Betatestbevattningstjänst
Hemsida › forum › I allmänhet › Betatestbevattningstjänst
- Detta är 20 svar, 4 deltagare och uppdaterad senast i 3 år, 5 månader i sedan av
Admin.
-
FörfattareInlagg
-
12. maj 2022 kl. 20:52 #25581
Mathias Stöber
DeltagareHej alla,
Först och främst, tack för att du försöker förbättra väderservicen! Jag försökte precis ställa in det enligt beskrivningen i blogginlägget, men allt jag får är ett meddelande om att det fanns en "anslutning misslyckades". Jag har en Raspi med OSPI firmware 2.1.9(9).
Men när jag ringer en "curl OpenSprinklerShop.de:3333" från mitt skrivbord får jag "OpenSprinklerShop vädertjänst germany v2.0.4" som svar.
Jag startade om OpenSprinkler via hemsidan, liksom hela Raspi.
Någon aning om vad detta kan vara?
VG Mathias
13. maj 2022 kl. 19:58 #25587Mathias Stöber
DeltagareHej,
Kort uppdatering från mig. Igår ändrade jag tillbaka allt till standard så att det automatiska bevattningssystemet skulle fungera i morse. I morse försökte jag igen, först med samma resultat som beskrivits ovan. Men efter cirka 6 timmar eller mer försvann felmeddelandet och appen visade bara meddelandet enligt beskrivningen i blogginlägget och väderdata visades igen. Jag kommer fortsätta göra på det här sättet nu.
Vid behov skulle det vara bra att ha en notering i bloggen att den första uppdateringen kan ta flera timmar.
Tack igen!
Se Mathias
19. maj 2022 kl. 11:49 #25631Admin
KeymasterHej,
Detta beror förmodligen på OpenSprinkler firmware som används, den äldre versionen har problem med DNS-upplösning direkt efter omstart.
Uppdatera antingen firmware eller ange ip (OpenSprinklerShop.de = 130.180.44.149)
19. maj 2022 kl. 12:22 #25635Mathias Stöber
DeltagareHej,
Tack för tipset. Eftersom det är en OSPI har jag firmware 2.1.9(9), så vitt jag vet finns det ingen nyare version. Jag kanske måste konfigurera systemd-tjänsten lite annorlunda så att den väntar tills nätverket verkligen är uppe.
Annars är frågan definitivt mer korrekt än tidigare!
Tack för det!
Mathias
19. maj 2022 kl. 21:42 #25637Anonym
Inaktivhejdå,
Igår testade jag även att komma in i vädertjänsten med hamn 3333 som beskrivs i blogginlägget.
Sedan igår har det uppstått ett fel och "Building Weather History".Jag såg tidigare att det finns en annan vädertjänst med port 3336.
Ange detta och det fungerade direkt, "Vädertjänst online".Senaste firmware 2.1.9(9).
Bästa hälsningar
Mattias19. maj 2022 kl. 22:04 #25638Admin
KeymasterHär är alla servrar:
OpenSprinklerShop.de:3333 : DWD German Weather Service, endast för Tyskland (https://brightsky.dev)
OpenSprinklerShop.de:3334 : OWM OpenWeatherMap (https://openweathermap.org)
OpenSprinklerShop.de:3335 : DarkSky (https://darksky.net) <— Använd det inte, det är bara ett test!
OpenSprinklerShop.de:3336 : OpenMeteo (https://open-meteo.com)20. maj 2022 kl. 6:17 #25645Anonym
InaktivTack för noteringen.
De fungerar som sagt alla för mig förutom den första med port 3333.
Det kommer då att se ut som det bifogade fotot.
22. maj 2022 kl. 0:18 #25664Admin
KeymasterHej,
ja tack, hittade den, den är nu reparerad.
Så port 3333 är nu också igång.
2. juli 2022 kl. 21:06 #25917Mathias Stöber
DeltagareHej,
Något är konstigt idag. Jag använder dwd-tjänsten, se ovan, men även om det inte föll en droppe regn här idag så säger ospi att det inte behöver vattnas eftersom det skulle ha fallit mer än 7 mm regn. dwd-appen visar ingen nederbörd för idag heller. Det kan ha varit problem igår eftersom han körde sprinklern på 120% i det värsta regnet.
Jag använder eto som metod, det har fungerat underbart sedan inläggen ovan. Det ser nästan ut som att data flyttas med en dag.
Tack så mycket på förhand!
Se Mathias
2. juli 2022 kl. 21:17 #25918Anonym
InaktivHej,
nu när du nämner det...
Exakt samma för mig, även DWD, dvs via port 3333.
Igår regnade det hela dagen, 90% vattnade.Det regnade inte en droppe här idag heller, bevattningsnivån var 0% och det totala regnet var 7,9mm.
Något är fel, min gissning skulle också vara att uppgifterna är försenade med ett dygn.
Tack så mycket och bästa hälsningar
Mattias2. juli 2022 kl. 21:31 #25919Mathias Stöber
DeltagareHehe,
Inte bara har vi nästan samma namn utan också samma plats? För mig är det 7,9 också. Råkar du också ha väderstationen för regionen Braunschweig?
Se Mathias
3. juli 2022 kl. 21:19 #25925Anonym
InaktivHej,
nej, inte riktigt. Mitt system finns i stadsdelen Bamberg. Men det är ganska intressant att de tydligen har samma värderingar.
Hälsningar, Matthias
5. juli 2022 kl. 12:35 #25932Anonym
InaktivHej alla testare och admin,
Jag ville också vara med i testet, men hittills utan framgång. Jag var tvungen att sätta IP-adress:8080/su bakom min OSPI för att göra inmatningen
Jag har provat alla adresser till de nya vädertjänsterna och för var och en får jag ett felmeddelande (se bilaga) under System Daignose. Det spelar ingen roll om jag använder "OpenSprinklerShop.de" eller IP-adressen som nämns ovan. Efter att ha startat om och frågat igen http://<ip-OpenSprinkler>:8080/su men den ändrade posten visas, t.ex. OpenSprinklerShop.de:3333. Felet under systemdiagnostik kvarstår dock.
Måste jag ändra poster eller konfigurationer någon annanstans? Kan det bero på att jag för närvarande har manuell bevattningssats och inte till exempel Zimmermann? Jag har kört OSPI i tre år och har för närvarande den nuvarande firmware 2.1.9 (9).
Tack för stödet och vänliga hälsningar, HG
5. juli 2022 kl. 13:39 #25935Mathias Stöber
DeltagareJag tror att det är normalt, det gick över för mig efter några timmar.
Se Mathias
5. juli 2022 kl. 14:50 #25936Anonym
InaktivVisserligen tar det ett tag, men det fungerar nu.
-
FörfattareInlagg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.