Styrning av en pump och användning av en flottörbrytare som sensor

HEM > Forum > Allmänna > Styrning av en pump och användning av en flottörbrytare som sensor

Schlagwörter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av totalt 2)
  • författaren
    inlägg
  • #18207
    anonym
    Inaktiv

    Hej,

    Jag skulle vilja implementera följande användningsfall och letar fortfarande efter rätt hårdvara. Jag är på Opensprinkler påträffade.

    Du kanske kan berätta för mig om det skulle fungera.

     

    Jag har en vattenkälla med en 230V dränkbar pump.

    Från den här källan skulle jag vilja betjäna två konsumenter / cykler.

    Krets 1 ska ta emot vatten vid olika tidpunkter under dagen under en viss tid. Men bara tills en flottörbrytare (enkel öppen / stängd omkopplare) reagerar.

    Krets 2 ska kunna styras manuellt med en omkopplare och är oberoende av krets 1.

     

    Jag hade föreställt mig det hela med en OSPi Styrelse. Jag skulle vilja ansluta flottören som sensor 1. Sensor 2 skulle då vara en manuell kontrollomkopplare.

    Jag skulle vilja styra pumpen som en master med hjälp av ett relä. (Kan du berätta här vad jag använder bäst? OSPi med 24VAC)

     

    Följande omkopplingsprocesser är i princip tillgängliga:

    Krets 1: Enligt schemat så länge flottörbrytaren är ledig; när flottörströmbrytaren träffar ventil 1 och huvudet för pumpen inte öppnar mer förrän nivån sjunker igen och fortsätt sedan i schemat som vanligt.

    Krets 2: ventil och master öppna så länge en strömbrytare används. Oberoende av krets 1 måste mastern också öppna när flottöromkopplaren aktiveras. I bästa fall ignoreras schemat för krets 1 så länge omkopplaren används. Annars kan båda ventilerna vara öppna samtidigt.

     

    Programmeringskunskaper är tillgängliga och det borde inte vara några problem att skriva kod om det behövs. Jag är främst bekymrad över maskinvarans funktioner.

    Tack.

    Hälsning

    bevingad

    #18730
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Hej,

    ja, det fungerar och du har tur, för nu med OSPi Version 1.5 det finns två sensoringångar - 1.44 och föregångare hade bara en.

    Du behöver ett relä med rätt effekt, jag vet inte kraften i den dränkbara pumpen, så kontrollera om följande relä passar:

    Finder 22.32.0.024.4540 Kontaktor 1 NO-kontakt, 1 NC-kontakt

    Din flottörbrytare fungerar som en regnsensor när det regnar-> ingen vattning. Så om Sen1 och GND är anslutna, ingen aktivering av den dränkbara pumpen.

    Du kan ställa in för varje krets om den ska reagera på Sen1.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av totalt 2)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.