
    Inaktiv

    Hej,
    Jag har nu löst problemet med sensoringången genom att fästa ett dragmotstånd mellan sensoringången och en av 3,3V-stiften.
    Nu utlöses ingången inte längre godtyckligt utan bara när omkopplaren faktiskt trycks in.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av totalt 3)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.