Väderberoende OpenSprinkler trädgårdsbevattning med Netatmo väderstation
Hemsida › forum › Introducerad › Väderberoende OpenSprinkler trädgårdsbevattning med Netatmo väderstation
Märka: Netatmo, OpenSprinkler, WeeWx, Zimmerman
- Detta är 10 svar, 4 deltagare och uppdaterad senast för 2 år sedan av
Admin.
-
FörfattareInlagg
-
5. juni 2021 kl. 15:23 #24366
Anonym
InaktivFör att bevattna min radhusträdgård installerade jag en OpenSprinkler bevattningsdator för att styra Gardenas bevattningssystem utifrån vädret.
OpenSprinkler är installerad i garaget och förser tre bevattningszoner utrustade med Gardena 24V AC-ventiler. Den är integrerad i mitt WiFi-nätverk via sin integrerade WiFi-adapter och drivs av tillhörande strömförsörjning. Ventilerna är installerade i en Gardena 2-vägs ventilbox bakgård och en 1-vägs ventilbox framgård. Gräsmattan bakom huset vattnas med en pop-up fyrkantsprinkler och en turbin pop-up sprinkler. Olika droppbevattningsmunstycken används för att vattna växterna i bäddarna framför huset och blomkrukorna på terrassen bakom huset.

Jag har använt OpenSprinkler 3.1-DC sedan våren 2019. Jag hade redan två års erfarenhet av en OpenSprinkler OSBee, men jag ville inte missa fördelarna med väderbaserad bevattning.
De tre bevattningszonerna är definierade i OpenSprinklers firmware-program som "Backyard Lawn", "Backyard Flowers" och "Frontyard Flowers".
Enligt min åsikt är väderberoende vattning av trädgården bara meningsfullt om det finns tillgång till pålitliga lokala väderdata. Särskilt mängden nederbörd kan variera mycket från plats till plats. Av denna anledning integrerade jag min befintliga Netatmo väderstation i styrsystemet.
Jag använder Zimmerman-metoden som den väderspecifika metoden för OpenSprinkler. Jag ställde in basvärdet för luftfuktigheten till 65%, alla andra basvärden behölls. Jag tycker att detta stämmer ganska bra överens med den genomsnittliga luftfuktigheten under den centraleuropeiska trädgårdsperioden och jag har goda erfarenheter av det.
I den aktuella versionen V2.0.4 av OpenSprinkler Weather Service används väderdata från de senaste 24 timmarna för att beräkna bevattningsvärdet "% Water Level" när man väljer Zimmerman-metoden och väljer Lokal väderstation eller Weather Underground. Detta är dock snarare en fördel gentemot den klassiska Zimmerman-metoden, då mer aktuella data för temperatur, luftfuktighet och nederbörd ingår i beräkningen av bevattningsvärdet.
Under de senaste åren har vädertjänstleverantörer och molntjänster i allt större utsträckning infört betalningssystem och OpenSprinkler-teamet har genomfört ett antal uppdateringar i detta avseende.
För att bli lite mer oberoende av detta installerade jag OpenSprinkler Weather Service tillsammans med open source väderprogramvaran WeeWx på en Raspberry Pi. WeeWx upprättar anslutningen till Netatmo väderstation och tillåter även en grafisk visning av väderdata. Jag kompilerade också om OpenSprinklers firmware 2.1.9(7) och återställde den periodiska pollingen av vädertjänsten från 6 timmar till en timme. Enligt min åsikt är detta det enda sättet att få aktuella data för bevattning under de tidiga morgontimmarna. På grund av den lokala Raspberry Pi-installationen av vädertjänsten tillkommer inga extra kostnader för OpenSprinkler-teamet på grund av den ökade pollingfrekvensen.
För att undvika bevattning när det regnar, installerades även en Kenko M152 regnsensor och kopplades till OpenSprinkler-sensoringången S1. Molntjänsten IFTTT kan inte längre användas för regnvarningar, eftersom den garanterade svarstiden i den icke-betalda versionen kan vara upp till 1 timme.
Jag använder bara IFTTT för att logga den totala mängden regn från föregående dag som bestämts av Weather Underground och OpenSprinkler-aktiviteterna i Google Kalender.De senaste åren har gräsmattan, blommorna och buskarna vattnats varannan dag klockan 07.00. I år bör vattentillförseln till krukväxterna på terrassen förbättras, eftersom de självklart behöver försörjas med vatten oftare än varannan dag under varma dagar.
Gräsmattan vattnas nu varannan dag, strax efter soluppgången. Blommor och buskar vattnas dagligen klockan 18.00. Ett 100% basvärde på 30 minuter sätts för gräsmattan och ett 100% basvärde på 15 minuter för blommor och buskar. Men jag optimerar fortfarande här och kommer eventuellt att öka gräsvattningen till tre dagar med ett 100% basvärde på 45 minuter.
För mig är det också viktigt att kontrollera bevattningssystemets funktion när man reser. Förutom att styra OpenSprinkler med OpenSprinkler-appen, vid ett allvarligt fel, är en strömåterställning av OpenSprinkler även möjlig via ett radiostyrt uttag som kan fjärrstyras med Fritz!Box.
12. juni 2021 kl. 0:04 #24402Admin
KeymasterTja, det är vad jag kallar en bra beskrivning.
Jag har också integrerat min väderstation, men jag är fortfarande ansluten till OpenSprinkler via Weatherunderground.
19. juni 2021 kl. 13:02 #24456Anonym
InaktivHej Franzstein,
Jag har precis det här projektet i åtanke också. Kan du ge mig ytterligare länkar eller källor så att jag kan använda netatmo väderinformation och regninformation i OSPI. Jag skulle förmodligen också behöva kompilera om den nuvarande versionen av OpenSprinkler för PI, men jag vet inte riktigt hur man gör det än. Därför är jag mycket tacksam för all information.
20. juni 2021 kl. 23:05 #24473Admin
KeymasterHallo hg, Im englischsprachigen Opensprinkler Forum, in den zugehörigen Anleitungen und Knowledge Base Artikeln und im OpenSprinkler GitHub repository ist eigentlich alles beschrieben. Es ist etwas mühsam alles zusammenzusuchen, aber es gibt leider keine komplette Beschreibung an eimem Ort. Am einfachsten wäre es die Netatmo Station in Weather Underground zu registrieren, die OpenSprinkler Firmware auf den neuesten Stand zu bringen und dann die Wetterdaten von Weather Underground abzugreifen. Anbei mal einige interessante Links zu dem Thema: https://OpenSprinkler.com/forums/topic/error-building-firmware-from-source/ https://openthings.freshdesk.com/support/home https://github.com/OpenSprinkler Tyvärr har jag semester de kommande tre veckorna, men jag hjälper gärna till om möjligt efteråt. Hälsningar Franz (som gått vidare)
21. juni 2021 kl. 11:21 #24480Anonym
InaktivTack så mycket för informationen, Franz. Jag ska prova det. För närvarande kommer jag bara att använda netatmo som regndata och temperaturkälla via Weather Underground. Jag vill integrera situationen i min trädgård mer exakt; Jag kan byta väderdata från DarkSky till WUnderground under "Alternativ" och "Utöka". Behövs WeeWx fortfarande? Jag lämnar firmware som den är (2.1.9(4)) tills vidare. Om jag också behöver en timuppdatering kan jag behöva göra det igen. Men jag tror att det beror på vilken väderspecifik metod som väljs. Det måste jag prova. Vad använder du där (Zimmerman, ETo)?
21. juni 2021 kl. 21:58 #24489Anonym
Inaktiv<p style="text-align: left;">Bara väldigt kort. WeeWx behövs inte. Weather Underground kan väljas som vädertjänst direkt i OpenSprinkler. Jag använder Zimmerman-metoden. ETo kan inte användas med Weather Underground.</p>
21. juni 2021 kl. 22:46 #24491Anonym
InaktivDerzeit kann ich zwar eine Konto bei Weather underground eröffnen, aber das Hinzufügen einer Wetterstation produziert einen Fehler. Ohne eine Wetterstation kann ich aber keinen API Code beantragen. Ich versuche es weiter.
5. juli 2022 kl. 11:25 #25930Anonym
InaktivHej, fungerar Netatmo-data fortfarande för dig för bevattningskontroll? Jag kan inte registrera min Netatmo hos WU. Jag stötte dock på en artikel där det stod att Netatmo har avslutat sitt samarbete med WU och därför kan mina egna regnmätningar och Netatmo-data inte längre användas.
Vilket annat alternativ finns det att använda den lokala mängden regn från din egen trädgård för att beräkna mängden bevattning? Väderrapporten är för felaktig i en storstad. Det regnar alltid någonstans, men inte oundvikligen i min trädgård.
5. juli 2022 kl. 16:51 #25940Anonym
InaktivSom beskrivits ovan installerade jag OpenSprinkler Weather Service tillsammans med open source väderprogramvaran WeeWx på en Raspberry Pi. Men det finns också möjlighet att vidarebefordra Netatmo-data till vädertjänsten "MeteoWare Plus". På så sätt kan de sedan vidarebefordras från Meteoware Plus till Weather Underground. Detta borde fortfarande fungera. Bara prova!
18. november 2022 kl. 12:08 #26351Michael Betz
DeltagareHej,
Är det nu säkert att netatmo har avslutat samarbetet med Wu?
Eftersom du fortfarande kan registrera netatmo-enheter på WU-webbplatsen.Bilagor:
Det måste du vara inloggad för att se bifogade filer.5. juli 2024 kl. 0:05 #32446Admin
KeymasterNetatmo fungerar nu igen, men en del manuellt arbete krävs:
https://github.com/OpenSprinkler/OpenSprinkler-Weather/blob/master/docs/netatmo.md
-
FörfattareInlagg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.