väderberoende OpenSprinkler Trädgårdsbevattning med Netatmo väderstation

HEM > Forum > Vorgestellt > väderberoende OpenSprinkler Trädgårdsbevattning med Netatmo väderstation

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av totalt 10)
  • författaren
    inlägg
  • #24366
    anonym
    Inaktiv

    Jag har en för att vattna min radhusträdgård OpenSprinkler Bevattningsdator installerad för väderberoende styrning av Gardenas bevattningssystem.

    den OpenSprinkler är installerad i garaget och förser tre bevattningszoner utrustade med Gardena 24V AC ventiler. Den är integrerad i mitt WLAN-nätverk via sin integrerade WLAN-adapter och försörjs med ström via tillhörande nätaggregat. Ventilerna är installerade i en Gardena 2-vägs ventilbox Backyard och en 1-vägs ventilbox Frontyard. Gräsmattan bakom huset vattnas med en pop-up fyrkantsprinkler och en turbin pop-up sprinkler. Olika droppbevattningsmunstycken används för att vattna växterna i bäddarna framför huset och blomkrukorna på terrassen bakom huset.

    Installation av OpenSprinkler i garaget

    Den Opensprinkler Jag har kört 3.1-DC sedan våren 2019. Innan dess hade jag två års erfarenhet av en OpenSprinkler OSBee samla, men ville inte gå miste om fördelarna med väderkontrollerad bevattning.

    De tre bevattningszonerna är i det OpenSprinkler Firmware-program definierat som "Backyard Lawn", "Backyard Flowers" och "Frontyard Flowers".

    Enligt min mening är en väderberoende vattning i trädgården endast meningsfull om det finns tillgång till pålitliga lokala väderdata. I synnerhet kan mängden nederbörd variera kraftigt från plats till plats. Av denna anledning integrerade jag min befintliga Netatmo-väderstation i kontrollen.

    Som en väderspecifik metod för OpenSprinkler Jag använder Zimmerman-metoden. Jag ställde in basvärdet för luftfuktigheten till 65%, alla andra basvärden behölls. Jag tycker att detta stämmer ganska bra överens med medelvärdet av luftfuktigheten under den centraleuropeiska trädgårdsperioden och jag har goda erfarenheter av det.

    I den nuvarande versionen V2.0.4 av OpenSprinkler Vädertjänst, väderdata för de senaste 24 timmarna används för att beräkna bevattningsvärdet "% vattennivå" när Zimmerman-metoden är vald och den lokala väderstationen eller vädertunnelbanan är vald. Detta är dock mer av en fördel jämfört med den klassiska Zimmerman-metoden, eftersom mer aktuella data för temperatur, luftfuktighet och nederbörd flödar in i beräkningen av bevattningsvärdet.

    Under de senaste åren har betalningssystem i allt högre grad introducerats av vädertjänstleverantörer och molntjänster och av OpenSprinkler Teamet genomförde också ett antal uppdateringar i detta avseende.

    För att bli lite mer oberoende av detta har jag OpenSprinkler Weather Service installerad på en Raspberry Pi tillsammans med väderprogramvaran WeeWx med öppen källkod. WeeWx upprättar anslutningen till Netatmo väderstation och tillåter även en grafisk representation av väderdata. Blev också den OpenSprinkler Firmware 2.1.9(7) kompilerad om av mig och den periodiska pollingen av vädertjänsten återställdes från 6 timmar till en timme. Enligt min åsikt är detta det enda sättet att få aktuella data för bevattning tidigt på morgonen. Den lokala Raspberry Pi-installationen av Vädertjänsten gör också att det inte tillkommer några extra kostnader för detta OpenSprinkler team på grund av den ökade valfrekvensen.

    För att undvika vattning när det regnar installerades även en Kenko M152 regnsensor och med OpenSprinkler Givaringång S1 ansluten. Molntjänsten IFTTT kan inte längre användas för regnvarningar, eftersom den garanterade svarstiden i den icke-betalda versionen kan vara upp till 1 timme.
    Jag använder endast IFTTT för Google Kalender-loggning av den totala regnmängden som bestämts av Weather Underground för föregående dag och OpenSprinkler aktiviteter som används.

    De senaste åren har gräsmattan, blommorna och buskarna ströts varannan dag klockan 7:00. För detta år ska vattenförsörjningen för krukväxterna på terrassen förbättras, eftersom de uppenbarligen måste försörjas med vatten oftare än varannan dag på varma dagar.

    Gräsmattan ströms nu varannan dag strax efter soluppgången. Blommorna och buskarna vattnas dagligen kl 18:00. Ett grunder på 100% på 30 minuter ställs in för gräsmattan och ett 100% basvärde på 15 minuter för blommorna och buskarna. Men jag optimerar fortfarande här och kan öka bevattningen till tre dagar med ett 100% basvärde på 45 minuter.

    Det är också viktigt för mig att kontrollera bevattningssystemets funktion när jag reser. Förutom att kontrollera OpenSprinkler med OpenSprinkler Appen är också en strömåterställning av det hårda felfallet OpenSprinklerär möjligt via ett radiostyrt uttag som kan fjärrstyras med Fritz!Box.

    #24402
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Jo det är vad jag kallar en bra beskrivning.

    Jag har också integrerat min väderstation, men jag är fortfarande på Weatherunderground OpenSprinkler.

    #24456
    anonym
    Inaktiv

    Hej Franzstein,

    Jag har också det här projektet i åtanke. Kan du ge mig ytterligare länkar eller källor så att jag kan använda netatmo väderinformation och regninformation i OSPI kan använda. Dessutom skulle jag förmodligen behöva den nuvarande versionen av OpenSprinkler för PI, men jag vet inte hur man gör det. Så jag är mycket tacksam för all information.

    #24473
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Hej hg, jag talar engelska Opensprinkler forum, i tillhörande guider och kunskapsbasartiklar och i OpenSprinkler GitHub-förrådet är faktiskt allt som beskrivs. Det är lite krångligt att hitta allt tillsammans, men det finns tyvärr inte en fullständig beskrivning på ett ställe. Det enklaste sättet skulle vara att registrera Netatmo Station i Weather Underground, vilket OpenSprinkler uppdatera firmware och sedan hämta väderdata från Weather Underground. Här är några intressanta länkar om ämnet: https://opensprinkler.com/forums/topic/error-building-firmware-from-source/ https://openthings.freshdesk.com/support/home https://github.com/opensprinkler Tyvärr är jag på semester de närmaste tre veckorna, men efter det hjälper jag gärna - om möjligt. Hälsningar Franz (vidarebefordrade)

    #24480
    anonym
    Inaktiv

    Tack så mycket för rådet, Franz, jag ska prova. För tillfället kommer jag bara använda netatmo som regndata och temperaturkälla via Weather Underground. Jag är intresserad av en mer exakt integration av situationen i min trädgård, jag kan växla DarkSky väderdata till WUnderground under "Alternativ" och "Extensions". Behöver jag fortfarande WeeWx? Jag lämnar firmware som den är för tillfället (2.1.9 (4)). Om jag också behöver en uppdatering per timme kan jag behöva köra den igen. Men jag tror att det beror på vilken väderspecifik metod som valts. Jag måste prova det. Vilken nytta har du där (Zimmerman, ETo)?

    #24489
    anonym
    Inaktiv

    Bara ett ögonblick. WeeWx krävs inte. Weather Underground kan direkt in OpenSprinkler väljas som vädertjänst. Jag använder Zimmerman-metoden. ETo kan inte användas med Weather Underground.

    #24491
    anonym
    Inaktiv

    För närvarande kan jag öppna ett konto med Weather underground, men att lägga till en väderstation ger ett fel. Utan en väderstation kan jag inte ansöka om en API-kod. Jag kommer att fortsätta försöka.

    #25930
    anonym
    Inaktiv

    Hej, fungerar Netatmo-data fortfarande för dig för bevattningskontroll? Jag kan inte registrera min Netatmo hos WU. Jag stötte dock på en artikel enligt vilken Netatmo har avslutat sitt samarbete med WU och därför kan mina egna regnmätningar och Netatmo-data inte längre användas.

    https://community.homey.app/t/info-netatmo-hat-die-partnerschaft-mit-weather-underground-beendet/44000

    Vilka andra alternativ finns det för att använda den lokala mängden regn från din egen trädgård för att beräkna mängden vatten som ska bevattnas? Väderprognosen är för oprecis i en storstad. Det regnar alltid någonstans, men inte alltid i min trädgård.

    #25940
    anonym
    Inaktiv

    Som beskrivits ovan har jag OpenSprinkler Weather Service installerad på en Raspberry Pi tillsammans med väderprogramvaran WeeWx med öppen källkod. Det finns dock även möjlighet att vidarebefordra Netatmo-data till vädertjänsten "MeteoWare Plus". På så sätt kan de sedan vidarebefordras från Meteoware Plus till Weather Underground. Detta borde fortfarande fungera. Bara prova det!

    #26351
    Michael BetzMichael Betz
    Deltagare

    Hej,

    är det nu säkert att netatmo har avslutat samarbetet med Wu?
    Du kan fortfarande registrera netatmo-enheter på WU-webbplatsen.

    bilagor:
    du måste vara inloggad för att visa bifogade filer.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av totalt 10)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.