Beta test bevattningstjänst

HEM > Forum > Allmänna > Beta test bevattningstjänst

Schlagwörter: ,

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av totalt 21)
  • författaren
    inlägg
  • #25581
    Mathias StoeberMathias Stoeber
    Deltagare

    Hej alla,

    Först och främst, tack för att du försöker förbättra vädertjänsten! Jag försökte precis ställa in det enligt beskrivningen i blogginlägget, men jag får bara ett meddelande om att det var en "anslutning misslyckades". Jag har en Raspi här med en OSPI Firmware 2.1.9(9).

    Men om jag skriver en "curl opensprinklershop.de:3333 "visningar jag får"openSprinklerHandla vädertjänst tyskland v2.0.4” som svar.

    Har det OpenSprinkler startas om via hemsidan, samt hela Raspi.

     

    Någon aning om vad detta kan bero på?

    VG Mathias

     

    #25587
    Mathias StoeberMathias Stoeber
    Deltagare

    Hej,

    Kort uppdatering från mig. Igår bytte jag tillbaka allt till standard så att den automatiska bevattningen fungerar i morse. I morse gjorde jag ett nytt försök, först med samma resultat som beskrivits ovan. Men efter cirka 6 timmar eller mer var felmeddelandet borta och appen gav bara meddelandet enligt beskrivningen i blogginlägget och väderdata visades också igen. Jag kommer att fortsätta med detta nu.

    Det kan vara bra att ha en hint i bloggen om att den första uppdateringen kan ta flera timmar.

    Tack igen!

    Se Mathias

    #25631
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Hej,

    detta beror förmodligen på den som används OpenSprinkler-Firmware, den äldre versionen har problem med DNS-upplösning direkt efter omstart.

    Uppdatera antingen firmware eller ange ip (opensprinklershop.de = 130.180.44.149)

     

     

    #25635
    Mathias StoeberMathias Stoeber
    Deltagare

    Hej,

    Tack för tipset. Eftersom det finns en ospi Jag har firmware 2.1.9(9), så vitt jag vet finns det inga nyare. Jag kanske måste konfigurera systemd-tjänsten lite annorlunda så att den väntar tills nätverket verkligen är uppe.

    Annars är frågan definitivt mer korrekt än tidigare!

    Tack för det!

    Mathias

    #25637
    anonym
    Inaktiv

    Hej,
    Jag försökte även igår komma in i vädertjänsten med hamn 3333 som beskrivs i blogginlägget.
    Men sedan igår har det uppstått ett fel och "Building Weather History".

    Jag såg tidigare att det finns en annan vädertjänst med port 3336.
    Angav detta och det fungerade direkt, "Vädertjänst online".

    Senaste firmware 2.1.9(9).

    Hälsningar
    Matthias

    #25638
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Alla servrar här:

    opensprinklershop.de:3333 : DWD Deutscher Wetterdienst, endast för Tyskland (https://brightsky.dev)
    opensprinklershop.de:3334 : OWM OpenWeatherMap (https://openweathermap.org)
    opensprinklershop.de:3335 : DarkSky (https://darksky.net) <— Använd inte, bara testa!
    opensprinklershop.de:3336 : OpenMeteo (https://open-meteo.com)

     

    #25645
    anonym
    Inaktiv

    Tack för noteringen.
    Som sagt, alla fungerar för mig, förutom den första med port 3333.
    Det ser då ut som det bifogade fotot.

    #25664
    AdministrationAdministration
    Administratör

    Hej,

    Ja tack, hittade den, den är nu reparerad.

    Port 3333 är också igång nu.

    #25917
    Mathias StoeberMathias Stoeber
    Deltagare

    Hej,

    Idag är något konstigt. Jag använder dwd-tjänsten, se ovan, men även om det inte föll en droppe regn här idag, säger han ospi det behöver inte vattnas eftersom mer än 7 mm regn skulle ha fallit. I dwd-appen kommer det ingen nederbörd för idag heller. Möjligen var det problem redan igår, för i det kraftigaste regnet körde han sprinklern med 120%.

    Jag använder eto som metod, har fungerat underbart sedan inläggen ovan. Det ser nästan ut som att datumen är borta med en dag.

    Tack på förhand!

    Se Mathias

    #25918
    anonym
    Inaktiv

    Hej,

    Nu när du nämner det…
    Exakt samma för mig, även DWD, dvs via port 3333.
    Det regnade hela dagen igår, med 90% bevattning.

    Det regnade heller inte en droppe här idag, bevattningsnivå 0% och "Regn sa: 7,9 mm".

    Något är fel, mitt antagande skulle då också vara att uppgifterna är försenade med en dag.

    Tack och vänliga hälsningar
    Matthias

    #25919
    Mathias StoeberMathias Stoeber
    Deltagare

    hehe,

    Har vi inte bara nästan samma namn utan också samma plats? Det är 7,9 för mig också. Råkar du ha väderstationen för Braunschweig-regionen?

    Se Mathias

    #25925
    anonym
    Inaktiv

    Hej,

    nej, inte riktigt. Mitt system finns i stadsdelen Bamberg. Men ganska intressant att de verkar vara samma värderingar.

    Hälsningar, Matthew

    #25932
    anonym
    Inaktiv

    Hej alla testare och admin,

    Jag ville också vara med i testet, men hittills utan framgång. Jag var tvungen att gå bakom min OSPI Ställ in IP-adress:8080/su för att göra inmatningen

    Jag har provat alla adresser till de nya vädertjänsterna, med var och en får jag ett felmeddelande (se bilaga) under System Daignose. Det är också oberoende av om jagopensprinklershop.de” eller IP-adressen som nämns ovan. Efter en omstart och upprepad fråga med http://<ip-OpenSprinkler&gt;:8080/su men den ändrade posten visas, t.ex Opensprinklershop.de:3333. Felet under systemdiagnostik kvarstår.

    Måste jag ändra poster eller konfigurationer någon annanstans? Kan det bero på att jag just nu har valt manuell bevattning och inte till exempel Zimmermann? jag opererar OSPI i tre år och för närvarande på nuvarande firmware 2.1.9 (9).

    Tack för stödet och vänliga hälsningar, HG

    #25935
    Mathias StoeberMathias Stoeber
    Deltagare

    Jag tror det är normalt, försvann efter några timmar.

    Se Mathias

    #25936
    anonym
    Inaktiv

    Det stämmer, det tar ett tag, men det fungerar nu.

    rapportera efter några timmar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av totalt 21)
  • Du måste vara inloggad för att svara på det här ämnet.